Лято е и епикуреецът в нас не спи. Сезонът с най-много пресни плодове и зеленчуци, най-добрата риба и месо са перфектна предпоставкада завихрим кулинарния казачок по масите. Поканихме двама от най-добрите -Цветомир Николов от Niko`las и Мирослава Янакиева от MIAM, за да благословят 10-те български профила в социалните мрежи, от коитоще научиш всичко за добрата храна.

 Снимка: Васил Германов                                                 Снимка: личен архив   
Mирослава: Интересно е да наблюдавам как напоследък все повече хора се интересуват и имат отношение към хубавата и добре приготвена храна. Появяват се такива, които експериментират с различни продукти и вкусове, прилагат нови техники на готвене и се интересуват от това какво консумират и кой е най-правилният начин на хранене за тях. Хубаво е, че дори за мащабите на нашата страна, можем да предложим класация на кулинари, които улавят тенденциите в храната и дават инициатива за промяна към една по-добра култура на хранене. 

Цветомир: Това беше труден избор и подбор на хора, към които да насочим вниманието на интересуващите се и опитващи нови кулинарни преживявания. Дано хората да го оценят и да подкрепят трудещите се в посока облагородяване на познанията на публиката по тази тема. Радвам се за възможността да съм сред онези, определили кого да следваме в социалните мрежи, когато говорим за хубавата храна. 


1.  Ани Шакарян – Маринова

Последвай я всоциалните мрежи и тя бързо ще се превърне в твоето кулинарно вдъхновение.Преди години Ани създава любителски блог – vkusnoteka.bg. През 2014 година печели награда закулинарен такъв. Всичко, което предлага е приготвено и снимано отнея. Рецептите са от различни кулинарни списания, книги, телевизионнипредавания, кулинарни блогове или нейни идеи.

2.  Гергана Аврамова

Ако обичаш да похапваш вкусно, а вкъщи няма кой да ти „завърти“ еднамусака или да ти сготви вкусна супичка, значи можеш да следиш профилите на Гергана в социалните мрежи илинейния блог supichka.com. Готвенетоси е цяла наука и никой не оспорва това, но има безброй вкусни, лесни и бързирецепти, с които всеки може да се справи. Е, разбира се нужни са малко желаниеи търпение, но със сигурност си заслужава! Гергана е сърцето на supicka.com и всички ястия саприготвени и описани отнея. Тя готви за удоволствие и заедно с развитието на Супичка, развива икулинарните си умения.

3.  Джун Йошида

Той е шефготвач, но често не приема това сериозно. Следвай го, за да проучиш и различната страна на кулинарния свят, аименно неговата ексцентричност. Главен готвач в Щастливото прасе от 2014 година. Преди това работи на места като Cru,Funky Kitchen, Opera. Завършил е кулинарната академия Le Cordon Bleu. Акообичаш свинско – това е твоят готвач – вдъхновител. Предигодини създава и развива блога си  funkook, понеговите думи, за да “покаже, че в домашни условия могат да се приготвятразлични и интересни неща с непознати за голяма част от хората продукти, кактои да обогати културата им на хранене“. Има собствена група във фейсбук Ето тук бих се върнал да ям, пия и да пазарувам.

4.  Ева Тонева

Тя е food stylist и фотограф на свободна практика. Препоръчваме ти я, защото често се храним с очите. Тяпрекарва няколко години в Чехия и опознава немските, австрийските и чешките традиции в кулинарията. В нейния блог също можеш да следиш различни кулинарни експерименти. Презентиранетона едно ястие може да го провали, дори да има чудесни вкусови качества. Е, принея сме сигурни, че това не може да стане.

5.  Ирина Купенска

Сладък животможе да бъде определението, което ни носи кулинарният експерт – сладкар Ирина.Тя започва блога си през 2008 и с течение на времето любовта икъм сладкарството се превръща в толкова важна част от живота ѝ, че през 2012-тагодина решава да предприеме най-важната стъпка в преследването на мечтите си.Заминава за Лондон, където учи 9 месеца в кулинарното училище Le Cordon Bleu иполучава диплома по сладкарство. Малко след това започва работа в петзвезднияхотел Савой, където попада в среда от изключителни професионалисти. Заменя Лондон с прекрасните Швейцарски Алпи, където продължава да работи катомайстор – сладкар. Нейното портфолио със сладки шедьоври може да изкуши всеки.

6.  Йоана Петрова

Тя е сладкар икулинарен артист. Повечето фенове на нейните рецепти в социалните мрежи (и несамо) я познават от блога Кулинарно –  в кухнята с Йоана. Издава своя кулинарна книга, с коятони потапя сред „аромати от сърцето на дома“. Според нейните думи, тя се стреминай-вече да „импровизира и да създава положителни емоции чрез храната“. Йоана черпи вдъхновение и съвети от купища книги с рецепти, някои от които санаистина кулинарни реликви. Ако я последваш в социалните мрежи и ти станепрекалено интересно, можеш да се предизвикаш и с един от нейните кулинарникурсове.

7.  Маги Пашова 

С Маги те насочваме и към малко по-здравословния аспектна кулинарията. От профилите ѝ в социалните мрежи човек може не само да сеинформира за това как храната може да влияе осезаемо върху качеството ни наживот. Маги е холистичен нутриционист – специалност, която получава в CSNN .Тяима и собствен уебсайт, където всяка седмица споделя съвети за по-здравословенживот; разработва телевизионната рубрика Здрави с Маги.

