59-те поред президентски избори в САЩ ще се състоят на 3-ти ноември. А между февруари и юни се провежда поредицата първични избори, чрез които се избират кандидатите за президент от най-големите партии. Процесът от първичните избори до окончателния вот на 03/11 тази година от Константин Вълков.
Милиардерът Майкъл Блумбърг, кмет на Ню Йорк от 2002 до 2013 година, набира голяма преднина в допитванията, а преди една нощ за първи път официално участва и в дебат на кандидатите на Демократическата партия за президент.
Какво се случи на дебата накратко – Блумбърг бе нападан от самото начало от останалите кандидати, които бяха на сцената в Лас Вегас – фаворита в допитванията, крайния социалист Бърни Сандърс; бившия вицепрезидент Джо Байдън; загубилата инерция напоследък Елизабет Уорън, както и Ейми Клоубъшър и Пит Бътиджич. Всички бяха настръхнали срещу Блумбърг, все едно срещу тях стои самият Доналд Тръмп.
Атаките бяха идентични, вероятно заради видимите прилики: богаташ; с достатъчно глупави изказвания зад гърба си (къде срещу жените, къде срещу малцинствата); обвиняван за укриване на данъчни декларации; насочвал негативното си внимание като кмет върху квартали с малцинства и какво ли още не. Блумбърг бе лесна мишена, която обаче става все по-трудна за достигане, гледайки допитванията.
Яростната атака на останалите кандидати идва след скорошни изследвания, особено фокусирани върху идващия Супер Вторник, когато на предварителни избори гласуват избиратели на 14 щата, между които ценните трофеи Калифорния и Тексас. Обобщените данни поставят Блумбърг на трето, че и на второ място, което очевидно изнервя останалите кандидати.
Блумбърг е от онези особени кандидати, за които и републиканец би гласувал, дори и само защото притежава основното качество – участва, защото знае, че може да бие опонента си. Което, естествено, е най-важното при всички избори, но особено важно е сега, когато от другата страна е Доналд Тръмп.
Беше забавно да гледаш дебата, макар и в малките часове на нощта в България. Случи се нещо като боксов мач – каквото се очаква от локация като Вегас. Все едно всички останали се бяха събрали да се боксират, с изключение на Майкъл Блумбърг, който понасяше стоически крошетата, оставяйки кучетата да се налаят. Елизабет Уорън, която изгуби сила напоследък и нещата не са в нейна полза, беше особено агресивна, ала ефект едва ли ще има. Телевизионно погледнато, дебатът беше динамичен, с бързи пинг-понг откоси и подмятания, в повечето случаи чудесно отиграни от водещи и участници. Единственият, който стоеше встрани от врявата, дали за добро или лошо, беше Майкъл Блумбърг.
Ако четем само фактите, може да се подхлъзнем по лансираната теза – Блумбърг е пореден богаташ, който пръска долари (доста повече от 250 милиона до този момент), защото живее скучен живот и търси ново убежище за мегаломанските си амбиции – Белия дом. Ситуацията е малко по-различна обаче.
Бившият кмет на Ню Йорк е особена порода играч. На първо място, баща му не е бил богат (правил е едва 6 хиляди долара годишно). Самият Блумбърг печели едва 9 хиляди долара годишно на първата си работа през 1966 година в Самолон Брадърс. Демек – сам е натрупал богатството си. В началото на своята кариера е регистриран демократ, но преди изборите за кмет на Ню Йорк се регистрира като републиканец.
I was a mayor – I know how to run a complicated city.
I'm a manager – I brought the city back stronger than ever after 9/11.
I’m a philanthropist, who didn’t inherit his money. And I’m spending that money to defeat Trump and rebuild America. #DemDebate pic.twitter.com/mKwOLuwklO
— Mike Bloomberg (@MikeBloomberg) February 20, 2020
При първоначалното си изявление, в което обявява, че се кандидатира за кмет, използва личното местоимение „Аз” цели 117 пъти. Вече избран за кмет, получава заплата от 1 долар месечно. След удържаните данъци това са 93 цента. Неведнъж е казвал, че обича неделните вечери, “защото на следващата сутрин отивам на работа.” Особен тип.
Същият този Блумбърг, в момента на 78, привидно не успя да се справи адекватно с атаките на останалите по време на дебата, но вероятно точно това го отличава от нахъсаните демократи, които виждат в него стряскаща заплаха. В крайна сметка, нищо чудно да се окаже, че битката за президентската кандидатура ще се реши между двама 78-годишни, един от които отказва да разкрие цялото си медицинско досие и това не е Майкъл Блумбърг. Към този момент при директен сблъсък крайният социалист Бърни Сандърс е по-вероятно да спечели, но демографията се променя непрекъснато. И това е добре за демократите, защото в директен сблъсък Тръмп-Сандърс, сегашният президент изглежда по-умереният кандидат.
