Всяко лято IKEA показва бъдещето. Този път иде ред на рециклирана пластмаса и роботизирани мебели. Поздрави от Швеция…
“Дни на демократичния дизайн” – така наричат в родното градче на ИКЕА първите юнски дни, когато в Елмулт показват предстоящите нови колекции, идеи, колаборации, прототипи, разработки. Тази година на фокус са колаборациите с креативни лидери в различни сфери (adidas, LEGO, Saint Heron, SONOS), но също и темите за малки жилищни пространства, градският, устойчив и здравословен начин на живот.
Конференцията в уютното и слънчево шведско градче наистина показва “живота нов”, при това усмихнат и замечтан. Когато на едно място се съберат креативни умове от различни краища на света, а целта на всички е ясна – по-устойчив живот, по-достъпни колекции за дома, резултатите няма как да не са впечатляващи. Нито за миг не беше скучно, нито за миг нямаше как да не запишеш поредна иновация в тефтера, дa се възхитиш от новост, да цъкаш замислено пред страхотна инсталация.
И така час след час – колекция от рециклирана пластмаса, събрана от океана; след това – внимание, идва ред на безмесните любими кюфтета – представена тяхната алтернатива на база на растителни протеини; а веднага след тях и следващата колаборация с Том Диксън за отглеждането на растения в градска среда.
Зад всички тези иновации, зад всички колаборации, стои екипът на ИКЕА, но и един конкретен човек, Джеймс Фътчър, креативният лидер на шведската компания. Точно в девет сутринта, на чаша кафе, разговаряме с него специално за този брой на dolce far niente.
КВ: Очевидно колаборациите са горещата тема. ИКЕА работи с интересни брандове напоследък, с креативни лидери от цял свят. Има ли нещо, което е опасно, когато се правят толкова много колаборации?
Джеймс Фътчър: Не бих казал, че ще използвам думата “опасно”. Мисля, че в ИКЕА, когато работим с дизайнери за дизайн-колаборации, е много важно, че започваме винаги в подходящия и за двете страни момент. Тогава няма опасност. Защото имаме добро разбиране с кого искаме да работим. И защо искаме да работим с тях. Но в ИКЕА не става само въпрос за работа с известни дизайнери или големи брандове. Искаме да работим с хора, от които може да научим нещо. И те да научат нещо от нас. Но в същото време търсим партньори по теми, партньори в сфери, които са любопитни за нас. Реално да ни помогнат да направим света едно по-добро място за живеене.
КВ: Вероятно “опасно” не е точната дума, но какво би се случило, ако всяка колаборация се продава изключително добре, както се случва с досегашните. Дали това няма да е “опасно” за продуктите на ИКЕА, които не са колаборации?
Джеймс Фътчър: Едно от нещата, което е важно за тези колаборации е, че по този начин ние в ИКЕА тестваме нещата. Ако видим, че нещо е популярно, успешно, то може да бъде въведено, направено като част от регулярната ни колекция. Това помага да създаваме нашия асортимент.
От друга страна, именно колаборациите допринасят за генериране на интерес, за поддържане на виталността на продуктите ни. Те вдъхновяват нашите клиенти пак да идват в ИКЕА, да виждат, че нашите продукти са адекватни на времето, модерни са.
КВ: Вие сте отговорен за развитието на проектите от началото до края, от А до Я, коя част от този процес е най-скучна за Вас?
Джеймс Фътчър: В Швеция, където развиваме тези продукти, може и да прозвучи странно, но няма нищо, което да е скучно. Аз имам работата на мечтите си. Всички фази са вълнуващи. От първите скечове до финалния продукт. И още – какво да бъде пакетирането, всички други неща – наистина да виждаш как от едно малко семенце се развива един голям продукт. И след това да бъде в магазина, хората да го купуват. Има някаква магия в това, че хората се нуждаят от точно този продукт, купуват го и го поставят в дома си. Затова мисля, че обичам да работя в ИКЕА.
В същото време е важно да се обръща внимание на начина, по който светът се променя. Говорим все повече за устойчивост. Да изберем подходящите материали, които няма да имат негативно въздействие върху Земята. Да пакетираме така продукта, че да не транспортираме огромни пакети из целия свят.
Едно от най-важните неща в ИКЕА е, че искаме да създаваме страхотен дизайн, който е достъпен до повече хора. Дизайнът не трябва да бъде на висока цена.
Всички тези различни фази правят работата за мен едно предизвикателство, една провокация, която в същото време е и забавление.
КВ: Дайте ни пример за продукт, който се оказа неочакван хит.
Джеймс Фътчър: Да, мога да ви дам личен пример. Работих в звеното, което се занимава с осветителни тела. Много е приятно да работиш там. Ние прекарваме много време в ИКЕА, за да разработваме осветителни тела, които да предоставят възможно най-добрата светлина. Независимо дали става дума за функционално осветление, за лампа над масата за хранене, лампа за четене, за работа. И така в един момент имахме една лампа с много красив дизайн, вдъхновен от шведско цвете, нарича се MASKROS. Това беше най-голямата лампа, която съм виждал в ИКЕА. Но тя не даваше директна светлина, създаваше определен тип отпечатък на стената. Сенки на цветя, нещо като вид тапет, който се проектираше на стената. Получаваше се красив ефект. Всички смятаха, че изглежда хубаво. Но ми казваха, че този продукт няма да се продава.
Така в един момент ние го въведохме в магазина; наистина малцина вярваха, че ще се продава добре. А лампата стана страхотен успех.
КВ: Ако сега ви дам 100 евро, какво бихте си купили от ИКЕА с тях.
Джеймс Фътчър: Един от любимите ми продукти, пак е лампа, нарича се LAMPAN.
Изключително умно направена лампа, която предоставя много добра светлина. Тя отговоря на всички пет изисквания на демократичния дизайн, за които говорих преди малко. Страхотна лампа на достъпна цена (6.99 лева). С невероятно пакетиране, самите лампи влизат една в друга. Друг продукт, който бих си купил, е библиотеката от серията BILLY. Опростен дизайн с добра цена. С времето доказа, че макар да е създадена за книги, библиотеката всъщност позволява да поставяте много други неща вътре. Имаше дискусия, че хората не купуват книги вече. Също и системата за съхранение KALLAX. Аз съм голям почитател на виниловите плочи, тъй че тази система ми помага. Имам вкъщи такава.