Quoc Pham е много интересна компания, която прави обувки, еднакво добри за каране на велосипед и среща с борда на директорите. Звучи интересно, още повече, че създателят на компанията е от Тайван, където велосипедите винаги са били на почит; учил е моден дизайн в Лондон, при това в най-престижното училище, а днес е практически гражданин на света. И всеки ден кара велосипед, и всеки ден има серия от работни срещи.
Константин Вълков: Прочетох някъде, че вярвате в семплите иновации. Каква е разликата между семплите и другите, традиционните иновации?

Куок Фам: Да, точно така. Семпли иновации. Производителите на обувки харчат доста пари в търсенето на нови начини за пристягане на чифт обувки, различен от връзките. Дали ще е с велкро лепенки, дали ще е по друг начин. Ние сме фокусирани върху традиционните връзки, които се опитваме да използваме по нов начин. Проучваме стари техники например, които позволяват при придърпване на връзките, обувката да прилепне по-добре към крака ви. Вместо да опитваме нови неща, по-скоро подобряваме това, което имаме.

КВ: Да се върнем към 2009 година, Лондон, първото вдъхновение за създаване на марка за обувки за велосипедисти.

КФ: По онова време бях в колежа, работих също така, а се придвижвах с велосипед. И всеки път, когато карах, а след това трябваше да отида в офиса или в колежа, трябваше да нося със себе си допълнителен чифт обувки, по-елегантни. Истината е, че когато караш колело по-добре, искаш да си с професионални обувки, защото връзката ти с колелото е далеч по-добра. Поради тази причина не карах с обувките, с които след това ходя на работа. Но пък обувките за каране нямат подходящ вид за офиса или колежа. Хрумна ми, че мога да направя обувки, които са подходящи и за двете неща – и за работа, и за каране, да са направени добре, да изглеждат добре, така се случи.

КВ: С течение на времето сякаш интереса на хората към ползването на велосипеди в градска среда се увеличи и би трябвало да се радвате на добри успехи.

КФ: Точно така, карането в градска среда расте. Всеки град в света залага на това. Изгражда инфраструктура за целта. През 2009, когато започвах, в Лондон нямаше велоалеи. Сега на много места има отделна алея, която е встрани от автомобилното платно. Преди имаше обозначения на пътя, където могат да се карат велосипеди, но това не е достатъчно, а и от друга страна е доста опасно. Единственият начин е този на датчаните – алеята да е далеч от платното за автомобили. Когато това се случи, хората започват да карат повече велосипедите си.

КВ: Правите кожени обувки. Разкажете ни – каква е кожата, как така се случва, че една обувка, създадена за каране на велосипед, е толкова удобна и за ходене.

КФ: Когато сте на велосипеда, обувката е така създадена, че подметката е изключително удобна за разпредение на силата. Казвам това, защото всяка обикновена обувка със стандартна подметка абсорбира голяма част от вашата сила, тя се губи на практика. Карането с неподходящи обувки изморява повече. Нашите обувки са създадени конкретно за това, но в същото време са в някакъв смисъл рефлективни, кракът ви е в обичайното си положение и ходите по-лесно. Избираме кожа с дебелина от 1.6 до 1.8 мм. Това й помага да е достатъчно издръжлива, но в същото време е и мека, за да се чувства комфортно крака ви. Идеята ми беше с течение на времето обувките да станат като ръкавици – така удобни и така добре прилепващи.

КВ: Какъв е трика тогава, ако трябва да обясним с две-три думи, подметката на една обувка да бъде еднакво добра за каране на велосипед и за ходене пеша.

КФ: Да е сравнително твърда, за да е устойчива. В същото време гъвката и приспособима, за да се ходи по-лесно. Също така и да абсорбира добре вибрациите по пътя.

КВ: В същото време някои биха казали, че обувките ви залагат много на външния си вид. Дали наистина са толкова добри, колкото казвате.

КФ: Вижте, аз започнах работа като моден дизайнер и със сигурност съм повлиян от модата. Опитах се да събера двата свята – на модата и на функционалността. И защо да не се стремим към хубав външен вид. Няма нищо лошо в това да изглеждаме добре на велосипеда. Понякога велосипедистите изглеждат като хора от чужда планета и идеята ми беше да направя нещо по-елегантно. В същото време и функционално. Да, започнахме навярно с фокус и върху външния вид, но в същото време обувките ни са практични и удобни.
КВ: Конкуренцията. Какъв е пазара изобщо.

КФ: Има конкуренция. Марки от Щатите например. Но в повечето случаи марките таргетират по-млада публика, материалите, които ползват са по-евтини, крайният резултат също е в по-долен ценови сегмент. Ние залагаме на по-добротго качество, искаме продуктите да издържат по-дълго. Тъй че използваме по-качествени материали.

КВ: Любимият ви велосипед и защо.

КФ: Със сигурност е направен по поръчка. Когато си вътре в темата винаги искаш нещо специално. Първият ми велосипед беше Fuji, това е една японска марка. После имах няколко велосипеда от американски марки, а напоследък всички са правени по поръчка за мен. Не обичам карбонови или алуминиеви модели, залагам на стоманените, защото вибрацията е друга. Аз не съм състезател, но пък преминавам големи разстояния дневно. Тъй че стоманената рамка за мен абсорбира по-добре вибрациите. И е много удобна за по-дълго пътуване.
***

„Следващите 25“ е поредица на Дарик радио и VIVACOM. Слушайте интервютата по Дарик, като подкаст на darikradio.bg. Четете на egoist.bg

25 години Дарик радио. 25 идеи и разговори за годините напред. СЛЕДВАЩИТЕ 25 ХОРА и ИДЕИ идват скоростно при вас благодарение на 4G мрежата на VIVACOM, наградена от speedtest на OOKLA. за повече информация посетете www.vivacom.bg