Интересното в случая с президентската номинация на демократите е, че стотиците реклами за Блумбърг го представят в една лустросана светлина, ала малцина американци са го чували да говори на живо, когато е атакуван от всички страни.
Последният му дебат, който що-годе прилича на нережисирана конфронтация, беше по време на изборите за кмет в Ню Йорк и сравнения с днешния са немислими. Повече от 10 години са минали.
Самият Блумбърг, абсолютно наясно, че останалите ще извадят от прахта стари факти, които го дискредитират, се готви от седмици за дебата в Лас Вегас. Малко уточнение – под „готви се от седмици” имам предвид нещо съвсем различно от българската политическа действителност. На практика почти няма кандидат за американски президент, който да не тренира като луд за всеки дебат, като това включва от театрални сценки до многочасови репетиции пред огледалото.
The best-known socialist in the country happens to be a millionaire with three houses. #DemDebate pic.twitter.com/0tbbWLtBxg
— Mike Bloomberg (@MikeBloomberg) February 20, 2020
Стига се дотам, че някои от лагерите дори изграждат студия, които са идентични на тези, в които се провежда дебатът, за да се усети най-добре атмосферата. В случая с Блумбърг се действа по старата и изпитана рецепта – хора от екипа му играят роли на другите кандидати и реално правят генерална репетиция за дебата. Бърни Сандърс се играе от доверения му Хауърд Уолфсън, който е старо куче на демократите, цар на стратегиите. Той работеше с Хилъри през 2008 година. Джули Ууд, която е прес-секретар на Блумбърг, играе ролята на Елизабет Уорън и т.н. В този състав се репетират на живо всички възможни сценарии. Най-често до пълно изтощение, но това е единственият начин. Интересно е. И да, така се прави.
Принципно Блумбърг има опит с подобни живи дебати, най-малкото заради стотиците пресконференции като кмет. Но този опит не е много положителен. Особено добър е в това да изпуска нервите си, което този път не се случи. Особено добър обаче е и в нещо друго – да докарва работата докрай. И макар да има непремерени изказвания, кметските години в Ню Йорк ще бъдат запомнени с това, че на практика не минаваше ден без неговите опити да превърне живота на нюйоркчани в по-здравословен. От ограничения в продажбите на вредни храни до редици други инициативи, свързани със здравословното хранене. С две думи – не подценявайте качествата му и не се хлъзгайте по евтината мантра „отегчен милиардер.”
Част от успехите му се набиват непрекъснато в съзнанието на американците чрез масивната рекламна инвазия, идваща от щаба му. Казано по-просто – парите, които той харчи за реклама, са равни на парите на всички останали кандидати, взети заедно. Стана дума по-рано, че са повече от четвърт милиард долара, като медийното разпределение е интересно – 220 милиона долара за ТВ реклами, 1.2 милион долара за радио реклами, както и около 35 милиона за Facebook и Instagram. През някои от последните дни Блумбърг харчи повече от 1 милион долара на ден само за реклама във Facebook.
Самият Блумбърг намери (поне за известно време, преди наложените рестрикции) начин да заобиколи Facebook и Instagram, като плащаше директно на инфлуенсъри с милиони последователи, да споделят негови съобщения. При подобен род реклама Facebook и Instagram не получават нито цент, всички пари отиват при въпросните инфлуенсъри. В този смисъл, съдържанието не е регулирано като всяка политическа реклама. Според новите правила само инфлуенсъри, на които е разрешено да публикуват политически реклами, ще могат да правят това.
За сравнение – Бърни Сандърс досега е похарчил около 30 милиона долара за реклама. В същото време, Доналд Тръмп е похарчил около 50 милиода долара, като по-големият дял отива за дигитална реклама. Обобщените очакванията за 2020 година са, че медиите ще получат около 3 и половина милиарда долара от реклама по време на президентската кампания, което е 11 процента повече от похарчените на миналите избори.
Истинският победител в дебата на демократите обаче беше Пит Бътиджич, който – уви – едва ли има шансове да повиши подкрепата си. Той не успя да отличи и естествения си коз – все по-малко хора говорят за един от важните проблеми на водещите двама кандидати, Блумбърг и Сандърс, които ще бъдат почти на 80, ако бъдат избрани за президенти. Бътиджич е на 38. Няма място за младите кучета, какво да се прави.
***
Още по темата:
При финал Бърни Сандърс – Доналд Тръмп: кой от двамата е по-опасен?