Йордан Камджалов е един от водещите европейски диригенти, които успяват да предизвикват музикалните конвенции – така, че да ги променят.

Дирижирал е десетки оркестри по света, сравняван е с легенди в дирижирането като Тосканини и Челибидаке, носител е на различни престижни награди.

Учил е дирижиране в НМА Проф. Панчо Владигеров в София при проф. Васил Казанджиев и в Музикална Академия Ханс Айслер Берлин, както и в майсторските класове на диригенти от световна величина като Пиер Булез, сър Саймън Ратъл, Зубин Мета, Даниел Баренбойм, Сейджи Озава.

На 14 март в Зала 1 на НДК Йордан Камджалов, Genesis Orchestra и световноизвестната изпълнителка Лиза Джерард от даркуейв формацията Dead Can Dance ще представят Симфония на скръбните песни по Хенрик Миколай Гурецки, Музикално въведение – запазена марка от спектаклите на Камджалов, а вероятно и музика от саунтрака на филма Гладиатор.

 

Определян сте от западните медии като “философ между диригентите”. Каква е вашата философия в дирижирането?

Философията ми е да спра да дирижирам, т.е. да изляза максимално от мануалното и да вляза в същинската комуникация, която е нещо тотално и е много повече от каквато и да било мануална техника, с цел контакта със самия човек. Ако хората не се свържат същински, те не мога да имат същински резултати.

През 2011 сте избран за Генерален музикален директор и Главен диригент на културния център Хайделберг измежду над 150 кандидати от цял свят. Реализираните във вашия мандат концептуални сезони са най-касовите в историята на операта и оркестъра на града. Вие сте и до момента единствения чужденец, заемал този пост. Всъщност, какво успяхте да промените?

Просто привнесох още повече порядък в немския ред, още повече дългосрочност в немското планиране, още повече преживяване в немското сърце и безкрайно много риск в немската консервативност. Това бяха някои от задължителните елементи в стремежа ми за  принос и развитие в този европейски културен център.

През 2014 НАСА и Международният център по астрономия дават вашето име на астероид 52292 с позицията, че: “Камджалов свързва света на музиката с очарованието на вселената”. Кое е общото между музиката и космоса?

Тяхната безкрайна перспектива и това, че човек им се възхищава интуитивно, без да има каквато и да било цялостна, завършена и сигурна концепция за тях. Музиката и космосът са неизвестни и непроходими за човека и ще останат такива.

Преди да навършите 30 години основавате международния камерен ансамбъл Innorelatio, Berlin, който обединява млади таланти, виртуози от над 20 държави, а в последствие, съосновавате фондация Йордан Камджалов, за да подпомагате млади български творци. Кое е най-важното за израстването на един млад музикант, освен таланта, усърдието и правилните ментори?

За израстването на един млад музикант е може би почти достатъчно това, което вие изброихте, но за израстването на една изключителна личност, независимо дали това е музикант, лекар, писател, е необходим високият идеал, стремеж към нещо надбитово, нещо, което надминава нашето ежедневие, изобщо към онова, което Гьоте нарича “Неописуемото”.

А кои бяха вашите най-важни учители? Какво научихте от тях?

Старая се да имам будността да уча непрестанно от всичко и всички, до които се докосвам, но ако трябва да отговоря една идея по-профилирано, бих казал следното: По отношение прохождането ми в дирижирането – моят велик професор Васил Казанджиев. По отношение разбирането ми в музиката – уникалната професор Нева Кръстева. По отношение на доверието във връзка с комуникацията при дирижирането, което е ключово – знаменитият главен диригент на Берлинска филхармония Сър Саймън Ратъл. По отношение преживяване на творческия процес и създаването на паралелно пространство – Мариус Куркински. По отношение на свръхмузикална компетентност – Николаус Харнонкурт. По отношение на прекрасност, искреност и възторг – децата. По отношение цялостна визия за структуриране на пространствата и света, още като тинейджър – Кубрат Томов. По отношение стремеж към знанието – моите родители. По отношение цялостна концепция за живота и неговия смисъл – Петър Дънов. По отношение абсолютната сила, абсолютната дързост, абсолютното смирение и абсолютната любов – Исус Христос.

Каква е целта на основаната от вас Музикална лаборатория за Човека?

Търсене на пътища и средства за докосване на самия Човек, което е родено от копнежа за споделяне на “Неописуемото”, което може да бъде преживяно и чуто във вътрешното акустично пространство на човека и да бъде споделено във външното акустично пространство на човека, т.е. с другите. Накратко казано – да се прави максимално смислена музика по максимално смислен начин, с максимално смислени хора, за да може да бъде споделено с останалите нещо максимално съществено.

Кои проблеми на съвременния свят могат да бъдат решени чрез музиката, чрез изкуството?

Не знам.

Лауреат сте на престижните конкурси за диригенти Jorma Panula (2009) и Gustav Mahler (2010), получавате награда за изключително високи артистични постижения от Берлинската Академия на Изкуствата, също и Наградата на музикалната критика от 24th Central European Music Festival (2014), Музикант на годината на БНР. По какво се определя ценността и значимостта на една награда лично за вас?

По условията, които ми е създала за споделяне. Една артистична дейност се осмисля от това какви мисли, какви чувства и какви идеи могат да бъдат споделени с по възможност повече хора. Смисълът на проводника е да провежда. Т.е. тези, които са ми повишили проводимостта.

Кои са вашите качества, които способстват за вашите успехи?

Идеал, стремеж, воля, състрадание, работохолизъм, възторг, сила, перманентно усещане за незавършеност, перманентно усещане за недостатъчност, човеколюбие, възхищение от Творението.

