По пътя. Нищо не разтяга повече мирогледа, смисъла и истината. Пътят. Който не пътува, не знае стойността на хората.

Пътуването е като брака. Един от начините да сгрешиш е да си мислиш, че го контролираш, пише Стайнбек. Всяко пътуване има своите приключения. Ако пътникът посети по-добри страни, той може да подобри своята. А, ако късметът го отведе в по-лоши – вероятно ще се научи да се радва на неговата. Живеем в прекрасен свят, пълен с красота, очарования и възможности. Няма край на приключенията, които можем да изживеем, само ако ги търсим с отворени очи.

Поканихме двама от най-големите търсачи на приключения – Петър Лозанов от екипа на pateshestvenik.com и Даниела Дончева от Elite Travel International, за да изберем заедно 10-те български профила в социалните мрежи, от които ще научиш много за пътешествията.

Какво е пътуването за теб?

Петър: Пътуванетое начин да отвориш светогледа си за нещо ново, непознато и позитивно.Начин да развиваш себе си и да “преместваш границите” на мечтите си по-далечи по-далеч.

Даниела: Пътуването за мен е необходимост, то ми дава усещане за свобода и ме разтоварва от ежедневието. Всяко пътуване е приключение, което ме зарежда с много положителни емоции и хубави спомени.

Кои са трите дестинации, които всеки трябва да посети задължително?

П: ВБългария – Седемте Рилски езера, в чужбина – Тайланд и Санторини. 

Д: Париж, Тоскана, Рим.

Какво си взимаш за спомен от пътешествието?

П: Ключодържатели- имам най-разнообразни и нестандартни от почти всяка дестинация, която посещавам.

Д: Не държа на материалните неща,по-скоро се опитвам да си взема усещането и атмосферата от мястото. Ивсе пак, ако реша да си взема нещо, то е някоя малка картинка семблематична за мястото гледка.


1. Адриана Василкова

Следвай Адриана, защото тя обича да споделя личния си опит и впечатления от всяко ново местенце, което посещава. Според нея едно пътуване може да бъде много по-сладко, когато си го организирал сам. Адриана е пътешественик – философ. Обича слънцето, непринудените хора, дългите разходки в планината, приключенията, смеха и усещането за свобода, които дават различните дестинации. С други думи тя живее, за да пътува. Учила е фотография, а сега работи като екскурзовод, консултант и организатор на трипове. Нейният блог sunshine.bg е един от любимите ни. 

2. Андрей Андреев

Андрей не е професионален фотограф, но ако разглеждаш снимките му няма какво друго да си помислиш. Текстовете не са силата му, но пък са богати на информация. За сметка на това пейзажите, които споделя, са напълно достатъчни, за да усетиш местата, които е посетил. Пътешественикът поддържа собствен блог – andrey-andreev.com, в който подрежда мислите и снимките си.

3. Владислав Терзийски

Едни от най-въздействащите пейзажни фотографии у нас са дело на Владислав. Преследвач на бури и колекционер на уникални природни картини, той се нарежда в препоръчания списък. Следвай Ловеца на мигове не само заради кадрите, които спират дъха, но и за да разгледаш България от неподозирани ъгли.

4. Гери Владева

Кари Брадшоу пътува – Гери е основател на блога When Woman Travels, чрез който дава полезни съвети за жени – как да пътуват повече и по-стилно. Това не е типичният блог за евтино преживяване, защото фокусът е върху достъпния лукс. Гери предоставя детайлна информация за местата, които е посетила и споделя трикове при организирането на пътувания. И да – пътеписите ѝ са страхотни (виж 17 причини да посетиш Пловдив и 10 малко познати места в Южна Франция).

5. Донна Цанева

Няма как да ти е скучно, ако поемеш по стъпките на Лара Крофт в търсенето на древни реликви, изчезнали цивилизации и приключения. Донна Цанева може да потвърди това от първа ръка. Родена в България, израснала в Австралия, Китай и Исландия, днес може да я срещнеш тук, а утре ще е на другия полюс. Освен пътешествията, в сърцето на Донна се крие голяма любов към конете и фотографията. И това не е случайно. В нейния сайт –  globetrottingdonna.com, можеш да откриеш всичко – от как да се справиш с ограничен бюджет до избиране на правилните аксесоари за път.

6. Ели Иванова

По образование Ели е математик, по професия – програмист, а по дух – запален турист. Харесва автентичните места, запазили се „от време оно“ природни забележителности или исторически обекти. Ели обикаля райските местенца в България и с това гони стреса от ежедневието си. Разказва за всяко кътче през своя поглед в блога си Друми в думи, където всички фотографии са нейни.

7. Ели и Нина Александрови

Те са млади. Те са красиви. Те са сестри. Чрез блога си FollowTheSisters.com вдъхновяват и разкриват триковете на едно комфортно пътешествие. За тях семейството е най-важно – затова пътуват и преживяват заедно моментите си. Ели и Нина прекарват дълго време сред природата и май това е семейна черта. Сестрите са еднакво щастливи в планински хижи и луксозни СПА хотели. Следвай ги.

8. Иван Михалев и Елина Цанкова

Още едно семейство в нашата класация – Иван и Ели и техните Отбивки. Двамата разказват за своите малки бягства от ежедневието и приемат пътуването като начин на живот. Споделят срещите по пътя, пресичащите се посоки и силата на случайността. За отбивките от магистралата, които винаги водят до най-прекрасните места. Според Иван и Ели откритията са истински, само когато са споделени, за това издадоха два пътеводителя с по 101 Отбивки. Фотографиите са дело на Иван, а текстовете са на Ели. 

