Само преди десетилетие притежанието на мобилно устройство (особено, ако го сложиш на бара) те вкарваше в категорията тъп-мускулест-безсмислен пич.Днес мобилните устройства са естествено продължение на ръката; онова всезнаещонещо от Пътеводителят на Дъглас Адамс, на което пише Без паника; най-бързият ниизточник на всевъзможна информация и комуникация.

Само заради няколко сантиметра електроника животът ни вече никога няма да бъдесъщия.

Сайбър-утопия, свръхинформираност, воайорство? Печелиш илигубиш? Никой не знае – най-важните решения в този живот ги взимаш сам.

Даниела Иванова работи като Мениджър Бизнес Развитие и Партньорства за Viber за Централна и Източна Европа. Преди товазаема позицията Маркетинг Мениджър в SoundCloud в Берлин, където е силноповлияна от start-up общността и предприемачеството. Предлагането на иновативнирешения в сферата на комуникацията и онлайн консумирането на съдържание е нейнатасупер сила.

Вторият ни критик впроучването този месец е Георги Колев, който има повече от 10 години опит всферата на мобилните комуникации и технологии. Работил е в редица международникомпании. Вече година и половина е част от екипа на Huawei България и отговаряза продажбите на Терминални устройства в България и Македония.


1. Бойчо Попов

Бойчо започва журналистическата си кариера през 2000 г. във в. Wirtschaftsblatt,а днес е главен редактор на Investor.bg и коментатор в Bloombergtv на тех темите, които вълнуват потребителите ипроменят пазара. Често той е човекът, от който разбираме за големите новини от технологичните компании, можем да чуем ценни анализи натех средата като цяло.


2. 
Виктор Джамбов

Виктор е една от българските следи от грандиозното технологично събитие IFA2016. Това е сред последните му тех приключения, на което ни направи подобаващо съпричастни и добре информиранис най-нотово на тех пазара. И да не пропуснем да споделим, че той е главен редактор на HiComm.bg

3. Виктор Николов

Той е основното дигитално „перо“ на digital.bg и негов редактор. От него можем да разберем за предимствата инедостатъците на последните хитови модели смартфони, да ги сравним с други и данаучим за най-малките детайли в тях, дори и с „видео доказателства“.

4. Влад Савов

Със сигурност хиляди фенове на хай тек джаджите в социалните мрежи свързват името му с „очаквайте скоро напазара“. Той е  редакторна една от големите медийни емблеми втехнологичния свят – The Verge. Влад открехвавратата на куп конференции, посветени на технологиите и ни показва какво следвав света на мобилните технологии. Смеломожем да го поставим и в класация за най-влиятелните българи в социалните мрежис неговите над 24 хиляди последователя само в twitter.

5. Илия Темелков

Блогър, журналист, редактор…да не изброяваме, а да използваме неговите думи: „Подвизавам се в издателствоHiEnd, където съм отговорен редактор на сп. SmartApps, прост редактор в сп.HiComm и автор в GoGuide и hicomm.bg.“ Можем да продължим, но нека ви кажем скакво може да ви е полезен освен със свеж поглед върху новите смартфони, коитоще ви завъртят главата. Следвайте го за кратък ъпдейт на тема мобилниприложения, умни часовници и други тех джаджи.

6. Любомир Дуцолов

Любомир е главен редактор на Smart News. Може да се каже дори, че е експерт в областта на мобилните устройства и комуникации. Работил е като главен редактор иадминистратор на Android Bulgaria, след което става директор медия и видео вMediaBit. Извън медийната рамка, вкоято го поставиха първите ни изречения, ще ви споделим, че той е и фотограф. Аедна от последните му роли е на сценарист и един от режисьорите на кратък филм,сниман с мобилно устройство и част от фестивал за мобилно кино.

7. Момчил Карабулев

В момента основната му роля е на главен редактор на mobilebulgaria.com. Той се определя и като „технофил ценител“. Можем да го засечем и като телевизионенкоментатор за новите и интересни неща от света на мобилните технологии.

8. Никола Балов

Той е един от най-известните блогъри в България. Можем да го наречем и „тех гуру“. Никола Балов е името,закоето всеки се досеща, когато се говори за мобилни технологии у нас.Изпробвахме тази теза многократно. Този резултат се дължи на повече от 10години професионално писане за технологии. Посветил се е основно на блога си,но лицето, гласът му и почерка му можем да видим и чуем и в различни роднимедии, които имат нужда от неговата тех гледна точка. А едни от най-големитетехнологични конференции в света отдавна не са предизвикателство за отразяванеза Никола.

9. Светлин Желев

Главният редактор на kaldata.com е още едно доказателство, че технологичните теми в България имат бъдеще и аудитория. Често той коментира и анализира горещите технологичнитеми и в други медии.

