Дори и със 100 долара по-евтин, Apple Watch е първия продукт на компанията, от който нямаме абсолютно никаква нужда
Първият ми допир с компютър Apple беше преди почти четвърт век благодарение на компютрите в редакцията на Union Media. Минахпрез всяка операционна система, почти всеки модел. Събирах пари като луд за нови нов PowerBook; финансите все не стигаха за iPod, когато се появи, но в единмомент се сдобих и с такъв. После с друг модел, после с трети. Гледах всякапрезентация на Стив Джобс (вярно, тъй като бързо губя интерес, последнитегодини не така настървено, даже никак). Наблюдавах толкова много върли феновена Windows, които изненадващо се прераждаха в ревностни защитници на отхапанатаябълка. Както се казва – ако компютърът ми е за смяна, ще си купя Apple, защотоработи. Ако телефонът ми се счупи, ще направя същото. Навик.
Ако трябва да обобщя едно нещо за комуникацията ми спродукти ни Apple, то е точно това – те просто работят. Не съм майстор поремонти и конфигурации; ще рече – ако искам кола, то тя трябва да върви, дори ипо-неудобна, но здрава; ако искам мотор – не трябва да изисква специалнаподдръжка, просто да работи; ако имам нужда от компютър – щрак, бездопълнителни настройки, просто да работи и да не забива.
Отношенията с Apple, навярно аналогични на мнозина отвас, бяха свързани и с лъстивото желание за притежание на определен новпродукт. Дори единственият, който съм продал, поради това, че се оказаабсолютно ненужен – iPad – все пак преживя период на усилено ползване. Когатосе появи за първи път и аз, като останалите, исках iPad.
Преди година се появи Apple Watch, първият продукт на Appleкъм който не проявих никакъв интерес. Казах си – това е само при мен, прекаленомного харесвам истински часовници и сигурно съм предубеден. После попаднах вдва-три магазина, опитваха се да ми представят как работи, за какво мога да гоползвам; спомням си, че един от продавачите беше много изненадан, когато муказах, че много по-интересна е колаборацията на Apple с Hermès, отколкото самиячасовник. По-късно се оказа, че това наистина е най-интересната част. Пък иТим Кук скочи на същия влак и представи като новото нещо най-новата каишка.Страхотно.
Преди години Apple беше като меню в хубав ресторант.Две основни предложения, един десерт, късо еспресо. Никакви възможности заглупави експерименти. Днес Apple е като менюто на Happy – безброй вариации, съси без гарнитура, цветове, размери, каишки, малки и големи айфони, розови,златни, дизастър. Наскоро, както припомня Майк Мърфи, един от съоснователите наApple, Стив Возниак, сподели открито притесненията си: “Притеснявам се малко -вижте, аз обичам моя Apple Watch, но той ни намеси в бизнеса с бижута, къдетокупуваш часовник на цена между 500 и 1100 долара в зависимост от това колковажен се чувстваш като човек. Единствената разлика е каишката. Това не екомпанията Apple, каквато беше в началото. Не е компанията, която променисвета.”
Трудно ми е да преброя колко различни каишки продават Appleофициално, но те са над 50. Представяте ли си – петдесет разновидности. Неговорим за външни на Apple компании. Говорим за сайта на Apple. Когато СтивДжобс се върна през 1997 година той промени цялата тази глупост с множествотовъзможност. Apple направи един страхотен iMac. Направи един страхотен iPhone.Минимални разлики. Два-три цвята. Тогава иновацията беше нов продукт, днесиновацията е стар размер на вече съществуващ продукт. Казват, че новият телефоне направен, защото хората искали по-малък телефон, но Apple беше компанията,която никога не питаше хората какво искат, тъкмо затова беше революционна.
Майк Мърфи сравнява Apple с някои от филмовитекомпании, които са влезли в играта с продълженията на филмите – игра, от коятоизлизане няма. Какво да очакваме – Apple Watch 2, Apple Watch 3, Apple Watch 4?Хмм. Вместо да е пред линейката, днес Apple гони линейката. Когато конкурентитепуснат смартчасовник, Apple следва. Когато пуснат по-голям телефон, Apple следва.Преди беше обратното.
Apple Watch, дори безплатен, е ненужен. Свързан смобилен телефон и досадна необходимост от зареждане, той има една функция и тяе добре дошла за класическите производители на часовници. Точно Apple Watchнаучи младите, че на китката на ръката може да се носи часовник. Възрастните,които носят Apple Watch, неясно защо, дори не знаят за какво да го използват.Възрастните, които носят друг часовник, със сигурност знаят точно каква епричината да носят точно този модел. Вижте американската президентска кампаниянапример.
Джеб Буш, отказал се кандидат президент, но и отчаянфен на Apple, дори не подозираше, че часовникът може да приема обаждания. Каквоостава за инсталиране на допълнителни приложения, които са бавни, трудни инечетими. Бил Клинтън, бивш президент и съпруг на дама, която е кандидатпрезидент, отлично знае за какво да използва часовниците си, но защото няма AppleWatch. Като става дума за американски продукти, преди Коледа той купи малкоповече от дузина модели Shinola, много добра американска компания, базирана вДетройт, която прави класически аналогови часовници. Красиви, елегантни, добреизработени, нямат нужда от зареждане. Часовници, които се продават на цена,много близка до Apple Watch.
Няма данни колко точно часовници Apple са продадени доднес, но технологичните журналисти подмятат, че става дума за не повече от 5милиона броя. Само за последните четири месеца от 2015 година Apple продаде 75милиона айфона. След три месеца се очаква нова версия на часовника, която щялада бъде около 40% по-тънка от настоящата. Това едва ли значи, че ще бъде 40%по-интересна, нали?