Шеметно спускане. Cresta Run – прословутото стремглаво спускане по улей за шейни, специално изграден, за да покачи адреналина, е от онези зимни удоволствия, които не се променят с годините. Казват, че каквото има за чупене по човешкото тяло, там е счупвано, а ако все още не е – всяка зима Cresta Run дава отпечатък по човешкото тяло. Има и трагични случаи, поради което спускането Cresta Run съвсем не е обикновено забавление, създадено за нафукани туристи. Cresta Run е шеметно спускане, винаги с неочакван край.
Cresta Run е напълно естествено създаден улей в Сен Мориц, качвате се на тобогана с главата напред и … така от 1887 година досега, всяка зима, с главата напред и надолу по пистата. Отвън ситуацията изглежда така – нещо като човешко торпедо, облечено в костюм, с главата напред, готово да полети със 140 км/ч., неясно защо. И за разлика от бобслея, тук политаш бързо и още по-бързо можеш да излетиш съвсем спокойно от пистата – държиш се върху въпросната дъска-тобоган, краката ти се опитват да балансират, скоростта е шеметна, едно грешно решение и…
Пълна лудост. За да се спуснеш по пистата (която всъщност има две части – по-леката развива скорост до 90 км/ч и е за начинаещи) ти трябват 600 франка и здрави нерви. Преминаваш обучение, получаваш екипировка, главата напред и даваш газ. Обикновено пистата отваря малко преди Коледа и работи до март. Цялата ситуация е много британска – рекордът се държи от британец, правилата се определят по британски, говори се само на английски, нещо като затворен английски клуб за джентълмени, където дами не се допускат. Въпросният тобоган – или шейната, върху която лягаш, е толкова тежка, че са необходими двама души, за да я вдигнат. Ще рече – ако това чудо те удари, тежко ти. Съвсем не е случайно да отидеш уж да погледаш, а тъкмо в този момент да откарват някого до болницата или пък да чуеш истории от предни дни, все свързани с болницата.
Спускането е далеч от премереният риск, но легендата Cresta Run продължава да привлича хора от цял свят. Инструктурите се шегуват, че ако не спазваш правилата, ще ти се случи не креста-спускане, а креста-целувка – когато пистата е толкова брутална, че отсича част от лицето ти. Или чупи нещо по тялото ти. Или изхвърчаш. Или не можеш да задържиш тобогана. Все неща, за които не е сега мястото да говорим. Но някой път, ако съдбата ви закара в Сен Мориц, разходете се, току-виж опитали спускането.
Междувременно нашият Jeep Grand Cherokee продължава да се справя със снежните бури, които връхлитат тази част от Европа. Наслаждаваме се на легендарните възможности на автомобилите Jeep, които стават още по-добри благодарение на системата за контрол на сцеплението Selec-Terrain, която предоставя пет режима за справяне с почти всяко условие на пътя, любимият ни бутон е SNOW – сцеплението се подобрява допълнително, придвиждането е истинско удоволствие.
Когато говорим за Cresta Run, неясно защо си спомняме и за друга зимна класика, която ту се случва, ту – не, а напоследък (последните 20 години) съвсем не. Името на това, за което говорим се запомня трудно, освен ако не сте датчанин. Става дума за легендарното фигурно пързаляне Elfstedentocht, което е дълго около 200 километра, провежда се като състезание и като забавление. В първият случай участват около 200 души, във вторият – повече от 15 хиляди. За де го има това чудо е необходимо ледът да е с дебелина поне 15 сантиметра, но това става все по-невъзможно, уви.
Пързалянето върху лед преминава през 11 града. През 2012 година страстите се нажежиха за последен път, комитетът по организирането се събра, имаше всички основания Elfstedentocht да се проведе, бяха предприети допълнителни мерки, дебелината на леда достигаше 20 сантиметра, но уви – десетдневните застудявания не бяха достатъчни. Така последното подобно състезание остава през 1997 година, преди цели 20 години.
Продължаваме зимните разходки с нашия Jeep Grand Cherokee, очаквайте езипод 3.
***
“Снежният егоист” е поредица на egoist.bg и Jeep. Grand Cherokee е ултимативният автомобил за зимата. Смелият и елегантен външен вид излъчва сила от всеки ъгъл. Ще го познаете по новата модерна предна решетка, дневните светлини, прожекционните фарове за мъгла. Изисканият нов модел Summit разполага с още по-разкошен и привлекателен интериор, с луксозните отопляеми седалки, облечени с естествена кожа Natura Plus, с фината, наподобяваща велур материя за тавана, екзотичните акценти от дърво с отворени пори и уникалните медни или хромирани елементи.
Легендарните възможности на автомобилите Jeep® стават още по-добри благодарение на системата за контрол на сцеплението Selec-Terrain®, която предоставя пет режима за справяне с почти всяко условие на пътя, включително и сняг.
Сцеплението се подобрява допълнително при наличието на системите Quadra-Trac II® или Quadra-Drive® II 4WD. Системата Quadra-Lift® е пневматично окачване, което разполага с пет настройки на височината на автомобила, за да се постигне оптимално поведение на пътя.
Повече тук: Jeep Grand Cherokee.
Екипът на егоист предпочита горивата на OMV. MaxxMotion Diesel осигурява надеждност през зимата, максимално представяне, максимален живот на двигателя и по-ниски емисии. Повече тук: OMV.