Имаше ли някакъв момент, докато учеше при проф. Добчев, в който си си казвал, че ти за това не ставаш, това не е твоето нещо, не ти харесва, скучно ти е и трябва да потърсиш нещо друго?
Боян Крачолов: Не, не, „не ми харесва, скучно ми е“, това никога не съм си го казвал. „Няма да се справя“ съм си го казвал по-често, отколкото искам да си го призная. Има моменти, в които усещам, че не съм на нивото, на което искам да бъда и не съм това, което искам да бъда, и не съм там, където искам да бъда, и не съм това, което изисквам от себе си да бъда и което настоявам да бъда. Не съм това, което трябва, според мен и затова си го казвах доста често. Това бяха четири години и аз все още си го казвам. Във всеки нов процес, който започвам, съм много странен и е имало моменти, в които съм си казвал: „Аз изобщо не ставам за това! Аз нямам психиката, нямам въображението, нямам воля, за нищо не ставам.“ И след това се събуждам и отивам на репетиции. Тия мисли ми идват, когато не репетирам, когато съм извън процеса, когато съм вкъщи или не съм зает, тогава ми нахлуват в главата, когато репетирам нямам време за тях. Изобщо не мога да се занимавам с това тогава.
Как един млад мъж решава, че иска да се занимава с режисура?
Боян Крачолов: Това е много особен въпрос. Това не е нещо, което знаеш от самото начало. Аз знаех, че театърът е моето нещо. Аз кандидатствах и актьорство, и режисура. Актьорство не бях приет, бях приет режисура и в последствие ми стана много интересно, страшно по-интересно. Винаги съм искал да пробвам разни неща, да изследвам, да създавам някакъв свой си свят, да го изледвам и него. Това са клишета, които се повтарят, но са валидни, което е странното. Театърът да се използва като инструмент, с който да се разберат повече неща за хората, за истината, нещо отвъд това, което сме свикнали да виждаме. Това е начин да се ровичка, да се експериментира, да се търси. Проф. Младенова, защото аз съм завършил и при двамата, имаше една много хубава реплика, че театърът е „човекознание“, и аз още вярвам в това. Театърът и писането, респективно, защото аз двете неща малко ги жонглирам, ми помагат да разбера нещо за мен, което не съм очаквал, и нещо за другите, което не съм очаквал. Това е възможност за източник на чудо, на изненада, на удивление от човека, на това какво може да се случи от човека, но и на това какво е възможно да се случи и на актьорите. Някак като ми дойде хубава идея и то това е „чудо“. Според мен театърът е едно постоянно чудо и то трябва да бъде такова. Една налудничaва вяра на човека в едно чудо, което уж се случва извън теб, обаче дали в теб се извършва или в другите, на теб ти се струва, че е отвън, обаче, според Платон с неговите идеи, ти припознаваш само това, което вече е в теб. Затова може би режисурата ми стана толкова важна. Именно да създаваш чудеса, да виждаш как се случва нещо съвсем различно от това, което си очаквал.
Какво се случва когато актьорите не отговарят на очакванията ти?
Боян Крачолов: Гледам да нямам такива случаи. Аз като решавам какво ще правя, гледам да избирам точно актьорите, с които ще работя, защото все още в момента сме на фриилансерство, през това се движим. Имам една група от хора, с която работя и знам всеки един от тях какво може, не знам напълно на какво са способни, но знам, че могат много повече от това, което аз мога да си представя и това ме кара да искам да работя с тях пак и пак, и пак, да ми е интересно да работя с тях. Аз знам, че като правя нещо, го правя с тези конкретни хора и това е обща наша работа, която, естествено, е стартирана от моя идея, от мое хрумване. Но е работа на актьорите да го направят свое, да го развият още повече, да ме изненадат и мен, и тях самите. В този смисъл очакванията ми са най-вече към мен, да мога да издърпам актьорите до това, което съм видял или съм усетил.
Къде е разковничето за добрата взаимовръзка между режисьора и актьора?
Боян Крачолов: Може би съм още много млад, за да мога да отговоря на този въпрос, но засега мисля, че в моментите, в които се е получавало, е защото сме си вярвали безрезервно един на друг. Аз вярвам напълно в тях и те – в мен. Тогава се образуват неща, които дори не сме очаквали. Това е повод и да се слушаме, защото вярваме, че правим нещо, което ни носи смисъл, има някаква стойност. И в този смисъл си вярваме, че всеки един ще помогне на другите да потеглят повече по тоя път, да се доберат повече до тая идея. Това е – вярата ни един в друг и вярата в това, което правим.
Ти как разбираш, че нещо, което ти си направил е добро, че идеята ти е добра? Питаш някого или сам го усещаш?
Боян Крачолов: Никога не мога да кажа, че идеята ми е добра. Аз мога да кажа, че съм усещал, че съм във вярна посока, но добра… Външната оценка много често заблуждава, вътрешната – може би също. Виж, интересна, може би, е по-добре. Да ми хрумне нещо, което да ме завърти, да ме завихри, да не ме оставя на мира. То си е като влюбване малко, даже обсебващо, като че ли. И това обсебване после гледам да се отложи в процеса. Ако аз усещам, че с актьорите звъним на една струна, че дълбаем, значи сме на прав път. Значи сме там, където трябва да бъдем. Това да кажеш дали една работа е добра, или не …, аз не мога да говоря по този начин за своята работа, те са част от мен – някои части от мен са окей, други не са, но не мога да правя такива оценки. Може би други хора могат, аз не мога. Говорим след представление с актьорите къде може да тръгне повече, къде може да отиде, какво може да се промени, за да стане по-вярно. Но избягвам такива характеристики. Имам чувството, че не са способни да обемат същината на работата.
