Арт? Същото като кунст. На български изкуство е едно от най-страшните понятия. Маси от, иначеинтелигентни зрители, се страхуват да хвърлят око натам, а страха обясняват снеразбиране.
А е толкова лесно. Думата art е част от artificial. А думата изкуство имасъщия корен като изкуствено. Тоест фрустрациите от живота най-добре сеизбиват с гледане на изкуство. Капиш?

Например ако гледаш работа на Джеф Кунс – Илона е или отгоре, или отдолу и сечувстваш като в небесата.

Нещо като романтично порно или интелектуална сапунка.   

Друг вариант на „какво е арт?”:

Едно много скъпо нещо, което може да ти послужи като легитимация, чепритежаваш вкус, стил, успех и собствено мнение взети заедно. Може да енечовешки красиво или свръхинтелигентно, или и двете. Бонус съвет: прибългарския арт съотношението между качество и цена може да е обратнопропорционално в полза на качеството. Ако още не си се усетил, купувай бързо, защото е необратимо, ако арта попадне в Бобур, или при Рене Блок, или недай боже в лапите на някой дето не разбира.    

НАШИТЕ МЕНТОРИ, С КОИТО ИЗБРАХМЕ 10-ТЕ:

Лъчезар Бояджиев

Знаеш ли, че Лъчезар Бояджиев е автор на известния израз „култура наоплакването”? Както и на по-малко известният „През нощта всички площади сачервени”. Ако си от хората, които не гледат изкуство, просто защото неразбират, ти препоръчваме да следите Лъчезар Бояджиев. Спокойно можем да гонаречем „ментор”, „духовен наставник” или „бащата и майката” на съвременниябългарски арт. Истина е, че почти всички от гилдията са плакали на рамото наЛъчезар Бояджиев.

Кокимото

„Егоистът” на художествената общност. Монополът над арта по цялото българскочерноморие го държи Кокимото. И наистина здраво го държи. Един човек, но свлиянието на цяла групировка. Освен, че неистово дразни другите духовниинституции. Принос: водач и ментор на банда арт хлапета от квартала. 
(Даниела Радева)


1. Веселина Сариева

Тя диша изкуство. Стои зад множество значими проекти като Нощта на галериите и музеите, Въведение в съвременното изкуство, платформата Artnewscafe, форум Колекционери. На чело на собствена галерия и фондация, представя съссамочувствие пред света български артисти и организира различни формати, запо-добро познаване на онзи свят от визуална изображения и инсталации, който замнозина е енигма отдавна потънала в битието. Заразяващ и неспиращ ентусиазъм.

2. Владия Михайлова

Специалист в областта на българското изобразително изкуство. Следвай Владия в социалните мрежи, не самозащото е куратор и културолог. Освен че се интересува от културнаистория и съвременноизкуство, темите, които я вълнуват са свързани със социалния, политически и образователен аспект наинституциите за изкуство, можеш да се досетиш. Владия ръководи програмите за съвременно изкуство в галерия Васка Емануилова, филиал на Софийска градска художествена галерия. “Израстна сред нас – артистите на прехода – наше дете, което от малко е заразено с изкуство”, казва за нея Лъчо Бояджиев.

3. Воин де Войн

Между София и Берлин Войн Войнов е човекът, който ни запознава с арт събитията на деня. Пърформър и визуален артист, той влиза в НАТФИЗ едвана седемнайсет и студентства само година. Но Европа го влече и по-точно Лондон,където заминава, за да учи хореография и съвременен танц. След това работи пет години в сферата на модата, естествено не където и да е, а в Париж. Днес живеев Берлин. За работата си споделя, че непоказва за втори път никъде нищо. Дори и в социалните мрежи.

4. Димитър Трайчев

Един от най-дейните визуални артисти на Варна, със силно изразена обществена позиция към култура и изкуство. 

Някои от известните “съзвездия” в неговата биографична галактика са: Сталкер (студио за графичен дизайн и галерия), групата A3 (за да дава път на качеството пред количеството в изкуството) и Зафтра ( неформално сдружение на художници с традиционно академично образование ). Освен това е бил главен художник в издателство Галактика, както и графичен дизайнер в Драматичния театър и градската галерия във Варна.

5.  Емил Миразчиев

Художник, куратор, утвърден пловдивски автор, но и обществено активен гражданин. Бил е арт директор на фондация Пловдив 2019, която готви кандидатурата на Пловдив за Европейска столица на културата (Център за съвременно изкуство в баня Старинна). Там се представят алтернативни и експериментални форми в изкуството. Работи в областта на инсталацията, видео, фотография, графика, ръчно лята хартия, обекти.

6.  Мария Василева

Изкуствовед и “скандален” бивш главен уредник на Софийската градска художествена галерия.

Има докторска степен по история на изкуството, член-основателна Института за съвременно изкуство-София, автор на статии и книги, съставителна каталози и основният двигател в усилието да се създаде единствената засегаколекция на съвременно изкуство в български музей.

7.  Недко Солаков
Когато се интересуваш от изкуство някак естествено следиш Недко Солаков: 1) Защото е един от най-известните Български артисти и отвъд границите на държавата ни; 2) Защото е и колекционер; 3) Защото знае какво се случва по света в сферата, която обича и го отразява чрез собствените социални канали. 

Става известен веднага след началото на прехода с работата си Строго секретно, чрез която разкрива, че е бил сътрудник на бившата Държавна сигурност и ДА! – единственият признал си.

