Модната революция от ’80-те и ’90-те години на миналия век при часовниците отбеляза нова фаза на кварцовата си предшественичка от ’70-те. Създаването им като модна тенденция или такива отвъд механизма, фокусирани във външния вид. Нова естетика, която направи отчитащият времето аксесоар част от ритуала на съчетаване с дрехите за деня или повода. Водещият бранд в осъвременяване функцията на ръчния часовник тогава и най-голям производител в света към момента е Fossil. Компанията в момента разполага с 18 бранда в портфолиото си, 6 от които собствени. Именно те налагат тенденцията на големите имена в модата да създават собствени часовници, в крак с тенденциите, с различни колекции дефиниращи дизайна.
В годините след революцията на кварцовия механизъм те не просто предусещат, а създават тренда. През втората половина на ’80-те, тогава все още младата компания развива визията Американа от ’50-те. Класика, дефинираща и до днес Fossil. Идеята им идва от Европа, което от една страна е парадоксално, но тогава духа на пост-военна Америка се налага масово като тренд във Франция и Италия, от друга – собствениците и основатели на Fossil са fellow гърци. Братята Картсотис. Те започват да използват отличителни и иконични образи от ’50-те в изработката на опаковки – за разлика от много производители, още тогава Fossil са предпочели метални такива пред пластмасовите, в маркетинга, в оптимистични утвърждения и ценности. Така в САЩ се налагат като абсолютен хит. Металните кутии са толкова оригинални, че започват да стават колекционерски. Дори в последствие Fossil предлагат “История на известните Fossil метални опаковки” на сайта си, намирайки ги за толкова важна част от продукта, колкото самият часовник. Класическите им елементи създават една емоционална аура към продуктите с нотка на носталгия, в ядрото на която стои дизайна. Традицията продължава и до днес в смели цветове на вечните класики, отговорно подбрани материали и послание.
През 2008 г. Fossil Group печелят и надпреварата в изработката на механични часовници посредством тайното си оръжие STP (Swiss Technology Production, Швейцарска Технологична Продукция). В сърцето на Базел, Швейцария те отварят собствена продукция за изработка на часовникови механизми. Първоначално се помещават под наем, след което през 2016-та година отварят централа там на броени метри от мястото, където се провежда най-престижното годишно изложение в индустрията Baselworld watch & jewelry trade show. На около час път от Базел в град Бийл се намира студиото Antima, където всичко започва от въображението и преминава през дизайна по пътя към производството на Fossil. 100% американски стил офис в сърцето на швейцарската мека в производството на часовници. (срещу тях е офисът, където Rolex създават техните механизми)
2020-та година отново с пълно доверие се обръщаме към Fossil за съвет относно тенденции, като не забравяме отговорната политика на бранда спрямо околната среда и работа им с хора по цял свят. Make time for good.
Започваме с дамите.
Carlie Mini. Завръщането. Този път класиката е съчетана с фини акценти от контрастна неонова палитра и деликатно поднесен, сякаш, израз на радост от изминалите сиви дни на безснежна зима. Все пак дами, март месец е! Да го посрещнем подобаващо.
Пълно доверие във формата, усъвършенствала линиите си с времето до степен да предизвика неоновата гама изящно, съвременно и заявяващо се.
Палитрата на Carlie Mini предлага разнообразие, не само в цвета на кожата, но и вида на метала. Тук съчетанието е по-балансирано, като среброто завършва този преход без да се натрапва.
Ако предпочиташ да отделиш внимание на това, че светът е обхванат от егоизъм, алчност и омраза, да заявиш готовността си за емпатия, покажи го. Нежно. Имаме нужда от това и модата е част от изразните ни средства. Една от основните й сили е, че говори от разстояние, с познати и непознати. Аксесоарите са емоция. Всички имаме чувства. Ако съумеем да ги държим в положителния спектър и се подкрепяме с лек намек от изящно бижу, това е прогрес.
При мъжете класиките стават още по-категорични. Към непреклонния стоманен FB-01 са добавени вграден алуминиев завършек и oversize арабски цифри за да завършат наследника FB-02. Вариантите при цветовото съчетание варират само в рамките на суровата стомана и алуминий плюс черно.
И… my personal favorite classic – Forrester Chrono. Tози дизайн е красив във всички съчетания. 46mm версия хронограф на класическия вариант, която включва таймер, а цифрите са с обновен шрифт за да подчертаят линиите и цветовете.
*Oще нови предложения oт Fossil, пролет 2020 можете да видите тук.