Джеймс – Мом(и)чето от корицата е на път да разбие рамките на “нормалността”
Когато Джеймс Чарлс бе обявен за новото лице на CoverGirl, много хора заявиха – това е скандално. Той е първият “CoverBoy” в света на марка, която показва само жени в своите кампании през цялата си 50-годишна история. Джеймс е и един от малкото мъже, които ще се появят в реклами за грим, след шеметния успех на неговата кариера като makeup блогър, пише Рейчъл Любиц в MIC.
На фона на това, че вече няколко козметични компании се осмелиха и плавно започнаха да включват представители от силния пол в рекламите си, а все повече мъже се заемат с тази професия и популяризират грим блоговете си, обхватът и разпространението на тази нова кампания е най-очевидният напредък по този въпрос.
Чрез Джеймс хиляди момчета и хора, които отричат принадлежността си и към двата пола, но искат да носят грим, намират вдъхновение и утеха, че всичко е наред и могат да ходят с майките си в магазините за козметика. Именно чрез него те се изправят пред страха си и с надеждата да не бъдат съдени за това, което са. Но онова, което мнозина може би са пропуснали с обявяването на ролята на Джеймс в тази ситуация е, това че мъжете с грим не са нещо ново.
В действителност, както е с много неща, нашето общество счита за женски дейности носенето на високи токчета и поддържането на перфектен външен вид. Дори в последните петдесет години е имало хора, които приемат грима носен от мъже единствено в сферата на шоубизнеса. А историята има други доказателства срещу това табу.
Използването на грим е документирано още в Древен Египет. Съществуват примери за това и много артефакти от времето, в което и мъже, и жени, са носели обилно количество грим, с особено внимание към изразителната очна линия.
Според History.com, хората в Древен Египет – една цивилизация, за която е известно, че съществува около 3000 г. пр.н.е., смятали, че гримирането им дава сила и защита от боговете Хор и Ра. Очната линия, която правели от смилане на минерали като малахит и галенит, служила до голяма степен и с практически цели – предполагало се, че тя предпазвала от инфекция и суровите лъчи на слънцето. Оказва се, че египтяните не са били в голяма заблуда – научни изследвания доказват, че тяхната смес за очна линия действително имала способността да предотвратява очни инфекции.
Един от най-известните фенове на удебелената очна линия бил Тутанкамон, който редовно е изобразяван с черна или зелена очна линия като знак на властта дадена му от боговете, особено преди големи вечери и събирания.
И ако все още смяташ, че лакът за нокти е изцяло създаден за жени, то мъжете от 3200 г. пр.н.е. показвали с него класа във Вавилония. Мъжете в Китай и Египет също залагали на тази практика, с помощта на цветовете означаващи социалната йерархия. Отвъд Египет, представителите на силния пол в Древен Рим също си служели с козметични средства, често с помощта на пудра, руж и лак за нокти.
Как и кога мъжете спират да възприемат грима за унисекс? Е, историята тук мълчи, но се предполага, че по време на управлението на кралица Елизабет I в Англия, което е продължило от 1558 г. до смъртта ѝ през 1603 г., гримът не е бил предназначен специално за един пол. И мъже, и жени се грижели за собствената си суета и външен вид, а от всичко най-много държали на бялото, почти прозрачно лице. За да се постигне този вид нанасяли върху лицата си смес, известна като венецианско козметично белило, което се състояло от оцет и олово. Както можеш да се досетиш това си е чисто самоубийство. Въпреки че причините за смъртта на кралица Елизабет I са спорни, има предположение, че точно това белило, което използвала върху кожата и устните си, е пряко отговорно за нейната гибел.
След управлението на Елизабет, гримът тотално отпаднал в обществото, защото се смятал за буквално токсичен. На власт дошла кралица Виктория, която управлявала през края на 19. век и смятала, че носенето на прекалено много грим е неучтиво, прилично само за проститутките. Така че мъжете (както и жените) се отказали от него за доста дълъг период. Или поне до началото на следващия век.
Въпреки модернизацията и безопасността на грима през 20. век, рекламата му била насочена изцяло към жените, а не мъжете. Така че наистина, рекламата е причината, поради която носенето на грим се е превърнало в изцяло еднополова практика и създала култура, в която единствено жените били насочени да носят грим, оставяйки мъжете извън тенденцията.
Според редица източници през точно този период от време, хората ползващи грим, се свързвали с определен тип женственост и в някои случаи хомосексуалност. Стигмата започнала преди много години всъщност е все още жива днес. Разбира се има и изключения. Рокери, бунтовници и известни личности отдавна се опитват да нормализират идеята за хората, които се самоопределят като мъже с грим.
Сети се за ДейвидБоуи през 70-те и Бой Джордж през 80-те, както и за всеки един член на Kiss.Работата е там, че тези мъже са били членове на различни контракултури, коитоса съществували в един вид безопасни места за по-свободно изразяване наартисти и изпълнители. С тях се свързват онези, решили да изразят себе си по различен начин, далеч от рамките на обществото.
Те не са мейнстрийм.Мейнстрийм е Джеймс – Момичето от корицата.
Днес той правивсичко възможно, за да нормализира възприемането на мъжете, които обичат иискат да носят грим.