Малко са хората, отраснали през 90-те години, които не са чували за японския титан SEGA, който изпълваше свободното ни време с хитови видеоигри като Sonic. Днес, обаче, не е време за носталгия, защото SEGA влязоха в България, след като купиха българското студио Crytek Black Sea чрез британското си дружество Creative Assembly. Новото име на студиото у нас е Creative Assembly Sofia и за него вече има големи очаквания да стимулира развитието на гейминг индустрията в България.

Новината за сделката вече насити медийното пространство, но как се стигна до това придобиване, защо японците избраха нашата малка родина и какво да очакваме от SEGA и българския екип, ще научим за първи път от Георги Динчев, който в момента е начело на Creative Assembly Sofia.

 

Вече стана ясно, че SEGA влязоха в България, факт, който няма как да не ни радва по много причини. Можеш ли да разкажеш как японската компания ви хвърли око и с какво мислиш, че ги спечелихте?

През юни 2016 г. предишният ни собственик Crytek започна да изпитва финансови проблеми и взе решение, че е по-добре да се раздели с нашето студио. Имаше няколко компании, които желаеха да ни придобият и една от тях бе Creative Assembly (собственост на SEGA). Проведохме разговори с всяка една от фирмите – с първата нещата не се получиха поради една или друга причина, с втората не намерихме общ език и накрая дойде ред на CA, с които си паснахме от раз. Бяха много впечатлени от качествата и професионализма на хората от екипа и нашата сплотеност. На второ място дойдоха знанията ни за гейм индустрията и нашият поглед за нейното бъдеще. Освен това, техните мениджъри са много отворени хора, с които можеш да проведеш нормален разговор без ненужните корпоративни формалности. Нещо, което ние, като представители на нашата южняшка нация, оценихме високо.

Около предишния ви собственик Crytek се носи лоша слава за финансови трудности, забавени с няколко месеца заплати, лош мениджмънт. Можеш ли да дадеш повече информация за ситуацията? Как задържахте екипа заедно през този период?

Имахме два периода, в които заплатите ни се бавиха с по няколко месеца. Беше доста трудно за всички, но особено за хората, които имат заеми, ипотеки или издържат семейства с деца. По същото време по телевизията вървяха гладни стачки на миньори, които не бяха получавали заплати и се бяха затворили в мините. Чудихме се дали и ние не можем да направим нещо подобно, но решихме, че ако се заключим в офиса и денонощно играем игри, едва ли някой ще ни обърне внимание.

Шегата настрана – на всеки два дни правихме срещи с екипа, за да ги държим в течение как върви процеса по придобиване и се допитвахме до всеки колега как да реагираме на някои от проблемите, които изникваха по пътя. Поглеждайки назад, това е било готино тийм билдинг упражнение, но съм сигурен, че тук няма нито един човек, който би желал да премине отново през него. Цената на цялото нещо – много скъсани нерви и множество вечери, в които не можеш да заспиш до 5-6 сутринта заради хиляди негативни мисли, които те спохождат. И това в продължение на 7 месеца. Не е особено приятно.

 

Чухме, че бившият директор на студиото е напуснал в края на миналата година, преди продажбата на студиото. Загубихте ли и други служители покрай това и как се отрази на студиото като цяло?

Покрай кризата загубихме някои доста читави хора, за което искрено съжаляваме. Надяваме се в някакъв бъдещ момент да можем да ги убедим да се върнат при нас. Вече правим стъпки в тази насока.

След като екипът ви определено е преминал през доста сътресения напоследък, усетихте ли вече разлика с новия мениджмънт? Какъв е погледът ти относно корпорации като SEGA и Creative Assembly, вече отвътре?

От няколко месеца работим заедно и засега нещата изглеждат повече от добре. Въпреки че вече имат над 500 души екип (в това число влизаме и ние), Creative Assembly се опитват всячески да не бъдат корпорация. Най-якото определение, което дават за себе си е, че са като крафт бира – вадят само готини продукти, подбирайки само качествени съставки и добавяйки щипка майсторлък. SEGA Европа от друга страна са далеч по-корпоративни, но хората, с които имахме контакт, са свежи и често ни припомняха защо харесваме английския хумор.

Как си представяш да се промени гейминг сцената у нас след влизането на SEGA?

Ако някой преди 2 години ми беше казал, че ще работим за студио, собственост на SEGA и то в България, нямаше да му повярвам и щях да му поискам документ за успешно преминат психотест. На второ място идват Creative Assembly, които са също доста сериозен бранд – едно от най-големите студия в Англия с 30 години история. От тази гледна точка смятам, че влизането на тези фирми в България е голям момент за родната гейм индустрия и говори за това, че нашите умения и експертиза в областта са на световно ниво. С годините София постепенно се очерта като център на Балканите за разработка на игри и това събитие допълнително бетонира тази позиция. Да не кажа, че носи и сериозно количество арматура със себе си.

Конкретно при нас промяната е сериозна. Освен новия хардуер, в който инвестираха от Creative Assembly, получихме и едно сериозно количество нов софтуер, който художниците, аниматорите и аудио екипът в момента разучават. Говорим за програми, които се използват само в най-скъпите и високобюджетни игри. Аудио екипът се разплака, когато разбра какви са новите оръдия на труда, които ще могат да използват. Подобна бе реакцията и на аниматорите, които посетиха английския офис и по-специално моушън кепчър студиото, което е едно от най-добрите в Англия в момента. Планът е след известно време нашето студио да не отстъпва по нищо на по-големия си събрат. А това е добра новина за България от гледна точка на развитието на високите технологии тук. Да не говорим за опита и експертизата, която хората ще придобият.

Очаква ли се SEGA да развива дейността си в България в бъдеще чрез разширяване на CA Sofia или чрез откриване на други офиси?

За момента не можем да говорим по темата, но когато нещо такова се случи, ще се постараем да се разчуе.

 Какво да очакваме от вас оттук нататък?

Проектите, по които работим в момента са все още необявени, но ви уверявам, че целият екип е здраво нахъсан да изкара възможно най-добрите продукти и да изстреля България още по-високо като дестинация за гейм разработка. Надявам се скоро да можем да говорим в детайли за нашия първи проект.