Последният проект на Кристо и Жан-Клод предстои да бъде осъществен. Към момента това се очаква да стане през септември на идната 2021-ва година. Мястото е Париж, а опакована ще бъде Триумфалната арка. Посмъртно.

Загубихме Кристо на 31-ви май тази година. Едва две седмици преди 85-тия му рожден ден, но не преди да е довършил предстоящия си проект във френската столица до последния детайл. Негова изложба в момента може да бъде видяна в Център Помпиду до 19-ти октомври. Работите изложени там са от годините, когато артистът е живял в Париж, бележещи началото на творческата му кариера, началото на връзката му с бъдещата съпруга и партньор в изкуството, както и опаковането на моста Пон Ньоф (22.09.1985 г.).

На родна почва утре се открива изложба в “Квадрат 500” – Кристо и Жан-Клод, Три творби от три частни колекции в България, която ще продължи до 25-ти октомври.

В партньорство с трима частни български колекционери на съвременно изкуство, пространството на “Квадрат 500” ще стане домакин на три оригинални творби, богат снимков материал от множество проекти и подробни факти от творческата биография на артистичната двойка. Кристо и Жан-Клод са изградили уникален модел за самофинансиране на публичните си проекти, посредством продажбата на подготвителни скици, рисунки, колажи, макети и ранни произведения, без каквото и да е спонсорство извън собственото или дарения. Именно тази подготвителна и финансираща част от 3 техни проекта ще бъде показана в Националната галерия. Следва кратката история на творбите, които ще можете да видите от утре до края на октомври.

“Обградените острови” Kристо и Жан-Клод, фотография: НХГ, частна колекция

Немислимата преди това като мащаб (11.3 км), организация и визуален ефект инсталация „Обградените острови“ в залива Бискейн, Маями е реализирана в периода 1980-1983 г. Единадесет от островите там са обградени с невъобразимите 604 хиляди кв. м. тъкан розов полипропиленов плат, който следва контурите им на отстояние от 61 м., „плувайки“ върху водната повърхност. От април 1981 г. по проекта работи екип от адвокати, морски биолози, орнитолози, експерти по бозайниците, морски инженери, 4 допълнителни инженери – консултанти и конструктори. Морски и сухопътни екипажи са събирали отпадъци от 11-те острова, общото количество на които надвишава 40 тона и включва врати от хладилници, автомобилни гуми, кухненски мивки, матраци, изоставена лодка…  В допълнение, за да гарантират опазването на околната среда в залива, Кристо и Жан-Клод даряват 100 хиляди щатски долара в свои оригинални творби на окръжната управа за създаване на фонд за опазване околната среда в залива Бискейн.

От 7-ми май 1983 г. в продължение на две седмици изчистените “Обградените острови” са били видени и преживени от брега, по вода и от въздух. Сияещият розов цвят на плата, покрива бреговата ивица и се скрива в зеленината на необитаемите, изкуствено създадени острови. Избран е така, че да бъде в хармония с тропическата растителност, светлината на небето в Маями и цветовете на плитките води в залива Бискейн.

“Над реката” Kристо и Жан-Клод, фотография: НХГ, частна колекция

Визията на Кристо и Жан-Клод за проекта „Над реката“ датира от 1992 г. и включва 9,5 км отразяващи светлината сребристи тъкани панели, окачени като хоризонтална „завеса“ над водата в осем различни участъка по течението на р. Арканзас между градовете Каньон и Салида в южно-централната част на щата Колорадо. През август  на 1992, 1993 и 1994 Кристо, Жан-Клод и техният екип изминават 22 530 км из Скалистите планини на САЩ. Проучват 89 реки в седем щата и набелязват шест възможни локации. След ново посещение през лятото на 1996 правят финалния си избор – р. Арканзас, Колорадо.

През 2011 г. Кристо получава всички необходими разрешения от федералните, щатските и местни власти за осъществяването на проекта. Но през 2012 г. местна група се противопоставя и завежда дела срещу Държавните паркове в Колорадо и Бюрото за управление на земите към федералното правителство на САЩ. През януари 2017-та, след 20 години очакване за осъществяване на проекта, 5 години борба в съда и Доналд Тръмп начело на държавата, Кристо решава да потисне очакванията си и вложи енергия в реализирането на Мастабата, проект с локация Абу Даби, ОАЕ.

