Номинираните за тазгодишните награди Оскар са ясни… като бял ден. Минути след обявяването на претендентите за статуетката, миналогодишният хаштаг #OscarsSoWhite започна наново да се пълни с критични туитове за липсата на разнообразие в номинациите. Темата стана вайръл – артисти като Спайк Лий и Джейда Пинкет Смит призоваха за бойкот на церемонията, други напомниха какво направи Еди Мърфи през 1988 (припомнете си го тук), а на трети им е все едно.

Ние пък за пореден път преглеждаме списъка с основните категории и слагаме съвсем необективно ударение върху нашите любимци.


Най-добър филм

Номинирани: Мостът на шпионите (Bridge of Spies), Бруклин (Brooklyn), Лудият Макс: Пътят на яростта (Mad Max: Fury Road), Стаята (Room), Прожектор (Spotlight), Големият залог (The Big Short), Марсианецът (The Martian), Завръщането (The Revenant)

Безспорните качества на конкуренцията няма да ни сгреят, ако на 28 февруари пликът с победителя в тази категория не съдържа заглавието на последния шедьовър на Алехандро Гонсалес Иняриту – Завръщането (The Revenant).

Филмът е жесток – във всеки един възможен смисъл. Поредното творение на Иняриту отново ни превъзпитава в гледането на филми със своята история, визия, заснемане и монтаж.Лентата обаче отнесе сериозни критики за разхищения в бюджета (тотал – над 130 млн. долара) преди още да бъде завършена. Сметките не са нещо, за което ние бихме взели Оскар, така че оставяме спора за „Трябвали да бъде ТОЛКОВА скъпо скъпото ни кино“ на компетентните. От нас – струва сивсяко пени.

Заплахата идва от… Прожектор (Spotlight) и Големият залог (The Big Short). Не искаме да изключим напълно Марсианецът (The Martian), защото Академията си обича блокбастъри,но самата Тя сякаш избута лентата малко по-назад в надбягването, като пренебрегна Ридли Скот в категорията за Най-добър режисьор (и все пак, нищо не се знае, нали Бен Афлек?). Двата основни конкурента на Завръщането се борят за статуетки и със сценариите си, с режисурата и монтажа –категории, които се считат са определящи за фаворитите в сблъсъка за Най-добър филм. Прожекторът (Spotlight) се перчи с едни гърди напред, след като бе определен за най-добър филм на прясно раздадените Critics’Choice Awards. Лудият Макс: Пътят на яростта (Mad Max: Fury Road) също набра бясна скорост с цели девет отличия от критиците, но тази му преднина по-скоро ще се отрази в техническите категории и съвсем не е малко вероятно – в режисьорската?!?!

Най-добър актьор в главна роля

Номинирани: Брайън Кранстън Тръмбо (Trumbo), Еди Редмейн Момичето от Дания (The Danish Girl), Леонардо Ди Каприо Завръщането (The Revenant), Мат Деймън Марсианецът (The Martian), Майкъл Фасбендър Стив Джобс (Steve Jobs)


Този Оскар е за Леонардо Ди Каприо. Борбата с мечката и спането в кончето са две от нещата, които му се налага да прави,докато пресъздава правдиво героя си. Ако тези сцени ги нямаше, пак щеше да е перфектен. Ако килограмите в повече ги нямаше, също. Той е един от най-добрите и тази година е повече от чудесен.

През годините Академията успя да си създаде репутация на доста садистично същество. Ако си актьор и искаш да й направиш добро впечатление, трябва да се видоизмениш, да изстрадаш нечовешки мъки и дори, ако е възможно, да не оцелееш на екрана (Матю Макконахи Клубът на купувачите от Далас (Dallas Buyers Club), Чарлийз Терон Чудовище (Monster), Холи Бери Балът на чудовищата (Monster’s Ball) и др.) Ако това чакаше Академията от Ди Каприо – дочака го и редно е да се отблагодари. Друг е въпросът защо трябва да е така, при положение, че актьорите могат да са за Оскар и в най-естествени роли, в каквито сме виждали Ди Каприо неколкократно (припомняме си и Сандра Бълок, Сляпата страна (The Blind Side), например).

