Позволи си творческа свобода в рамките на финансовите граници
Зад успеха на една от най-почитаните модни марки Christian Dior Couture стоят уникално творчество и безупречно качество,благодарение, на които се дължи и дългосрочният финансов успех. “Компанията се разраства през последните 20 години на почти всяко тримесечие,” споделя с гордост СидниТоледано, президент и изпълнителен директор на Dior. В момента бизнесът се оценява на 2 милиарда долара – сума около 10 пъти по-голяма, отколкото когато Толедано става президент и главен изпълнителен директор през1998-а, пише Марк Бейн за Quartz.
Творчеството и търговията вървятръка за ръка с модата, макар иневинаги това да се случва по вода. По време на управлениетоси Толедано се е занимавал с ексцентричния и известен с бурния си нрав – Джон Галиано и неговата пълна противоположност – любезния и мил Раф Симънс. Неговият основенпринцип: “На първо място – забрави за управлението имениджмънта.”
Звучи като шега,но не е съвсем. Връзката между бизнеса и творческата страна на модата не енещо общо и константно.”Това е повече от един танц”, казва Толедано, а сътрудничеството с обща крайна точка. И двете страни трябва да споделят една и съща ясна цел.”Трябва да се имат предвид бизнес целите и да сеуверите, че творческата страна има същите цели от гледнаточка на компанията”, споделяТоледано. Ако си творчески талант и искаш да се развиваш в бизнес ниша, например, но желаеш и широкапублика, значи “че имаш проблем”, казва той.
След като миналатагодина Симънс се оттегли от поста си, Dior избра Мария Грациа Чиури – половинкатаот творческия дует, койтоводеше възраждането наValentino. Изглежда, че тя е разбрала стойностите на Dior доста по-обстойно, отколкотопредшествениците си. Тя е първият по рода си женски творческидиректор на модния гигант иза нея Толедано казва, че не самопроектира, но и реди парчетата катопъзел.
Отношениетосъщо е важно, казва изпълнителният директор на Dior. Бъди скромен и уважавай работатана другите. В Dior дизайнерите са информирани за това, което трябва да се създаде, като якета или торби, както и техните ценови рамки. Но в тези граници те сасвободни да правят това, закоето са били наети. Творцитетрябва да знаят, че имат подкрепаи финансово съдействие. “Ноте трябва да спазват и финансовите ограничения на бизнеса”, казва той.
Той оприличи отношенията с тези между филмов продуцент и режисьор, а примерът му може да се види по работата на успешни фирми от развлекателнатаиндустрия като HBO, например, които се доверяват на писатели с доказани хитовиработи.
Томас Майер, творчески директор на луксозната марка Bottega Veneta, даде перспективана рекламно послание по време на събитието WWD и сподели, че успехът му се дължи на споразумение между него и шефовете за дългосрочните цели. “Винаги трябва да има дългосрочна визия. Когато започнах, писах писмо до компанията за моето виждане за марката. Тъкмо към това се придържаме днес”, твърди Майер. Той е нает от Том Форд, за да поеме творческия контрол на марката през 2001 г. и превърна малък, затъващ бизнес в еталонза мода с почти 1.4 милиарда долара продажби през2015 г.
Майер е мениджърътотговарящ за целия творческиперсонал. “Оставям им многосвобода”, казва той.”Когато имате доверие на хората може да извлечете максимума.” Не крие, че е имал разногласия с главните изпълнителни директори на Bottega Veneta – четирима души са минали презпозицията за 15 години, когатовидят възможност да направятбързи пари. Майер свива рамене и продължава – “Тине си главен изпълнителен директор,” каза той. “Ти си творческидиректор.”