Всеки един човек иска да се събуди сутрин в добро настроение, защото през деня ще бъде ангажиран с дейности, които му харесват. Колко от нас обаче го постигат?
В нашето съвремие, все по-често се отваря темата за щастието на работното място. Kолко е важно, за приноса, а в последствие и за удовлетвореността от работата и живота ни. Предполагам сте чували фразата „Намери своето призвание и няма да ти се наложи да работиш нито ден“. Но от какво зависи щастието на работното място?
На първо място трябва да си зададеш въпроса какво бих правил най-добре и дали то ми харесва? Необходимо е да определиш какви качества и умения притежаваш и на какви професии съответстват те. За да направиш това можеш да се обърнеш към специалист кариерен консултант, който ще ти помогне да изясниш целите си и да изготвиш план за постигането им.
Именно затова те срещаме с Елиза Азизян, кариерен консултант и психолог, която в поредица от статии ще споделя ценни практически съвети затова как да си сред късметлиите, които харесват своята професията и вършат работата си с удоволствие.
“Често си задавам въпроса: „Каква съм аз и каква искам да бъда в бъдеще”. Винаги стигам до един и същи отговор и той е, че искам да бъда в полза на обществото, защото успехът не може да бъде изживян напълно освен ако той не е споделен. Ценният опит, който натрупах като експерт човешки ресурси през годините ми даде увереност, че мога да бъда полезна на хората да намерят своето призвание в живота и да са напълно подготвени за този процес. Именно тогава се роди идеята да се развивам като кариерен консултант.”, споделя Елиза в интервю за егоист.
Щастието на работното място зависи от нашата удовлетвореност от приноса, който даваме благодарение на опита, уменията и талантите ни. Успешния начин да изразяваме себе си в пълния си потенциал за постигане на личните ни очаквания за принос към себе си и обществото!
“От моя професионален и социален опит достигнах до извода, че ролята на кариерния консултант е от изключително голямо значение, защото едната страна (работодателите) се оплакват от липса на кадри, а другата страна (търсещите работа) се оплакват от липса на работа. Правейки анализ и разглеждайки всички страни достигнах до извода, че просто липсва медиатор, който да координира и да срещне нуждите на двете страни”, разказва Елиза.
Най-голямото удовлетворение в работата ѝ е, когато види надеждата в очите на хората, с които работи. Надежда, че ще успеят да се справят, надеждата, че нищо не е толкова критично и крайно както изглежда.
„Любимита ми част е да наблюдавам процеса на трансформация, който се случва. Това ми дава мотивация да продължавам да развивам себе си, за да бъда полезна и на другите. Ходенето на интервюта е нещо като да ходиш на зъболекар – нещо едва ли не страшно и отчайващо, а аз искам да покажа на своите клиенти и последователите, че всъщност няма нищо такова. Това е един ценен опит, от който всички ние се учим и ако го използваме правилно може да бъде само и единствено в наша полза. “, посочва Елиза.
Разкажи ни, как всъщност протича една кариерна консултация?
Кариерните консултации балансират между теория и практика, защото смятам, че няма как без едно от двете. Това към което най-вече се стремя е да създавам отворена дискусия между мен и клиентите, за да се чувстват приети и разбрани. Кариерните консултации са процес на изграждане на доверие между двете страни. В някои от срещите има практически занимания, които да помогнат на клиентите да опознаят по-добре нуждите си, в други срещи те получават анализ и градивна обратна връзка, която да им помогне да чуят и видят нещата от различна и обективна гледна точка. Има тестове, които се прилагат спрямо нуждите на клиента. Например: тест за оценка на личностни характеристики или тест, с който да определим и анализираме какви професии ще са най-подходящи за него. Разбира се, всяка кариерна консултация е строго индивидуална.
Кой е най-ценният съвет, който би дала на човек, на когото му предстои интервю?
Да се подготви преди срещата. Да се упражнява как ще отговоря на зададените въпроси и най-важното – да бъде себе си.
Има ли качество, което се търси в кандидатите?
Според мен автентичността, креативността и гъвкавостта са сред най-ценните качества, които всеки един работодател би оценил.
Как се променя работата и начинът, по който кадрите се развиват в компаниите в България?
Поради редица глобални събития, работата от вкъщи се наложи като един тренд, който по-младите следваме. По този начин имаме удобството да съчетаваме работата с всички останали ангажименти, като и да спестяваме време и разходи от пътувания. Това обаче се отразява по различни начини на всеки един от нас.
Основното тук е, че смесваме социалните роли, които изпълняваме, което води до това да губим и идентичността си до някъде. Много ми харесва фактът, че покрай цялата динамика ние хората все повече се обръщаме навътре към себе си. Все по-често се говори за менталното здраве, поставянето на лични граници и за това колко важно е да обичаме себе си.
Изключително важно е да работим над емоционалната си интелитентност, тъй като това е ключов елемент за ефективното развитие на всяка една компания. Спомням си преди време още, когато бях студентка и работих почасово като промоутър и една баба ми пожела да работя цял живот в магазина, в който се срещнахме и първата ми мисъл беше, но тази жена защо ме кълне така? След което осъзнах, че това за нея и нейното поколение е най-ценното, защото това означава сигурност. С всяко поколение разбиранията и ценностите се променят. Във всяко нещо можем да наблюдаваме плюсовете и минусите, но най-важно е да търсим баланса във всичко, защото ние хората често изпадаме в крайности.
В поредица от статии Елиза Азизян ще продължава да дава ценни практически съвети, свързани с личностно и кариерно развитие. Сред темите са: Как да си поставяме ясни цели и какви са тънкостите в подготовка на CV. Междувременно може да последваш Елиза в Instagram, където споделя още полезно съдържание.