8.  Михаела Белорешка

Оставаме на вълна балансирано хранене. Михаела е хранителен консултант, но е замесена и в един много вкусен проект Blue Birds, защото „вярва, че хубавата хранатаноси енергия и променя животи“. Автор на поредицата Good Natured Food – книги,които представят сезонни рецепти, вдъхновени от природата. Занимава се и с Foodstyling, така че, ако я последваш в социалните мрежи със сигурност ще сеизкушиш с поне една здравословна рецепта.

9.  Радостин Кирязов 

Една италианскастраст, която почти всеки българин боготвори – пицата. Ако се вълнуваш от пицотворчестовото –  Радостин е точният човек, който да следваш в социалните мрежи. Завършил La scuola pizzaiolli italiana, което енай-престижното учебно заведение в Италия, в сферата на производството на пицаи домашно приготвен хляб. Носител на множество награди в тази сфера,сред които 6-то мястов света за пица във формата на Мадарския конник. В социалните мрежи освенстрахотни рецепти и съвети за съвършената пица, той споделя и за срещите си сдруги кулинарни експерти от цял свят.

10. Румяна Попова

Кулинарни пътешествия из България, историите задприготвянето на храната, хапване на открито, домашни рецепти. Лулу (както тя се нарича) е автор и на собствен блог.


За проекта 

“КОЙ ДА СЛЕДВАМЕ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ, АКО ИСКАМЕ ДА ЗНАЕМ ВСИЧКО ЗА…” е радио и интернет проект, който представя филтрирана селекция на профили на влиятелни българи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, които трябва да следим, за да бъдем добре информирани по определени теми. Това са профили на хора, които се радват на определено висок обществен интерес, имат какво да кажат, информират, провокират, забавни са.Това проучване е естествено продължение на проекта ТОП 150 най-влиятелни българи в социалните мрежи, който egoist.bg , VIVACOM и Дарик радио стартираха през 2015 година.Да подредиш най-влиятелните българи в социалните мрежи е занимание интересно, но и трудно. Причините са няколко – какво точно е влияние, как се измерва то, кои са меродавните показатели, какво се случва в огромното море на социалните мрежи, което дори най-мощните софтуерни приложения се затрудняват да следят? 

Какво ново?

За разлика от първото проучване, което представи 150 профила на влиятелни българи в трите социални мрежи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, тази година стартираме проучване, което ще представя топ 10 профили отново в тези социални медии, но този път всеки месец и с определена тема.Има определени периоди в годината, когато хората се интересуват от конкретни теми – когато има европейско по футбол, това е футбол; когато има олимпиада, това е олимпиада; когато има президентски избори – това е политика и т.н. Така всеки календарен месец ще представяме листа с ТОП 10, които да бъдат следвани, като например: Топ 10 политически журналисти, топ 10 стилисти, Топ 10 спортисти и т.н.Различно ще е, че тази година проучването няма да включва жури, но за сметка на това ще работим за всяка тема с експерт-ментор по нея, който ще бъде предизвикан да анализира и коментира резултатите от съответната месечна селекция. 

Социалните мрежи 

Избрахме да изследваме Фейсбук, Туитър, Инстаграм, защото са несъмнено трите най-популярни мрежи в България. Второ, всяка се характеризира с определен тип потребители, които ползват мрежите за конкретни неща, естествено в зависимост от самите социални платформи. Фейсбук, Туитър и Инстаграм имат конкретна специфика, която донякъде предопределя хората, които ги използват, както и конкретното съдържание, което споделят. Затова ежемесечната тематична класация на топ 10 профила, които да бъдат следвани, ще определя и кои от тези социални медии ще бъдат изследвани.  

Етапи на проучването 

Определянето на влияние се прави по различни методики, затова решихме в началото да определим няколко стъпки, които ще ни ръководят: 

1. Определяне на социалните мрежи – Фейсбук, Туитър и Инстаграм. За всяка месечна тема изследването ще се прави с комбинация от две или три от тях. 

2. Определяне на важни месечни теми, в които ще се опитаме да съсредоточим търсенето на влиятелни профили в социалните мрежи. 

3. Извършване на първоначални анализи с едни от влиятелните световни платформи (като Brandwatch, Klout, Klear, Simply Measured, Social Bakers, Union Metrics, Collec.to, LikeAlyzer и други), които се занимават с мониторинг и анализ на влияние в социалните мрежи. 

4. Специална дискусия с ментор-експерт по определената месечна тема в полза на точните резултати на анализа на влияние на селектираните профили.

5. Осъществяване на финален анализ по предварително избрани количествени и качествени критерии и селекция на топ 10 влиятелни профили в социалните мрежи за всяка месечна тема и представянето им 

Основни критерии 

Ръководехме се от следните неща при разглеждане и класиране на всеки от профилите: 

1. Да са активни през последните 3 месеца. 

2. Да са на реални хора, които могат да бъдат идентифицирани. 

3. Да водят активни разговори в социалното пространство, да инициират теми, да предизвикват дискусии. Да не са просто разпространители на чуждо съдържание, защото за нас е важно качеството на разговорите, както и до каква степен собственото съдържание предизвиква дискусии. 

4. Да са българи и да са възможно най-адекватни за конкретната месечна тема. Независимо дали някои от постовете им са на чужд език. 

5. Да провокират разговори, мнения и споделяне от други хора с влияние. Например – ако ваш пост бъде споделен и/или коментиран от влиятелна личност, това дава по-голяма тежест от 10 други споделяния/коментари). Също така – 10 споделяния от 10 различни хора са по-важни от 10 споделяния от един и същи човек. 

6. Да не са част от група, където се забелязва неестествена активност.