Възрусоляв мъж на средна възраст стои на стълбичката на огромен автобус с Cornish Pasty в ръка… Ако на 23 юни британците решат да напуснатЕвросъюза, горе-долу така трябва да изглежда паметника, който след време щеиздигнат на Борис Джонсън. Бившият кмет на Лондон е единственият, който реалноработи за каузата Vote Leave и печели привърженици. След време той ще бъде премиер на Обединеното кралство,нямай никакво съмнение в това… Както и да завърши референдума. Междудругото, CornishPasty е английска кулинарна гордост, нещо като голяма пирожкас пълнеж от каквото можеш да се сетиш. Именно от Труро, Корнуол, започнапохода на Борис Джонсън, чиято цел е доста отвъд по-по-следващия четвъртък.Борис Джонсън и неговият червен battle bus!

Кампанията му има всички белезина популизма, но не съвсем… Пример – Джонсън демонстрира, че уж лизва двапъти специално преименуван на “Борис” сметанов сладолед и го връща на75-годишната му притежателка. Минава по сергиите на местния пазар, размахалстрък от марковите за областта аспержи, предлагани от производител, който държиантиимигрантски плакат. В същото време казуса с английските пирожки Cornish Pasty е съвсем различен – те се ползват със статута на защитенот европейските разпоредби продукт, който не може да се произвежда никъдедругаде по света и да се казва по този начин. Осигурява поминъка на достаместни – индустрия за 300 милиона паунда на година. Борис Джонсън не сестрахува да започне кампанията си точно оттук, където, предполага се, ще срещнеропот и подигравки. Следваща спирка – пивоварната Сейнт Остъл, работи сфинансова помощ от Европа. Е, вярно – не е голяма… според шефа й ДжеймсСтоутън 50 000 паунда за последното десетилетие: “Беше важно за нас с тезипари да инсталираме бутилираща линия!”. По горе-долу 5000 всяка година – затази сума трудно можете да убедите Джейми Варди да палне новото сиБентли Континентал, за да отиде на тренировка, щото вече получавапо 80 000… на седмица.

На Борис Джонсън нему пука, че противниците му го подиграват за мощното возило, с което обикаляОстрова. Анти-ЕС автобусът струва 400 000 паунда, произведен е в Полша отнемската компания Неоплан Старлайнър и проевропейските активисти не спират датвърдят, че щеше да е с 56 000 паунда по-скъп, ако Великобритания беше извънЕвросъюза. Джонсън каза, че иска да копира американския начин на търговия сЕвросъюза по правилата на Световната търговска организация, което би повишило с13 процента цената на всяко возило, което може да транспортира повече от 10 души.”Повечето разумни хора в момента не могат да осъзнаят, че ще направимспоразумение за свободна търговия не само с Евросъюза, но за първи път от 43години ще можем да подпишем подобни и с Америка, Индия, Китай, Австралия и НоваЗеландия, каквото сега не можем да сторим заради членството”, обяснибившият лондонски кмет. Той беше обвинен в лицемерие от колегите му отпроевропейското крило в партията, като главният секретар на финансовотоминистелство Грег Хендс написа в туитър: “Сигурно е подготвил и План Б,според който ще се появи с гъши дроб, боквурстче, тапас и италианско червеновино Кианти Класико!” На автобуса пише: “Пращаме всяка седмица наЕвросъюза 350 милиона паунда! По-добре да ги влагаме в националната ни здравнасистема…” Тук е добре да се каже, че лично шефът на британскатастатистика Сър Андрю Дилнът определи сумата като “потенциалноподвеждаща”, но не я нарече “лъжлива”. Пред ВВС обаче БорисДжонсън настоя: “От 20-те милиарда, които всяка година изпращаме в Брюкселполовината не виждаме никога отново. Те отиват за най-различни неща – гръцкототютюнопроизводство, испанските кориди…” Бившият градоначалник на Лондоне приютил на борда странна спътничка – поддържащата Брексита депутатка отлейбъристите Джизела Стюарт.

Снимка: Peter Macdiarmid / Getty

Джонсън не се плаши от “трудни спирки”, за разлика от опонентите,които предпочитат да си нямат излишни неприятности… Какви проблеми може даимаш, ако се снимаш с негласуващи ученици например, които после ще се фукат във фейсбук с фотографиите, или пък с партийни членове, подбрани от централите.Тези срещи нямат за цел да променят мнението на ощастливените избиратели, нопък за сметка на това дават материал за “емоционални телевизионнирепортажи”. Като магазинерите от Линкълн на последните избори, възхваляващиЕд Милибанд и забравили да скрият от камерите партийните си карти, илипървокласниците от Танет, развълнувани от факта, че премиерът Дейвид Камерън крачииз училището им.

