Въпреки голямото предизвикателство, с което се справя в момента, малкият бизнес често е пример за предприемчивост, постоянство и издръжливост. Дори когато нашето ежедневие е затруднено, той остава насреща, за да ни посрещне с чаша кафе сутрин или да ни продаде пресни плодове и зеленчуци.

Visa стартира в България инициативата си в подкрепа на малките търговци, наречена „Има значение къде пазаруваш“. Нейната цел е чрез комуникационните си канали компанията да провокира повече хора да оценят положителното влияние на малкия бизнес и да ги мотивира да използват услугите му.

Как стартира инициативата?

Инициативата започва в Обединеното кралство, където притежателите на карти Visa се интересуват от възможности да плащат бързо и лесно в по-голям брой магазини. Visa осъзнава необходимостта да превърне тези настроения в действия, тъй като малкият бизнес често е изправен пред трудности. Ражда се идеята за подкрепа на магазините по главните улици (т.нар. „high streets“). А в светлината на настоящата икономическа несигурност инициативата получава нов контекст и прекосява все повече граници.

Защо точно малкият бизнес?

Освен удобството близкият фризьор или любимата закусвалня да бъде само на няколко крачки от дома ни, малкият бизнес има и някои скрити ползи:

Той дава възможност за работа на много хора, които живеят близо до нас, както и начин да допринесат за развитието на общността чрез знанията и уменията си. В България около 40% от всички работещи са ангажирани в предприятия с до 20 служители, което поставя страната пред държави като Обединеното кралство и Швеция.[1]

Малкият бизнес предлага нещо, от което хората имат нужда. Той е създаден от хора от квартала, които се познават, и често задоволява потребност, която самите те са изпитали. Какво по-хубаво от това съседът ти да отвори фризьорски салон, ако се е сблъскал с липсата на добър такъв наблизо, или магазин за зеленчуци, ако знае, че супермаркетът е твърде далеч.

Има ли бъдеще малкият бизнес?

Все повече хора имат достъп до магазините на големи световни вериги. Това прави живота по-лесен, защото е удобно всичко да е на едно място, а често и по-достъпен – тези марки работят с повече клиенти, което им позволява понякога да предлагат по-ниски цени.

Успоредно с това потребителите започват да ценят предимствата на малките магазини. Те допринасят за сплотена и помагаща си общност, в която служителите се стараят повече, отколкото се изисква, за да помогнат или да дадат добър съвет. А многообразието от стоки и услуги прави мястото, където живеят, по-цветно и изобилно.

Затова Visa предлага своята комуникация в полза на малкия бизнес – сега, когато всяка подкрепа е особено нужна. Заедно с това Visa дава власт на потребителите да осъзнаят стойността на избора, който правят с всяка покупка. Или иначе казано: че има значение къде пазаруваш.

***

[1] Доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие: Enhancing the Contributions of SMEs in a Global and Digitalised Economy, 2017