Заплахата идва от… Мат Деймън Марсианецът (The Martian). Вече стана въпрос за това, че Академията обича да отличава неща, които се харесват, а светът обикна Мат Деймъни този филм. Еди Редмейн е вторият основен конкурент на Ди Каприо, но чаровникът грабна статуетката миналата година, а Академията не е била така последователно щедра към никого от 20 години насам (Том Хенкс за Филаделфия и Форест Гъмп, 1993-1994). Имайки предвид факта, че Критиците определиха Ди Каприо за най-добър актьор, почти изцяло пренебрегвайки Завръщането (The Revenant )(лентата взе приз само за кинематография на тазгодишните Critics’ Choice Awards), по-скоро сме спокойни, че заплахата, макар и да съществува, няма да тържествува.

Най-добър актьор в поддържаща роля

Номинирани: Крисчън Бейл Големият залог (The Big Short), Марк Ръфало Прожекторът (Spotlight), Марк Райлънс Мостът на шпионите (The Bridge Of Spies), Силвестър Сталоун Крийд: Наследникът на Роки (Creed),Том Харди Завръщането (The Revenant)


След суперлативите за Завръщането (The Revenant) в предишните две категории (а ще има и още) трябва само да допълним, че ако Харди и Ди Каприоси бяха разменили героите, филмът щеше да е също толкова добър.

Заплахата идва от… Силвестър Сталоун Крийд: Наследникът на Роки (Creed). Сталоун грабна Златния глобус за поддържаща роля, както и отличието в същата категория на Critics’Choice Awards, а медиите на запад вече спекулират, че самата му номинация за Оскар е едва ли несигурна награда. Проблемът обаче е, че Харди не беше номиниран за Златен глобус, а в битката са и… ами, всички останали! Тази категория е една от най-оспорваните и нещата стават още по-напечени, като включим липсващите от списъка Майкъл Кийтън Прожектор (Spotlight) и Айдрис Елба Зверове без нация (Beasts of No Nation). Добра година да си втора цигулка вХоливуд.

Най-добра актриса в главна роля

Номинирани: Бри Ларсън Стая (Room), Кейт Бланшет Каръл (Carol),Шарлът Рамплинг 45 години (45 years), Дженифър Лорънс Джой (Joy), Сирша Ронан Бруклин (Brooklyn)


Радостно е, че, въпреки проблемите в индустрията (равнопоставеност на половете, повече шанс за представители на други раси и етноси в Холивуд,приемственост между поколенията, финансиране и пр.), млади и талантливи актьори и актриси все пак биват забелязвани и отличавани всяка година (повече или по-малко, но все някак).Изминалите няколко месеца бяха времето на Бри Ларсън, която спечели всички със свръхдраматичната си роля в Стая (Room) (включително спецовете, които раздават наградите Златен глобус и Critics’ Choice Awards). Ларсън не е новак в Холивуд, но изпълнението й в лентата на Лени Ейбрахамсън я избута от втората редица в кръга на големите. Не без помощта на малкия Джейкъб Тремблей, който обаче не получи номинация от Академията за не по-малко впечатляващото си изпълнение, но пък спечели в категорията Най-добър млад актьор/актриса на Critic’s Choices Awards. Малкият голям талант прие наградата с впечатляващо сладка реч, която можете да видите тук.

Заплахата идва от… Кейт Бланшет Каръл (Carol). Въпреки че лентата на Тод Хейнс, както и самият режисьор, останаха извън надпреварата за Оскар в другите големи категории, от месеци светът говори за Кейт Бланшет, която винаги е била обичана от всички. Макар и да е малко вероятно актрисата да успее да пребори Ларсън,все пак има възможност Академията да реши да компенсира всички липси на Каръл (Carol) (който заслужаваше повече присъствие) с награди в актьорските категории.