Когато основнитепартии в Обединеното кралство извадят автобусите, значи нещо важно има да сеслучва. Положението е напечено и предстоят важни дни… Те така се и наричат -battle bus-ове, демек, оръжия, които “мачкат” и печелят избори… В моментакръстосват още няколко – консерватори и лейбъристи агитират ЗА оставане в Евросъюза, а хората на Найджъл Фарадж са извадили от гаража старотолилаво нещо, за да убеждават ПРОТИВ. Но са толкова скучни, че почтиникой не им обръща внимание!

“Бойните автобуси” се появяват във Великобритания в края на 70-тегодини на миналия век. Преди това репортерите са следвали изявите на партийнитекандидати из страната в отделни коли. Иначе за първипът ползването на автобус за предизборна кампания е документирано през 1948 година вАмерика. Както пишесвободната преса, кандидат-президентътТомас Дюи еизненадан “в автобуса от шармантна почитателка, която го уверява, че щегласува за него, защото бил сладък… Но battle bus-овете пишат истинскаполитическа история само на Острова… Особено запомняща се роля играятавтобусите по време на кампанията през 1987 година, когато лидерите налиберално-социалдемократическия съюз Дейвид Оуън и Дейвид Стийл кръстосват цялотокралството с еднакви “бойни машини”, издържани в яркожълто. Знаковиостават и изявите на Джон Мейджър, който имал навика да говори на импровизиранатрибуна, издигната набързо до партийния автобус.

Снимка: pixabay

“Бойнитеавтобуси” изчезнаха напълно в кампанията през 2010 година, когато нито една отосновните партии не ползваше такъв. През 2005 година лейбъристите първи се отказват оттях, а през 2015-та заместник-председателката Хариет Харман се връща към тазипрактика, за да привлече пред урните изгубените по-възрастни избирателки.Следва умопомрачителен гаф (томове могат да се напишат на тема Какнекадърни пиари губят изборите на лейбъристите?). Автобусът с логото От жена за жена е боядисан в розово, което създава впечатление завозило, шофирано от… Барби! На този фон високопоставената пътничка, коятонабързо провижда цвета като “пембен”, се опитва да ангажиравниманието на дамите с проблеми като домашното насилие и равното заплащане намъжете и жените. Наташа Уолтър, автор на книгата Живите кукли:Завръщането на сексизма, твърди, че всъщност розовото е грешен избор зацвят, който да комуникира успешно с нежния пол. “Всичко идва, разбира се,от детството, в което малките момиченца харесват принцеси и феи, но на по-зрялавъзраст това вече е изключително досадно. Ако искате да отправите послание къмжени, по-добре използвайте лилаво, зелено или бяло!”, съветва тя.

През миналата година големият сребърен Мерцедес на партиятавъншно изглежда луксозен, но всъщност не е. Прокламира По-добрият план,по-доброто бъдеще! Това беше поредната каръшка кампания – още в първияден едно от другите возила в автопарка на хората на тогавашния лидер ЕдМилибанд – минибус Фиат Скудо Панорама, се повреди. Дори не успя даизлезе от гаража на партийната централа. Като споменахМилибанд ето една отисториите, която може да намери място в обещаната поредица за некадърните пиари – прекрасен репортаж на ВВС за спартанското жилище на Ед и съпругата муДжюстийн, на който се вижда как двамата пийват чайче в кухнята. Мивка, плот,фурна, кошче за боклук – човек няма къде да седне, няма маса и столове…Коментар на колумнистката на Дейли Мейл Сара Вайн: “Изглежда сякашсемейството живее в комунистическа комуналка в Минск!” На което колежката ѝ от Таймс Джени Ръсел, компетентно я поправя: “Всъщносткухнята им е прекрасна. Това на снимката е функционален бокс за чай и бързизакуски на крак!”. Знае ги Джени тези работи, нали е стар приятел нафамилията, Ед е кръстник на сина ѝ… Оказва се, че авторите на филмчетоснимали във “втората кухня” на апартамента. Познайте какви сазаглавията на таблоидите на следващия ден! Резултатите – 9 344328 гласа или 30,4 процента и пак твърда опозиция!

Джон Мейджър, декември 1990 г.

