Ето ти един факт – европейците не ядат много шоколад. В последния си финансов отчет швейцарскиятпроизводител на шоколад Линд& Шпрюнгли отчита, че ключовите пазари в Европа и конкретно в Швейцария са пренаситени. Следва другият шок – швейцарците не купуват шоколад в родината си – вместо това предпочитат сладките изкушения извън страната. За всичко си има причина, а тук са няколко. Европейските търговци на дребноса притиснати от необходимостта шоколадовите изделията да се предлагат нанамалени цени. Част от процесите в получаването на шоколада са станали доста по-скъпи – особено закупуването на суров материал. Климатичните условия също са фактор с негативно влияние – сушата в Западна Африканяма как да не окаже въздействие върху какаовите култури.

Това определено не поставя производителите на шоколад в най-благоприятната бизнес позиция. Не е лесно да гледаш как продажбите насобствената ти продукция намаляват из целия континент. Ако трябва да бъдем по-точни средностатистическият западен потребител изяжда около 286 шоколадови блокчета годишно. За 286 шоколадови блокчета, производителят трябва да засади 10 какаови дървета, за да получи необходимите основни съставки за производството на шоколад – какао и масло.

Въпрекисуровия климат в Европа, от Линд заявяват, че продажбите са се увеличили сповече от 10% в сравнение с останалите континенти. Пазарите в Австралия, ЮжнаАфрика, Бразилия и Япония се определят като стабилни.

Неотдавна се появи стряскащата новина, че светът вървикъм „шоколадов дефицит“. Пазарът на какао се разраства, тъй като все повечетърговци намират шоколадовия бизнес за привлекателен. От 90-те годининасам повече от милиард души от Китай, Индонезия, Индия, Бразилия и бившияСъветски съюз са навлезли в бизнеса с какао. Въпреки това основен проблем се явяват неефективните методи за отглеждане. Според британския експерт Ангъс Карнеги е възможно шоколадовите блокчетата да бъдат заменени от плочки от палмово масло ирастителни мазнини с добавени стафиди и нуга.

“Какаовитенасаждения отстъпват пред каучуковите плантации, което не вещаесветло бъдеще за шоколада”, заявява той. Ако трябва да чуем личнотовкусово мнение на експерта обаче – “шоколадовите” блокчета на бъдещето няматнищо общо с представата за шоколад. „Поради присъствиетона повече растителни мазнини, шоколадът заместител няма да се чупи, а ще сеогъва и ще бъде лепкав.”, обяснява Карнеги.

Счита се, чекакаовото изкушение е устойчиво на рецесията, тъй като се е превърнало в необходимост за голяма част от хората и те си гопозволяват, без значение от надвисналата над тях икономическа криза. Потвърждаваме.