9.  Снежана Кръстева

Куратор в Garage Museum of Contemporary Art в руската столица. Работила в Art on the Underground и Made in Goldsmiths Gallery в Лондон, както и в известния Ullens Center for Contemporary Art, Пекин. Учила е в Нанджинг, Китай. В последните години представя проекти, откриващи алтернативната сцена на изкуството в Москва. Такъв е и последният проект Field Research program – интердисциплинарно изследване, което да анализира и открие за по-широка публика пренебрегнати или слабо обществено отразени културни феномени и творци в Русия.

9.  Хубен Черкелов

Истински арт провокатор, творец, дръзнал да изобрази парите като икони. Художник, който България не може да си позволи. Завършва НХА и е един от основателите на бунтарската група XXL, която през 90-те години скандализира с артистичните си прояви. Уви, мечтите му се сбъдват в САЩ, където Хубен е живее и твори.

10. Яра Бубнова

Макар, че е родена и учила в Москва Ярослава живее и дава своя принос към изкуството от дълги години в България. Създател и директор е на Института за съвременно изкуство – София от 1995 г., където работи с най-бележитите съвременни имена в арта. Международно известен куратор и художествен критик с афинитет към концептуалното изкуство.


За проекта 

“КОЙ ДА СЛЕДВАМЕ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ, АКО ИСКАМЕ ДА ЗНАЕМ ВСИЧКО ЗА…” е радио и интернет проект, който представя филтрирана селекция на профили на влиятелни българи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, които трябва да следим, за да бъдем добре информирани по определени теми. Това са профили на хора, които се радват на определено висок обществен интерес, имат какво да кажат, информират, провокират, забавни са. Това проучване е естествено продължение на проекта ТОП 150 най-влиятелни българи в социалните мрежи, който egoist.bg , VIVACOM и Дарик радио стартираха през 2015 година. Да подредиш най-влиятелните българи в социалните мрежи е занимание интересно, но и трудно. Причините са няколко – какво точно е влияние, как се измерва то, кои са меродавните показатели, какво се случва в огромното море на социалните мрежи, което дори най-мощните софтуерни приложения се затрудняват да следят? 

Какво ново?

За разлика от първото проучване, което представи 150 профила на влиятелни българи в трите социални мрежи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, тази година стартираме проучване, което ще представя топ 10 профили отново в тези социални медии, но този път всеки месец и с определена тема. Има определени периоди в годината, когато хората се интересуват от конкретни теми – когато има европейско по футбол, това е футбол; когато има олимпиада, това е олимпиада; когато има президентски избори – това е политика и т.н. Така всеки календарен месец ще представяме листа с ТОП 10, които да бъдат следвани, като например: Топ 10 политически журналисти, топ 10 стилисти, Топ 10 спортисти и т.н. Различно ще е, че тази година проучването няма да включва жури, но за сметка на това ще работим за всяка тема с експерт-ментор по нея, който ще бъде предизвикан да анализира и коментира резултатите от съответната месечна селекция. Социалните мрежи Избрахме да изследваме Фейсбук, Туитър, Инстаграм, защото са несъмнено трите най-популярни мрежи в България. Второ, всяка се характеризира с определен тип потребители, които ползват мрежите за конкретни неща, естествено в зависимост от самите социални платформи. Фейсбук, Туитър и Инстаграм имат конкретна специфика, която донякъде предопределя хората, които ги използват, както и конкретното съдържание, което споделят. Затова ежемесечната тематична класация на топ 10 профила, които да бъдат следвани, ще определя и кои от тези социални медии ще бъдат изследвани.  

Етапи на проучването 

Определянето на влияние се прави по различни методики, затова решихме в началото да определим няколко стъпки, които ще ни ръководят: 

1. Определяне на социалните мрежи – Фейсбук, Туитър и Инстаграм. За всяка месечна тема изследването ще се прави с комбинация от две или три от тях. 

2. Определяне на важни месечни теми, в които ще се опитаме да съсредоточим търсенето на влиятелни профили в социалните мрежи. 

3. Извършване на първоначални анализи с едни от влиятелните световни платформи (като Brandwatch, Klout, Klear, Simply Measured, Social Bakers, Union Metrics, Collec.to, LikeAlyzer и други), които се занимават с мониторинг и анализ на влияние в социалните мрежи. 

4. Специална дискусия с ментор-експерт по определената месечна тема в полза на точните резултати на анализа на влияние на селектираните профили.

5. Осъществяване на финален анализ по предварително избрани количествени и качествени критерии и селекция на топ 10 влиятелни профили в социалните мрежи за всяка месечна тема и представянето им.

Основни критерии 

Ръководехме се от следните неща при разглеждане и класиране на всеки от профилите:  

1. Да са активни през последните 3 месеца. 

2. Да са на реални хора, които могат да бъдат идентифицирани. 

3. Да водят активни разговори в социалното пространство, да инициират теми, да предизвикват дискусии. Да не са просто разпространители на чуждо съдържание, защото за нас е важно качеството на разговорите, както и до каква степен собственото съдържание предизвиква дискусии. 

4. Да са българи и да са възможно най-адекватни за конкретната месечна тема. Независимо дали някои от постовете им са на чужд език. 

5. Да провокират разговори, мнения и споделяне от други хора с влияние. Например – ако ваш пост бъде споделен и/или коментиран от влиятелна личност, това дава по-голяма тежест от 10 други споделяния/коментари). Също така – 10 споделяния от 10 различни хора са по-важни от 10 споделяния от един и същи човек. 

6. Да не са част от група, където се забелязва неестествена активност.