Кое е последното нещо върху, което работи?
Боян Крачолов: Върху една версия, базирана на пиесата „Хамлет“, и, по-точно, на репетицията му с градските трагици. Исках да изследвам, да проверя дали е възможно тия хора толкова да се увлекат в играта, че да започнат да я приемат за абсолютна реалност. Да стигнат дори до това да предрекат какво ще стане, да се намеси и духа, да може тая репетиция неусетно да се взриви и да се превърне в истина. И исках да видя как Хамлет би стоял в нея – би ли се опитал да я спре, или пък точно обратното – дали не му е страшно интересно докъде ще стигнат. Той ли е луд, или пък те са луди, или точно те са нормалните в цялото нещо, ако изобщо може да се говори за норма. Има едно нещо, което съм забелязал, може би не само аз, може би и други колеги, че когато започнеш да репетираш нещо, да се вдаваш в него изцяло, то като че ли започва да се материализира, да се случва наистина. И някак именно „Хамлет“ ми се стори подходящата пиеса, защото тя се занимава точно с това, с театралното, с размаскирането, със свалянето, окастрянето на привидното. Възможен е опит да се артикулира истинното точно през лъжата, през преструвката. И този „карнавал“, „маскарад“ да се превърне в брутална истина. Това представление продължава една моя тема за актьора, тема, която мисля, че е доста моя, неговата способност да създава нови пространства, нови хора, нови места, дори, да влиза в тях, безусловно и категорично, да завлича и гледащите след себе си, с такава енергия, че да достигне дори до границата на пророкуването. Мисля, че все повече живеем в един свят на визуалното, където всичко трябва да се извади на показ, да е видимо… Мисля, че Кончаловски казваше, че звукът в новите филми нарочно е усилен максимално, за да може да се чува сред хрупането на пуканки в залата. Все по-малко внимание се обръща на едни такива „вътрешни“ сътресения. А театърът за мен е именно едно такова вътрешно сътресение. И точно то ни прави всъщност хора.
Между режисьор и актьор по-конвертируемата професия е тази на режисьор, защото актьорът може да работи само на един език, ограничен е етнически някак, но ти като режисьор можеш да се реализираш и в чужбина? Мислел ли си, че твоята режисьорска тапия може да се използва чисто финансово, за да работиш други неща извън театъра?
Боян Крачолов: Не съм мислел. Това е много дълга тема. Наскоро се върнахме от Ню Йорк, бяхме там с екипа на представлението ни „ Това не е Хамлет“ и там, в Америка, виждаш, че има случаи, в които за един месец хората изкарват представления. Имат една седмица на маса, имат три седмици да работят на сцена и излизат. И това се прави само заради парите, това се прави изцяло с финансова насоченост. В тия случаи няма друго. Там се мултиплицира едно и също нещо. Щом драматургът е Бог, хората отиват на театър, за да чуят историята и това е. Това е разбирането. В мига, в които парите започват да завземат, не искам да звуча идеалистически и клиширано, гледам винаги да се пазя от това нещо, но когато парите станат главна цел, то е за сметка на качеството. А ето, че там има и представления като „Sleep no more”, които са интересни, истински театрални, наситени, любопитни, с вкус… Ето, те успяват да те изстрелят извън всякаква конвенция. Пък и Боб Уилсън е тръгнал точно от Ню Йорк. Там контекстът е страшно краен – може би пък е за хубаво, след като има такива постижения. Има много малко неща, в които имам свобода да вярвам. Имам много малко храмове, даже да кажа, че той е един, защото театърът и литературата се допълват. Не мога да седна и да троша някакви неща вътре, не мога. Дали мога да използвам качествата си като режисьор за нещо друго, ами неудобно е. Гадно е на вкус. Пак казвам, не искам да звуча клиширано, идеалистично, революционно, банално, не е там работата. Ти, докато го правиш това, имаш усещането за някаква святост, имаш усещането, че си там, където трябва да бъдеш, където принадлежиш, и е много чисто това нещо, ако му измениш, после става гадно, мазно. Извхърля те. То е като любовта. То е любов. Любовта не може да се материализира, да се прехвърлят различни квалификации от едно място на друго. И тя държи да присъстваш в нея изцяло. Всичко друго е имитация.
Добре, сега като ме гледаш, какъв билет за театър би ми купил? В кой театър би ме пратил?
Боян Крачолов: Мога да те поканя на „Това не е Хамлет“ или на „Мишеловката“, за да си направя нагла автореклама, но няма да го направя. Даже забрави, че съм го казал. Но пък, ако искаш, заповядай.
Ти къде би отишъл в чужбина?
Боян Крачолов: От много време си мисля за Берлин, за Словения. Мисля, че в славянските държави се правят страхотни неща. Ето този Лоренци, който гостува на два пъти, той има много хубави неща. И веднага ги сравнявам със запада. Може би Германия или бившият Източен блок са места, където има много интересни неща, от малкото, което съм успял да видя. Там ми е очакването, че има хубави неща . Много искам да видя, защото знам, че все още се играе, представление на Пина Бауш, на Пуркарете също, други неща на Лоренци, или пък точно на Боб Уилсън, но това е в „може би“ графата, заедно с всичките там „дали, дано, евентуално.“ Ще видим.