Миналата година романът Момичето от влака превъртя бестселър класациите в световен мащаб, като не пропусна дорибългарските. Криминалният роман на английската писателка Паула Хоукинс стоя натрона на New York Times за най-продавани художествени книги цели 13 седмици, а този и другифинансови успехи бързо донесоха на авторката холивудски договор и удължихасрока на годност на творбата ѝ с още поне 2 години. Това изглежда нормално иочаквано, особено след огромния успех на книгата Не казвай сбогом и на нейната екранизация. Особено с оглед на сходните им сюжети. През есента на2014-та филмът на Дейвид Финчър накара няколко милиона зрители да погледнатпартньорките си с други очи на излизане от киносалоните. Режисьорът Тейт Тейлър е на път да направисъщото тази есен.

Филмът Момичето от влака ще се завърти покината през октомври, както Не казвай сбогом преди две години. Горе долу потова време трябва да очакваме и преиздаването на романа с корица-постер нафилма. Това е важно, за да могат онези, които не свързват еднаквите заглавия наромана и филма, да бъдат светнати и подбудени да комбинират визуалнотоизживяване с литературното.

Момичето от влака е история, разказана оттри различни жени, всяка от които е абсолютно ненадежден източник наинформацията. Едната е алкохоличка, която се напива до безпаметност. Другата ежената, отмъкнала съпруга ѝ. А третата е особен тип объркан повлекана. Една от тяхще изчезне, а останалите (искат не искат) ще се окажат замесени в играта. Към трите дами, естествено, ще добавими двамата им мъже (на всеки две жени се пада по един господин) и въпросът „съпругът лиочисти съпругата?“.Понеже сюжетът е представен от няколко гледни точки, всичкизвучащи като извадка от личен дневник или директна изповед, няма как даприемаме за чиста монета разказа на която и да е от съпругите.

Междувременно романът на Хоукинс е поредниятпочетен член на психологическите семейни трилъри, чийто списък става всепо-дълъг. Всеки един от тях съдържа разклатено семейство, разклатенаемоционално съпруга, черен съпруг (почернен от обстоятелствата) и евентуално престъпление. Момичето от влака, Не казвай сбогом (позната повече като Gone Girl), Преди дазаспя, Мълчаливата съпруга, TheGirl in the Red Coat, The Liar’s Chair, Disclaimer са романи, чиито автори най-вероятно нежелаят да попадат в категории и жанрови тенденции. Но ще трябва да се примирятс това, да съберат спечелите милиони в шкафа с ножовете и да се надяватсъпрузите им да се държат прилично. Да споменавам ли, че всички гореизброениромани са написани от жени?

Снимка: Porsche Brosseau/Flickr

Налице е схемата „съпругата изчезна, обвинетесъпруга“, която става все по-често употребяема в съвременната литература. Щесрещнете тези романи и под определението домашенноар, което е достатъчно патетично, за да не го обсъждам, но и достатъчнопатетично, за да го спомена. Самите героини също не са най-забележителнитеобразци за образцови героини – лъжат и манипулират съпрузите си, водятдвойствен живот и тотално не се интересуват от ценностите, които едноопределеното „да“, казано на едно определено място, предполага. Те, независимодоброволно или не, посяват семената на собственото си изчезване. Защото бракът очевидноне достатъчно интересно място за пребиваване. Но пък е хубаво място заотглеждане на малки апокалипсиси.

Много издатели опитват да коронясат някояписателка за следващата Джилиан Флин. Преди две години се появи романътМълчаливата съпруга, в която отново кръшкащ съпруг попада в игра на котка имишка със съпругата си, на която сто пъти ѝ е писнало от неговите глупости.Обикновеният трилър излиза извън рамката на кой-уби-кого и се овалва вподправките, с които всяка уважаваща себе си манипулативна кучка разполага. Къмтова се добавят всички предразсъдъци, които читателят би могъл да има къмженските образи в романите. А психологическите семейни трилъри се състезаватедин с друг в надпревара чия героиня е най-голяма психопатка.

И тъй като не всеки чете, но почти всеки гледафилми, най-успешните романи от този вид вече са екранизирани или поне са впроцес на екранизация. Никол Кидман очевидно се наслаждава на подобен типистории, щом след участието си в Преди да заспя приема главната роля и вМълчаливата съпруга, който най-вероятно ще излезе другата година.

Интересът към този тип романи расте,читателите неизненадващо са основно читателки. Не би било пресилено да кажем,че тези истории се създават от жени за жени. Но за разлика от класическата дамска проза, която гарантира щастливкрай с минимум една сватба, пет деца и 15 кг. отгоре, Момичето от влака и компания започват там,където всички дантелени очаквания се късат под напора на затлъстелите меса насемейното лицемерие.

Дотук с изчезналите съпруги. Да се готвятсъпрузите.

Можеш да закупиш криминалния роман на Паула Хоукинс Момичето от влака от тук.