9. Мария Стоянова и Красимир Димкин

Двамата са двойка приключенци, които разбиват клишираните скъпи пътувания. Дори напротив, повечето места, които посещават са дестинации в Европа, които стават лесно достъпни стига да знаеш как. Мария е фрийлансър в сферата на маркетинга и писател, а Краси е IT специалист, който обича фотографията. Те са съвършеното съчетание и всичко това може да се види в блога им TravellingBuzz.

10. Цветелина Цанкова

Запознай се с Цветелина, по-известна като Бети (след едно пътешествие до Тайван). Първият български видео блог за пътуване е нейно дело – Betty travels. Опитът на Цвети в туристическата индустрия е за завиждане, фотографските умения също. Може би точно заради това тя е една от любимите ни пътешественици, които ти препоръчваме да следваш.


За проекта 

“КОЙ ДА СЛЕДВАМЕ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ, АКО ИСКАМЕ ДА ЗНАЕМ ВСИЧКО ЗА…” е радио и интернет проект, който представя филтрирана селекция на профили на влиятелни българи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, които трябва да следим, за да бъдем добре информирани по определени теми. Това са профили на хора, които се радват на определено висок обществен интерес, имат какво да кажат, информират, провокират, забавни са. Това проучване е естествено продължение на проекта ТОП 150 най-влиятелни българи в социалните мрежи, който egoist.bg , VIVACOM и Дарик радио стартираха през 2015 година. Да подредиш най-влиятелните българи в социалните мрежи е занимание интересно, но и трудно. Причините са няколко – какво точно е влияние, как се измерва то, кои са меродавните показатели, какво се случва в огромното море на социалните мрежи, което дори най-мощните софтуерни приложения се затрудняват да следят? 

Какво ново?

За разлика от първото проучване, което представи 150 профила на влиятелни българи в трите социални мрежи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, тази година стартираме проучване, което ще представя топ 10 профили отново в тези социални медии, но този път всеки месец и с определена тема. Има определени периоди в годината, когато хората се интересуват от конкретни теми – когато има европейско по футбол, това е футбол; когато има олимпиада, това е олимпиада; когато има президентски избори – това е политика и т.н. Така всеки календарен месец ще представяме листа с ТОП 10, които да бъдат следвани, като например: Топ 10 политически журналисти, топ 10 стилисти, Топ 10 спортисти и т.н. Различно ще е, че тази година проучването няма да включва жури, но за сметка на това ще работим за всяка тема с експерт-ментор по нея, който ще бъде предизвикан да анализира и коментира резултатите от съответната месечна селекция. Социалните мрежи 

Избрахме да изследваме Фейсбук, Туитър, Инстаграм, защото са несъмнено трите най-популярни мрежи в България. Второ, всяка се характеризира с определен тип потребители, които ползват мрежите за конкретни неща, естествено в зависимост от самите социални платформи. Фейсбук, Туитър и Инстаграм имат конкретна специфика, която донякъде предопределя хората, които ги използват, както и конкретното съдържание, което споделят. Затова ежемесечната тематична класация на топ 10 профила, които да бъдат следвани, ще определя и кои от тези социални медии ще бъдат изследвани.  

Етапи на проучването 

Определянето на влияние се прави по различни методики, затова решихме в началото да определим няколко стъпки, които ще ни ръководят: 

1. Определяне на социалните мрежи – Фейсбук, Туитър и Инстаграм. За всяка месечна тема изследването ще се прави с комбинация от две или три от тях. 

2. Определяне на важни месечни теми, в които ще се опитаме да съсредоточим търсенето на влиятелни профили в социалните мрежи. 

3. Извършване на първоначални анализи с едни от влиятелните световни платформи (като Brandwatch, Klout, Klear, Simply Measured, Social Bakers, Union Metrics, Collec.to, LikeAlyzer и други), които се занимават с мониторинг и анализ на влияние в социалните мрежи. 

4. Специална дискусия с ментор-експерт по определената месечна тема в полза на точните резултати на анализа на влияние на селектираните профили.

5. Осъществяване на финален анализ по предварително избрани количествени и качествени критерии и селекция на топ 10 влиятелни профили в социалните мрежи за всяка месечна тема и представянето им.

Основни критерии 

Ръководехме се от следните неща при разглеждане и класиране на всеки от профилите: 

1. Да са активни през последните 3 месеца. 

2. Да са на реални хора, които могат да бъдат идентифицирани. 

3. Да водят активни разговори в социалното пространство, да инициират теми, да предизвикват дискусии. Да не са просто разпространители на чуждо съдържание, защото за нас е важно качеството на разговорите, както и до каква степен собственото съдържание предизвиква дискусии. 

4. Да са българи и да са възможно най-адекватни за конкретната месечна тема. Независимо дали някои от постовете им са на чужд език. 

5. Да провокират разговори, мнения и споделяне от други хора с влияние. Например – ако ваш пост бъде споделен и/или коментиран от влиятелна личност, това дава по-голяма тежест от 10 други споделяния/коментари). Също така – 10 споделяния от 10 различни хора са по-важни от 10 споделяния от един и същи човек. 

6. Да не са част от група, където се забелязва неестествена активност.