Вече знаех, че трябва да го чакам поне час, както и всички останали, с които имах уговорка за интервю. “Трафикът е ужасен,” казваха всички. После идваше съобщение “все още сме в трафик.”, а най-накрая “нещата се оправят, до час съм при теб.” Какъвто и да е трафикът, чакането всеки път си заслужаваше. В продължение на няколко дни се срещах с колкото се може повече хора от т.нар. “креативно общество” на Лагос и вече не помня кой беше първи, кой беше последен, но всички – толкова вдъхновяващо интересни.
Бях гледал и чел достатъчно за Maxivive, нигерийският лейбъл, който променя наратива. Ще кажете – какво клише, но е точно така. Някак приглушено и без да вдига шум, Папа Ойейеми, който създава Maxivive през 2007 година, работи за новия свят на независими, неограничени от нищо мъже и жени, които преплитат границите на стриктното полово разделение в модата.

Maxivive

Естествено, Maxivive поляризира обществото в Нигерия – как иначе, все пак традиционните норми са нарушени, мъжките дрехи са неясно как леко дамски, понякога снимките на моделите му предизвикват вълна от критики в социалните медии. Дори и някои да не са достатъчно практични, едно е сигурно – за Папа Ойейеми се вдига голям шум – от социалните дискусии в Нигерия до големите материали във Vogue.

Maxivive

Видях последната ви колекция. Кажете ми – когато при вас дойде клиент, как решавате коя е подходящата дреха за него.

Задавам няколко въпроса. Все пак трябва да се ориентирам какво харесва, форми, цветове, силуети. Също така, ако познавам клиента, със сигурност ще се замисля как съм го виждал облечен преди, какво е обличал. Особено как е комбинирал цветовете.

Как предпочитате да работите – с една колекция, от която клиентите ви избират или по- скоро се опитвате да задоволявате индивидуалните им нужди?

Имаме няколко разклонения на бранда, също и разбира се такова за дрехи по поръчка. Имаме и т.нар. висша мода, където експериментирам повече.

Maxivive

Четох доста за Maxivive, мненията са полярни, кое е най-голямото ви постижение и най- голямото разочарование досега?

Знаете ли, мисля, че най-големият успех и най-голямата ми грешка са едно и също нещо. Фактът, че аз започнах кариерата си като иноватор. Опитвах се да бъда максимално креативен, да чупя стереотипи и граници. Проблемът, когато вземеш решение да си иноватор е, че това отнема много време. Не си иновативен всеки ден. Трябва ти време. Ето, вече съм 13 години в бизнеса, мисля си, че ако бях по-конвенционален и да се нося по течението, по онова, което се търси, щях да бъда доста по-напред в кариерата си. Но аз реших да бъда иновативен. Сега вече не мога да бъда просто като другите, трябва всеки път да изненадвам, а това ми коства време. Тъй че – най-голямата ми грешка всъщност е най-голямото ми предимство.

Да се върнем назад във времето, как така едно момче на 15 решава да създаде свой собствен моден бранд?

Аз работих в сектора, помагах на хора, които купуваха дрехи. Всъщност започнах работа като продавач на парфюми. Помня, че един ден продадох една хубава риза на един клиент, но се оказа, че материята не е добра. Стана ми неприятно, клиентът беше недоволен, притесних се. Казах си, че не бива да продавам дрехи, които нямам никаква представа как са направени. И този инцидент ме накара да си направя собствен бранд.

Maxivive

Ще ви кажа нещо, седмица преди да дойда в Нигерия, говорих си с хора от чужди медии, които са писали за Лагос, журналисти и фотографи, всички ми казваха, че мъжете тук се обличат шарено, цветно, отделят време да изглеждат добре. Обяснете.

Да, точно така е. Нигерийците внимават как се обличат, екстравагантни са. Обичат цветни дрехи, искрящи дрехи, привличащи вниманието цветове. Сякаш искат да заявят присъствието си. Това в никакъв случай не означава, че всички имат добър вкус или усещане за стил. И освен това Лагос е център на забавленията, всяко ново нещо се появява първо в Лагос. И мъжете се опитват да са в час, така да се каже.

Прави ми впечатление, че местната мода е почитана.

О, да. Ако бяхте ми задали този въпрос преди няколко години, щях да кажа, че нигерийците предпочитат чуждите брандове. Сега не е така, има промяна.

Разкажете ми за нормите, които разрушавате. За скандалите, които се вихрят около вас в социалните мрежи.

Нормите тук са подобни на нормите в останалите страни. Това е едно идеология, която казва какво трябва да прави този пол, какво не трябва да прави, какво трябва да облича, какво не трябва да облича. Аз мисля така – ние всички сме хора преди всичко, след това идва разделението по полове.

Как се справяте с негативните коментари?

Често съм се срещал с тях. Всъщност те ме направиха по-силен. Важна е енергията, важно е човек да извлече позитивната за него енергия, за да продължи да създава.

Папа Ойейеми, Фотография: Константин Вълков