10. Томислав Савов

Томислав е съосновател и управител на SocialEvo.net и вещ най-вече потемите за социалните мрежи и дигиталния маркетинг. Много често в социалнитемрежи може да ни разкаже интересна тех история само с един retweet.


За проекта 

“КОЙ ДА СЛЕДВАМЕ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ, АКО ИСКАМЕ ДА ЗНАЕМ ВСИЧКО ЗА…” е радио и интернет проект, който представя филтрирана селекция на профили на влиятелни българи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, които трябва да следим, за да бъдем добре информирани по определени теми. Това са профили на хора, които се радват на определено висок обществен интерес, имат какво да кажат, информират, провокират, забавни са. Това проучване е естествено продължение на проекта ТОП 150 най-влиятелни българи в социалните мрежи, който egoist.bg , VIVACOM и Дарик радио стартираха през 2015 година. Да подредиш най-влиятелните българи в социалните мрежи е занимание интересно, но и трудно. Причините са няколко – какво точно е влияние, как се измерва то, кои са меродавните показатели, какво се случва в огромното море на социалните мрежи, което дори най-мощните софтуерни приложения се затрудняват да следят?  

Какво ново?

За разлика от първото проучване, което представи 150 профила на влиятелни българи в трите социални мрежи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, тази година стартираме проучване, което ще представя топ 10 профили отново в тези социални медии, но този път всеки месец и с определена тема. Има определени периоди в годината, когато хората се интересуват от конкретни теми – когато има европейско по футбол, това е футбол; когато има олимпиада, това е олимпиада; когато има президентски избори – това е политика и т.н. Така всеки календарен месец ще представяме листа с ТОП 10, които да бъдат следвани, като например: Топ 10 политически журналисти, топ 10 стилисти, Топ 10 спортисти и т.н. Различно ще е, че тази година проучването няма да включва жури, но за сметка на това ще работим за всяка тема с експерт-ментор по нея, който ще бъде предизвикан да анализира и коментира резултатите от съответната месечна селекция. Социалните мрежи Избрахме да изследваме Фейсбук, Туитър, Инстаграм, защото са несъмнено трите най-популярни мрежи в България. Второ, всяка се характеризира с определен тип потребители, които ползват мрежите за конкретни неща, естествено в зависимост от самите социални платформи. Фейсбук, Туитър и Инстаграм имат конкретна специфика, която донякъде предопределя хората, които ги използват, както и конкретното съдържание, което споделят. Затова ежемесечната тематична класация на топ 10 профила, които да бъдат следвани, ще определя и кои от тези социални медии ще бъдат изследвани.   

Етапи на проучването 

Определянето на влияние се прави по различни методики, затова решихме в началото да определим няколко стъпки, които ще ни ръководят:  

1. Определяне на социалните мрежи – Фейсбук, Туитър и Инстаграм. За всяка месечна тема изследването ще се прави с комбинация от две или три от тях.  

2. Определяне на важни месечни теми, в които ще се опитаме да съсредоточим търсенето на влиятелни профили в социалните мрежи.  

3. Извършване на първоначални анализи с едни от влиятелните световни платформи (като Brandwatch, Klout, Klear, Simply Measured, Social Bakers, Union Metrics, Collec.to, LikeAlyzer и други), които се занимават с мониторинг и анализ на влияние в социалните мрежи.  

4. Специална дискусия с ментор-експерт по определената месечна тема в полза на точните резултати на анализа на влияние на селектираните профили. 

5. Осъществяване на финален анализ по предварително избрани количествени и качествени критерии и селекция на топ 10 влиятелни профили в социалните мрежи за всяка месечна тема и представянето им. 

Основни критерии 

Ръководехме се от следните неща при разглеждане и класиране на всеки от профилите:  

1. Да са активни през последните 3 месеца.  

2. Да са на реални хора, които могат да бъдат идентифицирани.  

3. Да водят активни разговори в социалното пространство, да инициират теми, да предизвикват дискусии. Да не са просто разпространители на чуждо съдържание, защото за нас е важно качеството на разговорите, както и до каква степен собственото съдържание предизвиква дискусии.  

4. Да са българи и да са възможно най-адекватни за конкретната месечна тема. Независимо дали някои от постовете им са на чужд език.  

5. Да провокират разговори, мнения и споделяне от други хора с влияние. Например – ако ваш пост бъде споделен и/или коментиран от влиятелна личност, това дава по-голяма тежест от 10 други споделяния/коментари). Също така – 10 споделяния от 10 различни хора са по-важни от 10 споделяния от един и същи човек.  

6. Да не са част от група, където се забелязва неестествена активност.