Nature Takes Back
4 – 29 октомври 2021
Little Bird Place
Откриване – 04.10.2021 (понеделник), 17:00 ч.
Артисти: Ели Жотева, Мартин Пенев, Стела Василева
Куратор: Теодора Константинова (www.ArtandCulture.Today)
Делфини плуват сред водите на Венеция, въздухът олеква, очистен от нежелани вредни емисии, диви животни се разхождат на свобода из градски улици…?
Усетихме ли пълноценно стряскащото явление, нагледно демонстрирало как при нашето отсъствие природата разцъфтява и превзема белезите на цивилизацията? Успяхме ли да се докоснем до всевечната мъдрост, до мимолтеността на човечеството, безсилието, крехкостта? Станахме ли по-съзидателни и подобри? Ще се завърнем ли към природата, отвъд егото си? А дали тя въобще се нуждае от нас?
Чрез произведенията на Ели Жотева, Мартин Пенев и Стела Василева, изложбата представя психологически портрети на човешкия вид в общуването му с природата, проследява застрашения баланс между едновременната загриженост към собственото ни съществуване и опазването на заобикалящата
ни среда.
Феномени на реалността, предизвикани от Covid-19 и рязката изолация, която преживяхме. Социални, морални и екологични уроци на едно необикновено време.
Теодора Константинова
***
Ели Жотева (р. 1990) (www.joteva.com) е медиен артист и изследовател. Живее в LA. Нейната практика е повлияна от квантовата механика, неврофизиката и цифровата визия и има за цел да хвърли светлина върху невидимите сили, които ни влияят. Използвайки различни фотографски, дигитални и скулптурни носители за усилване на нематериалното, нейната работа често има за цел да екстраполира ефимерните сфери на човешката памет и възприятие. Има MFA от UCLA Design | Media Arts, бакалавър е по изобразително изкуство от USC Roski и завършва следдипломна изследователска програма “The New Normal” в Института за медии, архитектура и дизайн „Стрелка“. Излагала е в
международен план на места като Ars Electronica, Fischer Museum, Rijksmuseum Twenthe, Photon Gallery, SciArt Initiative, DC I/O, Culture Hub LA, FakeMeHard, Gogbot, Currents New Media, xCoax, DA Fest, Sariev Contemporary и Queensland Center for Photography. Била е резидент в STEAM Imaging III с Fraunhofer MEVIS, Vermont Studio Center, ACRE, Photo+Sphere и е активен член на UCLA Art Sci Center | Lab. В момента тя е професор в houdini.school, директор на галерия VR и куратор в SUPERCOLLIDER и съосновател на current.cam.
Проектът й за изложбата “Nature Takes Back” e свързан с паметта на природата, която пониква както органично така и през дигитални методи и платформи. Природни портрети/landscape portraits, които оживяват в телефоните/таблетите на зрителите и разкриват спомените си.
***
Мартин Пенев (р. 1985) живее и работи в София. През 2009 завършва магистърска степен по „Теология“ от СУ Св. Климент Охридски, а през 2012 – магистърска степен по „Дигитални изкуства“ в Национална
художествена академия в София. В периода 2016-2018 г. реализира шест самостоятелни изложби:
2016 – “Експлоатиране на изтрития образ”, галерия “Васка Емануилова”, София, куратор: Владия Михайлова;
2017 – “Апетит”, Æther, София, куратор: Красимир Терзиев; “Ритуал”, “Ателие Пластелин”, София;
2018 -“Чудна градска история”, The Fridge, София, куратор: Стефка Цанева; “Непредвидено”, Институт за съвременно изкуство – София, куратор: Яра Бубнова; “Обект на безпокойство”, Swimming Pool, София,
куратор: Виктория Драганова. През 2018 г. печели Наградата за съвременно изкуство БАЗА. „В художествената си практика се занимавам с различни жанрове – сценични изкуства, танц, медийни изкуства, обект, инсталация. Въпреки разнообразието, може да се проследи обединяваща характеристика – моят психологически и антропологичен интерес към човека. Представям си
идеалната си творба като “отрезвяваща игра за възрастни”. – Мартин Пенев (Open Art Files: bit.ly/2XEZWgO)
В рамките на изложбата “Nature Takes Back“ той представя своя проект „Нестабилни структури“ – кинетични инсталации, илюстриращи „гротесковия танц на човешките амбиции и его и малките представители на животинския свят. Във време на нова пандемия, отново получаваме доказателство,
че дори и амбициозното човешко тяло е все пак крехко, както останалите живи тела на планетата.“
***
Стела Василева (р. 1983) (stelavasileva.com) живее и работи в София. Завършва специалност „Стенопис” в Националната художествена академия, София. Работи в областта на обекта, инсталацията и
рисунката. Интересува се от формата, обектите в пространството, като се опитва да постигне изчистване на образа от обременяващи натрупвания и го поставя извън контекста на конкретната (обичайната) му среда, често заличавайки границите на реалното пространство. Стела Василева печели наградата Gaudenz B. Ruf. (2010), Номинации за наградата БАЗА за съвременно изкуство, София
(2013-2015), както и различни резиденции сред които, KulturKontakt, Виена, Австрия (2012), Krinzinger Projekte, Petomihalyfa, Унгария – Виена (2012), Cité Internationale des arts Париж, Франция (2014). Участва в множество групови изложби и проекти, някои от които: ‘‘State of Apparition’’ галерия Aether, Хага,
Холандия (2019); „Разместване на пластовете/Младо изкуство в музея‘‘, СГХГ (2017); ‚,Process in Progress‘‘,
Виена, Австрия (2015); „Фокус България‘‘ Viennacontemporary, Виена (2015) и др. Сред самостоятелните й
изяви са: „Signs of Sound” ” Галерия +359, София и Културен център ”Двореца” – Балчик (2018/2017); ‘‘Тунел‘‘, подлеза на мс. Вардар (намеса в градска среда 2017); „Under Construction”, галерия Contemporaryspace, Варна (2015); „5 Кутии”, The fridge, София (2015); „Труд и Свободно време”, галерия Un Cabinet
D’Amateur, София (2014) и др.
Проектът й за изложбата “Nature Takes Back” представлява серия от рисунки с акварел на боклуци, сраснали се с природата. „Извратеното срастване между природното и човешкото по начин деградивен и непродуктивен – достигнал връхна точка именно днес. Когато една неочаквана изолация,
породена от Covid-19, ни показа, че има и друг път“ – Стела Василева.
Проектът е подкрепен от Национален фонд „Култура“, програма „Социално ангажирани изкуства“.