Вие сте главен диригент на новия български международен GENESIS ORCHESTRA. Какво искате да постигнете с него?

Всичко това, което споменах досега – това всъщност е основната цел и мисия на цялостната ни Концептуална културна платформа, представяна от GENESIS ORCHESTRA и Музикална лаборатория за Човека. Качество, смисленост, споделяне, истински професионализъм, докосване, трайно посаждане на идеи, усещане и разбиране.

А каква е концепцията на проекта ви с Лиза Джерард?

Продължение на всичко досега и надграждане в посока съдържание и преживяване. Събиране на едно място на точния солист с точния композитор, точното произведение, с точния диригент (по думите на личния приятел на композитора – Петерис Васкс), с цел максимален резонанс и максимален транспорт на идеята. Не мога да си представя в момента друг певец, освен Лиса Джерард. Тя е един от творците, който нестихващо ме е възхищавал и изразявал повече от две десетилетия. Не съм сигурен, че има друг интерпретатор на планетата, който да има толкова дългосрочно и нестихващо влияние върху мен.

Защо избрахте да представите Симфония на скръбните песни в София?

Това е една творба, която бих представял всеки ден, навсякъде, по цялата планета, безспирно, нестихващо и неуморно. Може би защото в тази уникална комбинация на хиперминимализъм и хипермаксимализъм намирам самия себе си. Радвам се да споделя това с всички в София. Никога през живота си не съм дирижирал партитура по-трудна и по-невъзможна за научаване наизуст. Тя надминава почти всички и интелектуални, и аналитични, и емоционални граници.

Най-високата точка в кариерата ви досега лично за вас?

Като творчество, свобода, дързост, красота, безумие, футуризъм и безкомпромисност на личното преживяване – изпълнения на ансамбъла на Музикалната лаборатория за Човека, които са се случвали в затворени пространства, в присъствието на една шепа хора. Това са резултати на творчество и свобода, абсолютно непостижими в момента за конвенционалния професионален живот в световен мащаб. Убеден съм, че това е бъдещето и че след много генерации, векове или хилядолетия, този подход ще бъде общият подход за всички. Не го противопоставям на други върхови моменти, не по-малко истински, които съм преживял в Токио, Лондон, Берлин, Цюрих, но тук става въпрос за друга октава на приложение и мобилизация на колективната интелигентност и колективната чувствителност на хората.

А сега, позволете няколко въпроса с фокус вашата личност. Най-ранният ви спомен?

Споменът за усещането колко е силна, умна и добра сестра ми.

Вашите вдъхновители?

Сестра ми. Бурният вятър. Гръмотевиците. Екстремните състояния и пространства. Рихард Вагнер. Планинските цветя. Опълченците на Шипка. Боят при Сливница.

Бихте ли ни дали една идея за безсмъртие?

Само Бог. Всички идеи, представи и пространства са от ден до пладне.

Какво бихте направили с 1 милион лева?

Сега нещо малко по-егоистично (смее се).

Какво бихте направили с 1 милиард лева?

Нещо много алтруистично.

Кога беше последният път, когато плакахте и защо?

Миналата седмица. За дъщеря ми.

Каква е вашата отрова?

Осъждането.

Пет думи, с които можете да се опишете?

Екстремист, учащ, животозащитник, концептуалист, преходен.

Какво осъждате най-много в другите?

Непоследователността.

Моментът, в който се чувствахте най-засрамен?

Когато като дете, отивайки към училище, хвърлих една филия с масло, намазана от баба ми, на улицата и един непознат ми направи остра забележка (основателна), която никога няма да забравя.

Най-скъпата ви покупка?

Първият седемместен автоматичен електрохибрид в историята на автомобилостроенето.

Кой ще ви изиграе във филма за живота ви?

Не бих го причинил на никого. Засега май не познавам такъв човек.

Какво можете да готвите най-добре?

Салата.

Най-големият ви страх?

Да спра да бъда достоен за вдъхновението и силата, които ме посещават в определените моменти.

Какъв е смисълът на живота?

Струва ми се, че той е свързан с едно все по-органично разбиране и възприемане на Цялото. В този път, страданието е един от най-съществените, полезните и незаменимите елементи, което бавно, но трайно разтапя нашия егоизъм и отваря вратата към по-широката картина и замисъл на битието.

Кога бяхте най-близо до смъртта?

Мисля, че смъртта е залепена за нас. Ние никога не сме се отделяли от нея, независимо какво си въобразяваме. Това е един неизбежен преход. Усещам го всеки ден.

Книгата, която ви промени?

Една книга, която даже още не съм прочел цялата, въпреки, че я имам от 23 години. Повлия ми просто заглавието ѝ и самият факт, че беше в ръцете ми – Закони на доброто на Петър Дънов. Не знам защо. Още я изучавам. Дано някога да я разбера.

С кого бихте излезли на вечеря?

С някой, с който мога да споделя звездите, тишината и страховете си.

Най-великият филм на всички времена?

Амадеус.

Кога за последно бяхте щастлив?

Днес.

Какво стои на върха на списъка ви с мечти?

Да бъда адекватен, полезен, да не забравям Бога и да имам доживотна, органична връзка с децата си.

Кое е красиво?

Великото.

Кое е грозно?

Откъснатото от цялото.

Книгата, която сте препоръчвали най-много?

Епопея на забравените.

Песента, която ще звучи на вашето погребение?

 

Концертът на Йордан Камджалов, Лиза Джерард и Genesis Orchestra е на 14 март в Зала 1 на НДК. Билетите са между 40 и 100 лева.