Най-добра актриса в поддържаща роля

Номинирани: Алисия Викандер Момичето от Дания (The Danish Girl), ДженифърДжейсън Лей Омразната осморка (The Hateful Eight), КейтУинслет Стив Джобс (Steve Jobs), РейчълМакадамс Прожектор (Spotlight), Руни Мара Каръл (Carol)

Хвърляме поглед към изминалите месеци и се оказва, че тази шведска красавица до голяма степен е успяла да се намести в не един мил ни киноспомен. Викандер ни е на сърцето след участието си в Мъжът от U.N.C.L.E. (The Man From U.N.C.L.E.) и този танц:

Уважаваме всеки човек, който няма проблем да бъде малък идиот и се надяваме актрисата да влиза в такива роли и занапред.

Викандер е и звездата (лицето) в Ex-Machina: Бог от машината (Ex-Machina), който се бориза Оскар за оригинален сценарий и визуални ефекти, а след него дойде и Момичето от Дания (The Danish Girl). Специалистите критикуват номинацията на Викандер в тази категория, защото ролята й в лентата на Том Хупър е равностойна на тази на Еди Редмейн, който е номиниран за главна мъжка роля. Надяваме се тази несправедливост да бъде компенсирана със статуетка, която Викандер може да постави до вече спечеления приз от Critics’Choice Awards в същата категория.

Заплахатаидва от… Кейт Уинслет и Руни Мара. Първата дама отнесе Златния глобус за ролята си в Стив Джобс (Steve Jobs) и това й дава известна преднина. Филмът обаче бе тотално пренебрегнат от Академията и дори не получи номинация за най-добър адаптиран сценарий (Алън Соркин), въпреки че именно дългите диалози бяха едно от съкровищата на лентата, за което всички говореха. Руни Мара пък е екранната партньорка на Кейт Бланшет в Каръл (Carol) – филмът, за който вече стана дума, че не е любим на Академията. И двете обаче са блестящи (както почти винаги) и не бихме ги изключили с лека ръка от сметките.

Най-добър режисьор

Номинирани: Джордж Милър Лудият Макс: Пътят на яростта (Mad Max: Fury Road), Лени Ейбрахамсън Стая (Room), Том Маккарти Прожектор (Spotlight),Адам Маккей Големият залог (The Big Short), Алехандро Г. Иняриту Завръщането (The Revenant)

Снимка: Flickr

Трудно е да отделиш филм от създателя му и ако сте чели дотук, няма нужда да уточняваме при кого отива нашият глас. Академията обаче често успява да мисли за лентите и режисьорското майсторство, което стои зад тях, като за отделни постижения. Понякога отдава повече почит на монтажа,операторското майсторство и актьорския състав. Ридли Скот може да се изкаже по темата, след като не попадна сред колегите си в тази категория, въпреки че Марсианецът (The Martian) се радва на „палци нагоре“ в основните категории.
Въпреки пристрастията си, имаме огромни съмнения, че Иняриту ще повтори успеха си от миналата година с Бърдмен (Birdman). И съмненията идват от господин Джордж Милър – създателят на Лудият Макс: Пътят на яростта (Mad Max: Fury Road), който триумфира на наградите на Критиците. Тепърва ще бъдат раздавани наградите на други важни професионални гилдии в САЩ (режисьори,сценаристи), които до някаква степен ще избистрят картинката, но нищо не може да бъде сигурно.
Във всички изброени, а и в останалите 18,категории на наградите Оскар участниците в борбата не са случайни връзкари,които са попаднали сред най-добрите заради нечия непредпазливост или неадекватност. Те са харесани. Харесваме ги и ние. Претенцията в„най-престижните отличия“ обаче очевидно е проблем, защото гигантският брой хора, които имат право на глас – близо 7000, не прави този вот представителен. Затова да оставим победителите да се радват, защото със сигурност заслужават, да призовем победените да не си развалят настроението, а да се насладят на отбраното Оскар-ово меню и да стискаме палци Крис Рок да е забавен поне колкото красивите рокли на дамите. И нека не забравяме, че киното не е само в САЩ веднъж годишно и никога не е било.

За настроение – едно изразително парче от единствения филм, чиято тематика вкарва малко разнообразие – Бандата на Комптън (Straight Outta Compton). Лентата е номинирана в категорията за Най-добър оригинален сценарий. Но едно уточнение – сценаристите са бели: