Романтизмът, който пътуването с влак е вдъхвало, отдавна вече го няма в полза на добрепознатата формулировка, че времето е пари. Ако се налагаше да стигнеш от Париждо Истанбул, едва ли щеше да предпочетеш да лъкатушиш 3 дни по релсите,независимо в колко изискано купе си се настанил. А това, което легендарният Ориент Експрес е предлагал на пътниците си, наистина е бил неподправен разкош.Емблематични английски ретро вагони в кафяво и сметана, синьо и златнодоминират в интериора във венециански стил, покривките са копринени, приборите- сребърни, а в някакво малко кьоше е настанен френски готвач, който се грижида похапвате коктейл от сьомга, хайвер и аспержи, без да можеш да произнесеш имената на самите ястия. Влакът, в който Еркюл Поаро решава заплетено убийствов една от най-известните книги на Агата Кристи, вагоните, в които Джеймс Бондсе бори до смърт със съветския си враг в От Русия с любов, купетата, в коитоса пътували мистериозни жени и още по-мистериозни мустакати шпиони, за които сипредставяш как скачат в движение. Тук вече малко преувеличаваш.

В действителностОриент Експрес наистина привлича всякаква разновидност от хора, доста от тяхзнаменитости. Не за друго, а защото средната класа не е могла да си позволипътуването, равняващо се на една четвърт годишна френска заплата. Освен АгатаКристи, чиито роман Убийство в Ориент Експрес помага на едноименния влак дасе прочуе, купетата са се населявали от Франц-Йосиф, Елизабет II, Оноре дьо Балзак, Шарл де Гол,Кемал Ататюрк, Алфред Хичкок, ГретаГарбо, Хемингуей и Йозеф Гьобелс. Различните вагони са били кулисите наразлични истории. Например, спален вагон 3425 е използван от румънския кралКарол, докато негово величество цар Борис III като запален жп ентусиаст естигнал много по-далеч, изявявайки се като машиниста на Ориент Експрес. МарленеДитрих също се е качвала на легендарния влак през 1928 г. Тя е била забелязана,когато по време на вечеря във вагон ресторанта сяда на пианото и започва дапее. Лев Троцки също е пътувал с влака няколко пъти, след като е бил заточен отРусия, като същевременно е търсел подкрепа за комунистическата революция.Естествено, Ориент Експрес е популярен и в шпионския свят заради сравнителнолесното преминаване на границите. Ето защо Мата Хари и Лорънс Арабски честобиват намерени там, като различните митове ги обрисуват винаги твърдеколоритно.

Като си говорим за митове, по повод идеята за Убийство в Ориент Експрес налице е и българската следа. Клюката разказва за открит труп на мъж с девет прободни рани във вагон на гара Пловдив. Медийният магнат Атанас Дамянов иска да изпрати на мястото най-добрия си криминален репортер Стефан Брашнаров, за да отрази ситуацията за в. Утро, и най-бързият начин това да се случи е с тръгващия след минути от гара София Ориент експрес. За да се качи журналистът на влака се оказва нужно да се пуснат връзки с военно разузнаване, с което Дамянов успява да се справи. Така репортерът Брашнаров за кратко се докосва до прочутия влак, в който на всичкото отгоре в същия момент се вози Агата Кристи. Като неин фен той успява да я заговори и дори да ѝ разкаже за целта на пътуването си, а именно убийството на мъж във влак. Според мълвата именно така известната писателка измисля сюжета за романа си, от който пък Брашнаров получава копие с автограф от авторката.

Официалната версия относно сетинга на романа на Агата Кристи пък е свързана с една случка от 1929 г. Ориент Експрес е затрупан в снега в продължение на пет дни в един малък участък в Турция. Този инцидент вдъхновява Агата Кристи, въпреки че тя избира Югославия като място за написания през 1934 роман. Всъщност, първото известно убийство във влака се случва една година след публикуването на книгата.През 1935 г. богата румънка е ограбена от човека, с когото дели купе и е избутана през отворения прозорец на Ориент Експрес. Директор на модно училище в Букурещ, дамата пътува към съпруга си, румънско военно аташе в Париж. Тялото ѝ е открито по протежение на железопътната линия в централната част на Австрия. Открити са и нейни вещи, с изключение на един скъп шал от лисица. За нещастие на убиеца швейцарски полицай случайно забелязва шала върху жена, която пък се е сдобила с аксесоара от 23-годишния студент Карл Щрасер. Той е осъден на смърт в Австрия, но в крайна сметка излежава доживотна присъда.

Дългата историяна Ориент Експрес започва в Париж на 4 октомври 1883 г. Холандецът Ариан денБур разказва за около 30 души, поканени за откриването – служители, дипломати,журналисти и бизнесмени. Домакин е белгийският предприемач Жорж Нагелмакерс,основател на Compagnie des Wagons-Lits, който вижда пролука за европейския пазар и взима примера на Джордж Пулман вСАЩ за производството на луксозни спални вагони. Нагелмакерс постигаспоразумение с осем железопътни компании от Франция до Румъния, за да започне иналожи модата за луксозен превоз и обилно преяждане със стриди.

Донякъдепускането на Ориент Експрес се случва твърде рано, защото релсите в Сърбия иБългария не са готови през 1883 г. Нещо, което едва ли те учудва, имайкипредвид състоянието на БДЖ в момента, но тогава сме си имали истинскооправдание – „османското присъствие“. ЖП линиите са готовипрез 1889 г., когато става възможно да се изминат 3000 км. само за… 68 часа.

На следващата1890 г. откриват турската жп гара Сиркеджи и с това започва златната ера за Ориент Експрес. Въпреки че османската империя вече си отива, тя все ощепривлича с екзотиката си висшата класа. За нея компанията на Нагелмакерспостроява и няколко претенциозни хотела, най-известният от който е Пера Палас – недостижим за простолюдието, но и неприлично кичозен.

Започването наПървата световна война рязко слага край на един период на просперитет икултурен разцвет. В деня, когато Австрия обявява война на Сърбия, дейността на Ориент експрес се прекратява. По време на войната Германия и нейните съюзниципускат собствения си луксозен влак Balkanzug до Константинопол, но без особен успех.

След края на войната железопътната карта на Европа е предначертана. Класическият Ориент Експрес е возил пътници до Букурещ, а страните победители пускат новвлак, заобикалящ Германия – Симплон Ориент Експрес. Версайският договорпредоставя на влака 10-годишен монопол върху връзката Париж-Константинопол.След като преминава швейцарските Алпи през тунела Симплон, маршрутът мупресича Италия, Югославия, България, Гърция и Турция.

След Вторатасветовна война Ориент Експрес е само донякъде възстановен. Много от вагонитеса изгубени и интериорът е силно повреден. Реконструкцията на железниците ечастично финансирана от плана Маршал. Въпреки несгодите, по време на Студенатавойна Ориент Експрес остава една от малкото връзки между Източна и ЗападнаЕвропа. За хората от Източния блок не е позволено да пътуват свободно, новлакът е все още важен за дипломатическия трафик, както и за политическитебежанци, даващи мило и драго да се озоват на Запад.

Един от първитеслучаи на смърт на американец, свързан със Студената война, се случва именно наборда на Ориент Експрес. През 1950 г. Юджийн Карп пада от влака приподозрителни обстоятелства в тунел в близост до Залцбург, Австрия. Капитан Карпе американско военноморско аташе в Букурещ и пътува с много важни шпионскидокументи в куфарчето си.

Фаталното падане на Карп остава загадка, дори след пътническите разпити иаутопсията. Случаят, привлича вниманието на западната преса и през 1952 г.румънски студент твърди, че е извършил убийството с други двама за „чуждаорганизация“, но има съмнения относно неговата изповед. Продължилотодесетилетие разследване така и не разгадава точните обстоятелства.

През 50-те годинистрогата визова политика в нашата любима комунистическа България формираосновна пречка за пътниците на Симплон Ориент Експрес, заминаващи за Турция.Броят на западните пътници намалява и обикновено това биват само няколко души,американски и британски дипломати и разузнавачи. Един от тях всъщност е бившиятвоенноморски офицер Иън Флеминг, който частично позовава поредния филм за БондОт Русия с любов на трагичния инцидент с капитан Карп.

Между 1951 г. и 1953 г., България напълно блокира преминаването на СимплонОриент Експрес поради конфликти със съседни страни. След като страната нипозволява на влака да влезе отново, студенти, учещи изкуство са поканени (илинакарани, кой знае) да разкрасят средата около железопътната линия, за данаправят добро впечатление на западните туристи. Един от тези студенти по-късноще се превърне в известния художник Кристо.

От 1960 г. Ориент Експрес постепенно губи блясъка си, за да се стигне до 1977 г., когатое последното му пътуване за Истанбул, натоварил предимно хипита и вече безлуксозен вагон ресторант. Въпреки това, публичността около последния курс навлака го възражда – появява се частният Венеция Симплон Ориент Експрес,основан от американско-британския предприемач Джеймс Шерууд. Той купува на търгдва от вагоните на Ориент Експрес и през 1982 г. влакът започва да обикалямежду Лондон, Париж и Венеция с възстановените мотриси.

Опити да севъзроди легендата далеч не липсват и са налице няколко филма, книги, музика икомпютърни игри. Тази година киното предлага още една опция да си припомним запрочутия влак, с римейка на Убийство в Ориент Експрес от 1974 г. Не друг, аАнджелина Джоли е в преговори за участие във филма, в ролята на пътничкатаХариет Хъбард. Режисьор е Кенет Брана, който ще изпълни ролята и на разплитащиявсякакви загадки Еркюл Поаро. Сюжетът на новия филм и на оригинала на СидниЛъмет се върти около убийство на борда на известния влак и решаването наслучая. Римейкът е обещаващ, след като предходният филм печели 35 млн долара иима 6 номинации за Оскар. Звездите тогава са Шон Конъри и Ингрид Бергман.

Ориент Експрес има още няколко интересни и леко странни появи в киното. Злата крадла на малкикученца Круела де Вил използва влака, за да избяга в Париж в 102 далматинциДракула на Брам Стокър, пък, графът вампир няма никакъв късмет. Докато сеопитва да стигне до Варна по море през Англия, преследвачът му хваща ОриентЕкспрес от Париж и го изпреварва. Непонятно как, след като всички знаем, чевампирите могат да летят!

Днес да пътуваш с Венеция Симплон Ориент Експрес и да видиш с очите си тузарските вагони екакто напълно възможно, така и също толкова непосилно, колкото и за хората презминалия век. Удоволствието на човек стартира от 1920 паунда в посока. Е,ястията са включени в цената, така че, дерзай.