Пристрастяването и нарушаването на поверителност са функции, а не бъгове, на социалните медийни платформи. Или какво научихме от документалния филм The Social Dilemma?
Социалките, както масово наричаме основните играчи Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, са доказано пристрастяващи, не рядко малтретиращи, на моменти дори страховити. Да, те имат и друга страна, но фокусът на документалния филм от Джеф Орловски “Социалната дилема” (The social dilemma, 2020) е именно върху неосъзнатото тъмно, представено посредством част от създателите на някои от тези платформи и специалисти, изследващи влиянието им. Хора, които ясно обясняват, например защо относно намеса в президентските избори на САЩ през 2016 “Русия не е хакнала Facebook, а просто е използвала приложението” (Роджър Мак Нами – изследовател на Facebook) и неговите инструменти, функции достъпни до всички нас…
Измежду интервюираните гурута от тех сферата са основоположници на социалки с обхват от над 2-милиарда използващи ги. В основата на тяхната теза, заставайки срещу създадените инструменти, е манипулацията върху човешкото съзнание и поведение с единствена цел печалба. Безкрайните скролвания, известия, персонални препоръки… държат използващия постоянно ангажиран, защото всички ние сме стоката, която те продават на рекламодателите. Нашето време в платформите се остойностява към плащащите за реклама, гарантирайки масов обхват и ангажираност. Една констатация във филма не излиза от ума ми след The Social Dilemma – ние, посредством аватарите си в социалките и само още потребителите на наркотични вещества сме наричани – употребяващи, използващи (users)…
В обрисуваното като Франкенщайн на дигиталната ера развитие на социалките, Орловски разговаря с мъже и жени спомогнали създаването на чудовището. Хора, които днес се страхуват от глобалния ефект на творението си върху психическото здраве и основите на демокрацията.
“Никога преди в историята на човешката цивилизация не е имало случай, при който 50 дизайнера взимат решения, повлияващи два милиарда души.” – казва Тристан Харис, бивш служител на Google, където е отговарял за етиката в дизайна. Специалистът по пристрастяване от Stanford University Анна Лембки обяснява как тези компании експлоатират еволюционната нужда на човешкия мозък за свързаност между хората. Все още нищо ново, но в паузите между интервютата, посредством актьори Орловски представя сцени от живота на едно семейство с три деца и въздействието на социалките върху подрастващото им момиче и син тинейджър, в контраст с най-голямата и осъзната сестра. Вечери изпълнени с мълчание, агресия от отнемането на мобилното устройство макар и за броени минути, малтретиране с коментари на подрастващата в социалките, радикализиран тинейджър от YouTube вълна видеа на случайни коментиращи, промотирайки съмнителна идеология…
Платформите – безплатни за всички, което само по себе си показва къде сме ние в тях, не са създадени от група психолози специализирали в различни възрастови групи, които се опитват да възпитават посредством тях. Не. Те са съвкупност от алгоритми, чиято основна функция е да определи и препоръча следващото видео, което ще ни хареса за да прекараме още време пред монитора. Или пост. Или приложение с прекрасни нови филтри, които ще ни помогнат да съберем повече “харесвания” на следващото селфи… докато загубим представа за истинската си стойност и идентичност.
“Нашето развитие неизменно включва одобрението или неодобрението на хората от обкръжаващата ни действителност, защото има значение. Но достатъчно ли сме развити да живеем с мнението за нас на десетки хиляди души? Не сме еволюирали до там да получаваме социалното одобрение всеки 5 минути.” – Тристан Харис.
Това обуславя още един порочен кръговрат на харесване и фалшива популярност чрез социалните ни аватари, каращи ни да търсим повече одобрение, което в крайна сметка ни оставя по-празни, по-зависими, повече изпразнени от смисъл. Умножено по милиарди души ежедневно.
Един от интервюираните в документалния филм е д-р Джонатан Хайт, социален психолог, който споделя опита си с нарастващия брой пациенти в САЩ, страдащи от безпокойство и депресия. Нарастване, което се наблюдава от раждането на социалните мрежи до днес. Той запознава с реалните статистики на момичета в САЩ постъпили в болница след като са се наранили сами. Броят им на възраст 15-19 години е нараснал с 62%, а тези в ранните си тинейджърски години 10-14 -годишна възраст – с 189%. Почти тройно. Що се отнася до самоубийствата, графиката за тези от по-напредналата възрастово група е с нарастване от порядъка на 70%, а по-младите 151%. Цяло поколение влиза в света на социалните мрежи още след 10-годишната си възраст. Цяло поколение носи белезите на тревожно безпокойство, депресия и склонност към самоубийство. Цяло поколение живее в страх да рискува, не е склонно към романтични срещи и пр. Ежедневието им се измерва в онлайн активности.
Всичко в името на възможно най-добрия начин да манипулираш човешкото съзнание. Без каквито и да било регулации. Технологиите напреднаха толкова бързо, колкото никоя законодателна система в света за да смогне със съответни регулаторни инструменти. Толкова бързо, колкото нищо познато за хората до момента. Доста по-различен случай от появата на преса и телевизия в миналото.
И колкото повече напредва документалния филм, толкова повече надежда за по-добро спада, но в края има и оптимизъм за надделяване на разумността и хуманността. С правилните инструменти все пак социалките могат да имат само добра страна, твърдят специалистите. И от всички нас зависи да осъществим това. Можем ли? И какви са съветите на тех гурутата? Използват ли те или техните деца социални мрежи?…
Филмът може да гледате в платформата на Netflix. Напомняме, че има месец гратисен период за използването й. При всички положения е добра идея да следите какво се случва в каналите за информираност на www.thesocialdilemma.com.
Coming soon to Netflix 9/9! It’s ironic to be sharing about The Social Dilemma on social media, but it’s exactly where this conversation needs to start. Learn more at www.thesocialdilemma.com #TheSocialDilemma
Публикувахте от The Social Dilemma в Петък, 4 септември 2020 г.