Книгата “Play&Display” на журналиста Константин Вълков е рядко срещано съчетание на няколко различни фотографски маниера на снимане – от застиналото време на класическия портрет, до енергията в репортажната фотография. Дори натюрмортите включени в книгата са като документи на мига, на спонтанни емоции, на уловена светлина. Книгата, съставена от Мариета Ценова, представлява уникална визуална хроника на времето, чрез цветни и черно-бели портрети на публични личности и забележителни документални фотографии. Изданието е в лимитирана серия и вече е обект на колекциониране.
Срещаме ви с Мариета Ценова*, която разкрива детайли за книгата Play&Display и как любопитството и вдъхновението са ключови двигатели в работата ѝ.
Здравейте, Мариета. Като визуален артист работата ви е изключително разнообразна. Какъв е подходът ви към всеки нов проект, в който се включвате?
Първо е любопитството, после приключението в работата, а между тях е отговорността. Имам късмета да работя това, което ми носи вдъхновение.
В началото на месеца беше представена дебютната фотографска книга на Константин Вълков Play & Display, на която вие сте съставител. Какво ви провокира да се включите в този проект?
Бях куратор на няколко фотографски проекта на Константин Вълков, свързани с гости на Дарик радио. Влизах в детайли и опознавах мащаба на тази национална медия, който е респектиращ. Те успяват да надградят срещите със слушателите си в ефир с различни социални визуални културни формати.
Косьо нарича книгата си „ода за една любов: фотографията“. Разкажете ни малко повече за Play & Display и нейното създаване.
Идеята се появи в един разговор след последната изложба. Портретите, които прави Косьо са колкото разкази за различни личности, толкова и спонтанно уловени състояния. Не са подготвяни. Снимани са за минути между интервюта в ефир. Някои носят достолепието на класическия черно/бял фотографски портрет, други са като кадри от документален филм. В едните стои атмосферата между фотографския фон и осветлението, в други – детайл, осветен от слънчев лъч. Много различни, но уловени от камерата на един журналист. Как ли би изглеждала една визуална хроника на журналистическите му работа?! Заслужаваше си да опитаме.
Дебютната книга на Константин Вълков е ода за една любов: фотографията
Какви са посланията, които искате да отправите към всеки човек, който държи книгата в ръцете си?
Не сме говорили за послания, когато замисляхме книгата. Решихме да опитаме. Мисля, че диапазонът на емоционалните срещи с читателите е непредвидим, защото всяка една фотография има своя културен код, който отключва у всеки различни асоциации. Богатството е в любопитството към различността – различни хора на различни места – от Исландия през Ватикана до Южна Африка. Сега, когато книгата е в книжарниците, мога да добавя, че носи едно послание: Отвори се за различността! Опознай другите! Не позволявай на предразсъдъците си да те лишават от откривателски емоции.
На какъв принцип избрахте да включите портретните снимки и в същото време да добавите и документалните фотографии?
Можеш да имаш само един принцип на селекция между хиляди фотографии и обема страници на едно книжно тяло, ако трябва да създадеш летопис или биографично издание. Мисля, че заглавието Play & Display е събирателно в подхода на селекцията: ако не можем да покажем всичко от последните години, нека да опитаме да извадим пиковете. От първоначалната селекция отпаднаха много добри фотографии, които не стояха добре в цялото, а то си има вътрешна драматургия. Други пък променяха визуалния ритъм в страниците. Косьо позволи да има балансиран прочит на архива му и ми се довери. Журналистическите му проекти от последните години определиха характера на книгата.
Можете ли да споделите наблюденията си върху развитието на съвременната фотография в България? Къде се позиционираме спрямо световните тенденции?
Имаме великолепни фотографи работещи в България и по света. Потенциалът им е по-голям от интересите на средата тук и спорадичността с която обществото ни успява да се възползва от техния талант. За да се развиват всички фотографски жанрове в среда като нашата, трябва да се развива визуалната култура на обществото ни с всичките ѝ кодове, да се фиксира кича и да не се позволява той да влиза в определени нива на визуалните комуникации. Докато средата ни не спре да потребява ерзац визии в публичното пространство, фотографията ни няма да има адекватни условия за развитие. Рекламният сектор и лайфстайл списанията все по-рядко използват креативността на фотографите, определяйки работата им като некомерсиална. Докато средата се самовъзпита, най-добрите посредници за фотографските проекти остават онлайн платформите. Дългото отсъствие на локации в големите градове, специализирани в представянето на арт книги, фотографски албуми и енциклопедии, графични печатни проекти и списания, държи ниско нивото на информираност. И само горещи точки като “аrtnewscafe” в Пловдив и „Махала“ в София и галерии като Photosynthesis, поддържат оптимизма ми, че културният пейзаж се променя.
Фотографската книга “Play & Display” може да закупите като пишете имейл на kv@egoist.bg или посетите Махала Independent Bookstore на ул. Георги Бенковски 27 в София.
*Мариета Ценова е freelance арт директор, графичен дизайнер и куратор.