Традицията повелява всеки първи понеделник от месец май света на звездите и модата да се обединява в събитието под патронажа на Анна Уинтър (от 1995 г. насам), набиращо средства за Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute. The Met Gala. Тази година темата беше формулирана: “Camp: Notes On Fashion.”
Но, какво е “camp”?
MET Gala 2019 invitations signed by Lady Gaga, Harry Styles, Serena Williams and Anna Wintour. pic.twitter.com/cE7pi9lc3J
— Lady Gaga Now 👾 (@LadyGagaNowNet) May 5, 2019
През 1964 година Сюзън Сонтаг – писател, режисьор, философ и политически активист, написва есето си “Notes on “Camp””, което е в основата на темата и обяснява очакваните от Анна Уинтър пера, много пера в облеклата на избраните да преминат по розовия килим тази година.
“… същността на “Camp” е любовта му към противоестественото” казва авторката в началото на есето си. Това е определено естетическо състояние. Състояние дефиниращо не красотата, а стилизацията. Лесно е да се види, но трудно за обяснение. Едно целенасочено преекспониране с лека или екстремна нотка на лошо качество и липса на вкус като основа за добро изкуство. Но също и идеята за добър вкус в лошия и съществуването му в предпочитани форми на изкуство като мода, интериор, визуални изкуства. Есето съдържа 58 точки, даващи примери и описващи подробно прояви в различни сфери. Би могло да се определи и като непреднамерен кич, освен в случаите, когато е такъв до екстремни нива. “Camp”е art nouveau, Грета Гарбо, мюзикълите на Уорнър брадърс, Мей Уест…
Както всяка година Андрю Болтън – главен куратор на Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute – избира темата на изложбата и съответно събитието. Неговата възможно най-кратка есенция на “camp” е “любов към изкуственото: към заблуда и преувеличение… стил за сметка на съдържание…триумфът на безполовия или двуполовия стил”. Един културен и политически резонанс на настоящата действителност.
Изложбата е направена със съдействието на Gucci, чийто креативен директор Алесандро Микеле коментира същността на “camp” като “уникалната възможност да комбинираш висшата форма на изкуство с поп-културата”.
Болтън припомня корените във френския глагол “se camper”, означаващ да заемеш преувеличена, неестествена поза. Произходът датира от времената на ослепяващ и крещящ стил при Краля Слънце, събрал благородниците от всички краища на Франция във Версай. Един символ на пищността и изобилието, контрастиращи с останалата част на страната. Той въвежда позата и представлението със стриктно наложен протокол относно облеклото и външния вид.
Изложбата включва и римската скулптура на Херкулес от колекцията на музея, за да подчертае идеала за красота в класическата поза contrapposto с ръка на кръста, която става основна в аристократичните среди на Версай, начело със самия владетел. През 1701 година Луи XIV позира пред Ясент Риго (Hyacinthe Rigaud) именно в тази поза за направата на известния портрет, облечен в дрехите от коронацията си. Оригиналните обувки на Кралят Слънце в това пре-пищно облекло – бели с червен ток, също са част от изложбата в Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute.
the contrapposto, hand on hip, the default stance in versailles also seen in the portrait by hyacinthe rigaud that depicts him in his magnificently camp coronation robes, his calves set off by white silk stockings, white shoes with high red heels pic.twitter.com/oAe0ukDh7S
— cherry (@babyhoneuy) February 6, 2019
Според Андрю Болтън “camp” се среща за пръв път през 1869 година в писмо от Лорд Артър Клинтън до неговия любовник Фредерик Парк, още известен като Фани в женския си образ. Определя виждания и разбирания, подсъдими за времето. Партньорът на Парк в “престъпното” преобразяване като представители на другия пол – Ърнест Болтън е познат като Стела и историята им е разказана от Нийл МакКена в книгата му от 2013 г. (Фани и Стела). Този сюжет инспирира Ердем Моралиоглу за пролетната му колекция тази година, в представянето на която взеха участие и транссексуални модели.