Автобусът на Консервативната партия беше боядисан в патриотичните червено,бяло и синьо и носеше гордия слоган: “По-добро бъдеще за Вас, семействотоВи и Британия!” Произведен в Испания, парадоксът е, че возилото е продуктна компанията Ирисар, част от добре познатата корпорация Мондрагон. По съществотова е холдинг на работнически кооперации, замислени като… алтернативи начистия капитализъм. Точно така! Едва ли са занимавали Камерън с тияподробности. Факт е, че “бойният автобус” на торите преди това е билползван от футболния клуб Уотфорд. Има вградена кухня, много елуксозен… Без големи постижения, но и опазени от провали – управляващитевземат 11 299 959 гласа, 36, 9 %  и Дейвид Камерън изрита досаднителибералдемократи от властта!

Същите либералдемократи, които искаха по 750 паунда дневно начовек, за да качат репортерите на “бойния си автобус”. За толковапари можеше да се очаква по една закуска в комплект с бутилка шампанско, коятода бъде сервирана лично от лидера. 14-метровото возило, тежащо 25 тона, беше оборудвано със сателитенрадиопредавател, така че Ник Клег да може да прави предаването си Обадисе на Клег! в движение. Голямото жълто отвътре и отвън возило приличашена пакет масло на колела, а слоганът е неподражаемо тромав: По-силнаикономика, по-справедливо общество, възможност за всеки! На всичкоотгоре заседна при ляв завой в една тясна маргинална уличка в Оксфордшир.Автобусът е белгийски, произведен от компанията Ван Хуул. Таблоидитесе надпреварваха кой да пусне най-голямата снимка на опръсканата с кръв цялапредна част, когато удари с голяма скорост и уби на място гълъб… После серазвали първо в Крауч Енд, а след това и в Брикстън. Дами и господа, посрещнетенай-големия looser – само 2 415 888 гласаили 7,9 % – с повече от 15процента надолу или над 4 милиона гласа по-малко от предишнитеизбори... Ужасяващ резултат!

Маргарет Тачър на бюро в автобус, май 1983

Безспорно най-прочутия battle bus e кафявият брониран 28-тонен Фодън,с който Маргарет Тачър размаза с 42 процента лейбъристите през 1983. Тогаватя прави нещо немислимо – отива да агитира в Северна Ирландия, къдетоняколкостотин хиляди католици не мислят нищо добро за нея. Това се случва самогодина и половина преди ИРА да опита да я убие с бомба в Брайтън – атентат, прикойто загиват петима висши функционери на торите. Произведен е специално за посещението на Тачър в СевернаИрландия, по-късно се ползва за превоз на военни, за кратко от борда мунаблюдават и изпитването на нови оръжия. Може да транспортира 35 пътници и сезадвижва от 12-литров двигател на Ролс-Ройс, върви на мазут, сръчни скорости, естествено. Описван като “железният автобус на Желязнаталейди”, той е направен да издържи на биологическа, химическа и, както сетвърди, дори ядрена атака. Разполага със собствен генератор и може да доставясвеж въздух във вътрешността, по различни данни е поръчан от правителството на”крайно неприлична цена”. През миналатагодина собственикът му – Ник Мийд, го продаде на търг като в рамките на наддаването цената му скочи с 41процента. Частен колекционер купи автобуса за 26 000 долара. Водещият на търгаДжонатан Хъмбърт казва пред ВВС: “Автобусът отиде при частно лице – някойот тези, които на няколко акра са събрали изключително ценни и интереснивозила. Той смята покупката за изключително добра инвестиция в ценност от политическатани история.”

Българският принос в историятае кратък, но за сметка на това силно безсъдържателен… Всички помнят (б. а. – сизключение на тези, които са го забравили или въобще не са знаели за него) “жълтияавтобус” на НДСВ през 2005. Страхотно 4-часово пътуване до Смолян нагрупичка министри, които оползотвориха времето с гледане на карти. Заместник-председателятДаниел Вълчев разтълкувал “асоспатия” като сватба, “асопика” като избор на парламентарен шеф през предстоящата седмица. Вълчеввидя още “тъмен коалиционен партньор” в излезлите валета спатия ипика и 9 години на НДСВ в управлението. Всичко излезевярно – хората на Царя се бракуваха с БСП и ДПС (б. а. – изберете си кой от тях е по-тъмен), там някъде за председател наНародното събрание беше избран Борислав Великов отМонтана… 

А 9-те години също излязоха, само че Вълчев не казал на съпартийцитеси, че те не се отнасят за цялото НДСВ, а само за него…