Например рокля, която свети в зависимост от това какво пишат в социалните медии за нея.
Когато IBM и модната компания Marchesa представиха първата “познавателна” рокля, новината се появяваше ту на технологичните страници, ту присъстваше в модните сайтове. Дебютът беше на традиционният бал Met Gala, миналата пролет, организиран от Института по костюмите към музея Метрополитън в Ню Йорк. На въпросният бал, куриран от Ана Уинтър, нещата често излизат извън контрол. Нищо, че винаги има предварително обявена тема. Нищо, че уж добрият вкус трябва да победи. Естествено, че в един момент ситуацията излиза извън контрол – все пак това е Супер боул на модата. Никоя дама обаче не се беше появяла с рокля, която свети в зависимост от това каквото пишат в социалните медии за нея. Да – за самата рокля. Каролина Куркова беше облечена така, а концепцията се нарича просто Cognitive Fashion, разработена от IBM Watson и Marchesa.
IBM Watson работи с различни бизнеси – учени, изследователи, научни работници, правителствения сектор, каквото ти хрумне. И няма никаква причина IBM Watson да не се справи с модно предизвикателство – познавателните технологии бързо “разбират” ценностите на марката, избират подходящи платове и цветове, елиминират месеци технологичен и креативен процес, който е необходим за създаването на нова дреха, нова модна колекция, нова модна линия.
IBM Watson е анализирал 200 рокли, създадени от компанията Marchesa, за да създаде вътрешна структура по цветове, платове, десени, какво ли още не. Нещо повече, за да бъде технологично адекватна, роклята беше с имплантирани лед светлини, които й позволяваха наистина да свети в различни цветове в зависимост от туитър активността и мненията за нея. Различните туитове достигаха до Watson и се анализираха тонално, какво послание носят, след това се изпращаха до малък компютър, който е част от самата рокля. И тъй като социалните медии са съществена част от модния бизнес, създателите на Marchesa, а и всички останали, бяха впечатлени как цялата информация са анализира и на практика оживява в реално време. Това беше миналата пролет, а работата по т.нар. Cognitive Fashion набира скорост и услугите на IBM Watson започват все по-често да се използват и в света на модата.
Тогава беше премиерата на първата рокля, създадена чрез технологичните познавателни технологии на IBM. Кой би помислил, че рокля която сменя цветовете си, при това заради определени настроения може да съществува, да бъде носена, да озари един истински бал.
След успеха на тази рокля, екипите на IBM Watson и Marchesa пак са заедно. Съвместен проект беше представен в Барселона по време на Световния мобилен конгрес. И колкото теорията, че дрехите могат да се адаптират спрямо околната среда, е все още в експериментален стадий, все повече хора и компании инвестират в разработване на решения за адаптивни дрехи.
Представете си платове, в които са изтъкани лед светлини, позволяващи на дрехите да представят различни графики. Или цветове, които се сменят в зависимост от околността – докато се разхождате в парка роклята е с един цвят, вечер е с друг.
***
Повече информация за познавателните технологии и системи на IBM в областта на модата може да откриете тук.