Черният лебед среща Nine Inch Nails? В спектакъл?

Веднага щом прочетохме за предстоящата платформа за американски съвременен танц – SPOTLIGHT: USA (март, Пловдив) –  веднага си избрахме фаворит.

Балет под индъстриъл съпровод на живо. Танцово представление и концерт на една сцена. От Сиатъл, дами и господа.

Сиатъл на стържещите китари и раздраните вокали, най-дъждовният град в Америка, където от нищо изникват планетарни явления като Nirvana и Amazon. Сиатъл, който обича да променя правилата на играта. Сиатъл има огромно културно наследство и точно върху него стъпва смело една млада дама, която наричат вундеркинд на съвременните изпълнителски изкуства в САЩ.

Едва на 28-години, Кейт Уолик е един от най-оригиналните хореографи отвъд Океана, а повратната точка за успеха се оказа именно нейният Индустриален балет.

Трейлърът действа като магнит и за най-непредубедените зрители – класически и съвременни движения, електронно темпо, спортна динамика, мрачна естетика. Танцьорите сякаш вилнеят по покривите на жилищни блокове, из мрачни подземия и изоставени халета в индустриалните зони. Като пораснали градски деца, които търсят алтернативно поле за изява. Все едно виждаме… хм, самите себе си.

 

Индустриален балет

Нещо ново, нещо старо, нещо мрачно от Сиатъл.

Това не е типичната танцова постановка по писани правила. Това не е типичното вечерно театрално изживяване, защото се усеща едновременно като балетната сцена, нощен клуб и концертна зала. Бас китари и синтезатори връщат бунтарския дух на 80-те и 90-те, на върлуващата индъстриъл треска, прожектори разсичат сенките в ритъм, а 7-те танцьори на сцената представят не хореография, а чиста проба младежка свобода.

Това на сцената е нещо живо, нещо познато. Сякаш сме били там и преди, някъде, с някого, в годините, когато електронните музикални инструменти навлизаха в рока, технологиите вряха и обещаваха промяна, нови гласове и средства за изява. Една от силните страни на шоуто – тръгвайки от ранните Nine Inch Nails, е да те постави в твои води. И това не е случаен, а търсен ефект.

Работата на Уолик пряко отразява съвременния живот. Още първият ѝ авторски спектакъл Splurge Land прави силно впечатление, тъй като изпълнителите споделят на живо снимки в инстаграм по време на шоуто. Представяйки културата, модата и начина на живот на милениъл поколението и тези след тях, Уолик всъщност изобличава редица проблеми – от самохвалството и нуждата да бъдеш одобряван първо от другите, през зависимостта от социалните мрежи и общуването чрез екран, до отчуждението и самотата.

❤️💕 @babyandcompany 💕❤️ #whoisbaby

A post shared by Kate Wallich (@katewallich) on

Идеята за Индустриален балет се ражда, когато Кейт Уолик се запознава с Кейш ван Рий, един от големите софтуерни предприемачи от Сиатъл. Като изявен спонсор на изкуството, Ван Рий иска да запознае своите служители със съвременния танц. Целта му, всъщност, е малко по-генерална, защото е свързана с конкретна причина – нашествието на технологични компании в града през годините завладява територии от независимите артисти. Ето защо спектакълът е връзка между процъфтяващата хай-тек индустрия и творческата общност на Сиатъл, между програмистите и артистите, ако щете.

Експериментът е повече от успешен. Индустриален балет пленява публиката, взривява социалните мрежи и печели критиката в САЩ, защото е спектакъл със собствено лице.

Дързост, атака срещу всички сетива, щипка поп култура

 

Това са само част от реакциите за най-мащабната продукция на Кейт Уолик и нейната компания The YC.

 

Разбира се, тук трябва да отдадем дължимото на композитора Джони Гос и неговите музиканти. Тяхното сътрудничество с The YC се развива успешно вече няколко години, а отделно компанията създава общност от творци и ентусиасти с танцови класове и уъркшопи, което няма как да не генерира свежи идеи. Ето защо Кейт Уолик обожава Сиатъл и няма намерение да го напуска, за да работи другаде. А и защо да го прави, след като там на всеки ъгъл може да срещне черни лебеди, бели гълъби и всякакви крилати същества.

Чакаме я да долети в Пловдив, където от 26 до 28 март се събират 9 водещи американски трупи и хореографи в уникален формат. Българската публика и директори на фестивали и театри от повече от 30 държави по света ще видят подбрана селекция от многоликата съвременната сцена в САЩ.

Гледай Индустриален балет на 27 март от 20:00 ч. в Дом на културата Борис Христов, Пловдив. Билети: EpayGo и EasyPay, цена 10 лв. SPOTLIGHT: USA се организира от American Dance Abroad и ONE DANCE WEEK в сътрудничество с Община Пловдив и в подкрепа на Пловдив – Европейска столица на културата 2019 г.