Друга препратка към “camр” e Оскар Уайлд с неговото есенциално “Трябва да си или произведение на изкуството или да си облечен в такова”.
Книга от 1909 г. на викторианския жаргон изрично определя думата като “подчертани действия и жестикулѝране като преувеличен акцент, използвани от хора с изключителна липса на характер”.
Поп иконата на “camp” в 20-ти век определено е Анди Уорхол. Той приема и развива идеята от есето на Сонтаг във филма си от 1965 г. Camp, поставяйки началото на нов стил в модата и културата.
Според Болтън това е по-скоро една “пропаднала сериозност – не целенасочена в това да си “camp”, какъвто е примерът с baby doll dress на сериозния испански дизайнер Кристобал Баленсиага, сменила правилата през 1957 г.
As the hot weather continues here in the UK ( a rare occurrence) then a baby doll evening dress with its roots in the aesthetics of lingerie would suit balmy evenings. This 1957 black lace was designed by @BALENCIAGA @museumatFIT #1950swomen #fashionhistory pic.twitter.com/9PbyyAFECJ
— Dr Kate Strasdin (@kateStrasdin) August 6, 2018
Следва въвеждането на перата в модата, Дитрих, Гарланд, Шер, Елтън Джон… Твърде големи пандели, твърде много пера, а и малката черна рокля на Върджил Абло (също част от изложбата).
the met gala this year will include harry styles & virgil abloh's "little black dress" https://t.co/EnHHmx6EDc pic.twitter.com/5LXmoH3AMX
— Ashley. (@sassafras_ash) February 22, 2019
“Шанел беше “camp” като персона, но дрехите ѝ не бяха” пояснява Болтън, “докато Скиапарелли беше “camp” като човек и дрехи, които правеше. В крайна сметка “camp” е навсякъде!”
Тази година редом до Анна Уинтър като домакини на събитието са Лейди Гага, Алесандро Микеле (Gucci), Хари Стайлс и Серена Уилямс.
Anna Wintour, @ladygaga, @Harry_Styles, and @serenawilliams will co-host this year's most glamorous night in fashion. #MetGala pic.twitter.com/ELHBQ3GSiH
— LVL GAGA (@LVLGAGA) May 3, 2019
Малко за обстановката по време на гала вечерта:
Anna Wintour: you know Map Of The Soul: Persona? I want to reencarnate that
Organizers: say no more, fam #MetGala2019 pic.twitter.com/lTSuGiWpWb
— nessie ♡ (@hobinessie) May 6, 2019
Но как подходиха избраните поканени към темата? Започваме с домакините. Роклята на Дейм Уинтур е дело на Карл Лагерфелд преди смъртта му.
Следва 16-минутното влизане по розовия килим на Лейди Гага и трансформацията ѝ от 4 тоалета:
Реакцията на Ана Уинтур докато гледа Гага:
Anna Wintour looking at @ladygaga is how we all look at Lady Gaga. https://t.co/z3o4vlk2hY #MetGala #MetGala2019 #LadyGaga #AnnaWintour pic.twitter.com/ZmxRwt2Za3
— E! Online Asia (@eonlineasia) May 7, 2019
Хари Стайлс и Алесандро Микеле.
View this post on InstagramHarry Styles #appreciation Credit: Getty #metgala #metgala2019 #harrystyles
View this post on Instagram
Серена Уилямс във Versace & Nike.
Ким Кардашиян с мокрия външен вид – първи дизайн от 20 години насам на Мюглер, инспириран от София Лорен (втора снимка в поста).
Със сестрите – Кайли и Кендъл.
Ким К на афтър партито отново в Мюглер.
Джаред Лето, верен на Gucci.
The Hilfigers.
Кейти Пери като полилей.
И още.
Бонус
– Kimberly Noel Kardashian West и подготовката ѝ с @manfredthierrymugler .
Gaga& Brandon Maxwell