 

“Мастаба – Абу Даби” Kристо и Жан-Клод, фотография: НХГ, частна колекция

Мастабата“ е с локация в близост до оазиса Лива, на около 160 км южно от Абу Даби. Замислен през 1977 г. това е най-дългият във времето проект в развитие на Кристо и Жан-Клод и единственият замислен като постоянен, с чието осъществяване днес се ангажират техните племенници. През 1979 г. те посещават за първи път Обединените арабски емирства. Следват множество пътувания и след това, установявайки трайни приятелства с жители на емирството. Развитието на проекта преминава през различни фази, свързани с независимите едно от друго проучвания на инженерни екипи от няколко страни, както и с анализирането на социалните и икономическите аспекти на реализацията. „Мастабата“ е замислена като най-голямата постоянна скулптура в света. Изградена в духа на ислямската архитектура, тя ще бъде с височина 150 м, дължина 300 м и дълбочина 225 м между наклонените под 60 градуса стени. Цветовете и разположението на 410 хиляди стоманени варела за нефт, с вместимост от по 208 литра всеки, са избрани още през по време на първото им посещение в Абу Даби.

През 2018-та година умалена плаваща версия на “Мастабата” беше създадена за изложба на Serpentine Galleries в Лондон. Днес същата може да бъде видяна в среда на добавена реалност през мобилното приложение на @AcuteArt_ . За да разберете как, вижте информацията от линка тук.

“Мастабата” в езерото Сърпантайн, Хайд парк е с височината на Сфинкса и се състои от 7 500 боядисани в различни цветове варели, разположени хоризонтално спрямо водната повърхност. Преди откриването в Лондон, Кристо споделя с The New York Times, че не знае дали 8 пъти по-високият му проект в Абу Даби ще бъде реализиран приживе или изобщо.

“Надявам се да доживея осъществяването на проекта” казва той “Мастабата в Близкия Изток може да бъде реализирана и без мен. Вече всичко е решено – цветовете, всичко.” Но проф. Финебърг, хроникьор на артиста твърди, че проектът е от “различна величина” сравнено, например, с Триумфалната арка и “Не знам дали е осъществим без харизмата на Кристо в процеса на финансиране.” Става въпрос за бюджет от 350 милиона долара.

Владимир Явашев от своя страна е убеден, че дори да отнеме 10 – 15 години, проектът “Мастабата” може да бъде финансиран без чужда намеса, по различни начини и съответно осъществен.

Екипът на Кристо и Жан-Клод “са изключително компетентни и са наясно с всички нюанси свързани с реализирането на проекта “Триумфалната арка”, защото са работили по всеки детайл” твърди Финебърг. “Те знаят точно какво искаше Кристо, а той искаше този проект да се осъществи независимо дали той е жив или не.”

Всичко започва преди 3 години когато Помпиду Център му предлагат да направи външна инсталация, по повод настоящата изложба там. В отговор артистът им споделя, че единственото нещо, което някога е искал да опакова в Париж е Триумфалната арка. В резултат, управата на Помпиду му съдейства да бъдат осигурени всички разрешителни за целта, в това число и одобрението на президента Макрон.

Опаковането на арката, която е по-висока от Райхстага в Берлин (опакован орез 1995 г.), изисква 270 хиляди кв.м. полипропиленов плат покрит с пулверизиран алуминий, който да отразява светлината наоколо в сребристо-сини нюанси. Материята ще бъде закрепена за конструкцията с приблизително 3200 м. червено въже. Цветовото съчетание е избрано съобразно това на френския национален флаг. Бюджетът предвиден за осъществяването на проекта е в порядъка на 12-14 милиона евро, според Владимир Явашев.

Племенникът на Кристо споделя за предизвикателствата по работата на място, като построяването на платформа, която да позволи провеждането на еженощната церемония в чест на Незнайния Войн. Друга важна част, с която е трябвало да се съобразят, по съвет на орнитолози, е че определен вид сокол гнезди в Триумфалната арка всяка пролет. Това е причината проектът да бъде преместен през септември, от първоначално предвидения месец април.

Дори и постоянната “Мастаба” в Абу Даби да остане само на скица, предстои последният празник на изкуството на Кристо и Жан-Клод с раждането и смъртта на опакованата Триумфална арка централно разположена на площад „Шарл дьо Гол“, в западния край на „Шанз-Елизе“ редом с множество изложби в чест на артистичната двойка.

Публикувахте от Studio Act of Kindness в Неделя, 31 май 2020 г.