Артистът пред егоист: “Всичко е възможно. За всеки.”
Теодор Ушев ще е първият българин, който ще спечели Оскар. На 26 февруари на официална церемония в Kodak Theatre в Лос Анджелис визуалният артист, роден в Кюстендил и завършил Националната художествена академия в София ще получи най-престижното признание в киното и най-популярната награда за изкуство в света – Оскар. Той ще е победител със своя анимационен филм Сляпата Вайша, по разказа на Георги Господинов, с музиката на Никола Груев-Котарашки, с подкрепата на Националния филмов борд на Канада и европейския телевизионен канал за култура Arte.
Успехът няма да е плод на късмет или на обстоятелства. Ушев ще спечели Оскар закономерно. В следствие на забележителния си път на смел артист експериментатор, умел колаборатор и високо изправен човек с широк талант.
Визуалната история на Сляпата Вайша, момичето, което с едното око вижда миналото, а с другото бъдещето ще бъде на първо място. По-долу ще намерите аргументите за тази прогноза. Включително и в интервюто, което Теодор Ушев даде за егоист, малко преди да се отправи към битката за Оскар.
Ако спечелиш Оскар – кои ще са най-важните компоненти на този успех? Това че филмът е оригинален и различен от всичко останало, това че критериите на академията се променят или…?
Най-вече, че това е искрен филм. Да, филмът е различен, така както аз съм различен, както един български експат в Монреал може да бъде. И разбира се, завладяващата история на Георги Господинов, която спокойно мога да нарека модерна класика. Същото важи и за виталната музика на Котарашки, който отлично изгражда противоречието на тъмно-светло във филма. Депресивно-маниашко екзалтирано. Дали критериите на Академията се променят? Искрено се надявам… Всичко досега показва, че новата президентка на Академията носи много положителна енергия.
Интересно е кои са важните ти ходове в момента, във времето между номинациите и наградите? Кое може да повлияе на избора на Академията?
Важните ходове или събития е един списък от необходими действия, които трябва да случат. Ето:
1. На 4 февруари, рождения ми ден, са Наградите на Анимационната гилдия в Холивуд – Annie Awards. Вайша е номиниран там. Тези награди не винаги са индикатор за спечелването на статуетката, но са индикатор за определени настроения сред професионалните аниматори.
2. Oscar tour преминава през големите студия в Холивуд. От 13 до 23 февруари. Само първите дни са важни, тъй като след това гласуването вече е свършило.
3. Видимост на филма в професионалните сайтове.
4. Вайша е единственият филм извън системата на Disney и Pixar. Очевидно, нито един глас няма да дойде от там за мен. Работата ще е с другите студия, ако въобще има някакво значение, след като на този етап гласуват всички членове.
Казваш че се чувстваш като Дон Кихот. С тази номинация Дон Кихот става победител! Кажи повече за това. Кое е донкихотовското в случая?
Ами това, че един малък независим филм успя да се нареди до големите с абсолютно различна от меинстрийм естетиката. Да се бориш срещу всеядната, униформена пошлост, която уврежда децата, си е загубено, донкихотовско начинание, от където и да го погледнеш. Една битка, от която няма как да излезеш победител.
Защо избираш тази техника на рисуване, която наподобява гравюра върху дърво?
Защото исках филма да звучи като средновековна притча. Знаете, че гравюрата на дърво е възникнала, за да задоволи една потребност за по-достъпно и евтино религиозно изкуство, до което по-бедните маси са нямали достъп до този момент. Става дума за едно демократизиране и дори масовост на изкуството – през Романския период на Запад или Възраждането в България. Филмът черпи солидно от църковните романски стенописи, илюминатни манускрипти, фрески, гравюри от българското възраждане и византийското изкуство. Плюс, богатата традиция на българската илюстрация до 90-а година.
Кои ценности в изкуството и в живота побеждават чрез тази номинация?
Упоритостта, уникалността, постоянството и любовта.
За хората в твоята родина – какъв пример би могла да бъде тази победа?
Че всичко е възможно. За всеки. Аз не се изживявам като голям талант. Всичко което постигам е благодарение на къртовски труд, верен анализ на ситуацията и мъничко интуиция. Това е.
Кое е онова, което може само анимацията, за разлика от всички други изкуства и жанрове?
Синтез на всички изкуства, това е уникалното в анимацията. Няма друг жанр, където може да се види тази хибридност. Театър, музика, литература, пластични изкуства, кино, всичко се среща в анимацията.
Работил си с Дейвид Гилмор от Пинк Флойд. Ако имаш възможност – с кои други артисти би работил?
За съжаление, повечето вече са мъртви. Все още мечтая да направя филм със Стив Райш… Тери Райли е вече доста стар, за да мечтая и за това…
Какъв е потенциалът на изкуството днес да променя света?
Ако изкуството е силно – голям. Вярвам в това. Перифразирайки Младен Щилинович – Художник, който не се занимава с политика, не е художник.
Нека за миг помечтаем – какво ще стане, ако спечелиш Оскар? Какво ще се промени за теб?
На другият ден, ще се прибера у дома, ще сваля смокинга, ще вляза в ателието и ще забравя целия този панаир. Всичко друго би било личен провал.
Защо Сляпата Вайша ще спечели Оскар:
Членовете на академията мразят да гледат филмите на 3D. Но Тео и екипа му взимат решението да показват филма в 3D формат, чрез технологията Oculus Rift, чрез стереоскопични очила. Защото в случая има смисъл от технологията – анимацията представя история за миналото и бъдещето едновременно. Резултатът от премерения риск е, че филмът е избран в Топ 5.
И без тази технология, филмът е въздействащ с изключителния си, самобитен и уникален визуален език постигнат чрез т.нар. дигитална линогравюра на Тео. Това отличава филма от всички останали.
Конкуренцията на Ушев в момента са филми на режисьори излезли от най-големите студия – Disney и Pixar. Но корпоративната конюнктура не е задължително предимство – Сляпата Вайша вече победи филма на Disney – Inner Workings, който тази година попадна в Топ 10, но не и в Топ 5, а е направен с 10 милиона долара (Вайша струва около 65 хил.).
Оригиналната история на Георги Господинов.
Сляпата Вайша е актуален филм, който интерпретира глобален проблем. Пред егоист Тео обобщи идеята си така: Филмът кондензира в себе си тревожността на човека днес, смазан между носталгията по “вчера” и страхът от “утре”.
С това послание филмът представлява силен концептуален жест на съвременно визуално изкуство, което ще въздейства на Академията.
Изборът на членовете на Академията ще бъде повлиян и от презентационни умения, в които Тео има преимущество – от 2010 преподава и води майсторски класове в над 20 университета и фестивали по света: Франция, Испания, Германия, Португалия, Великобритания, Унгария, Япония. През 2014 в Канада излезе книгата Тъмно огледало: Филмите на Теодор Ушев, от Том Максорли.
Теодор Ушев вече има световен успех. Неговият талант е подкрепен, а пътят му в анимацията е развит от Националния филмов борд на Канада. Така българинът има свободата да създаде авторските филми като Тауър Бауър (2006), Друкс Флукс (2008), Глория Виктория (2012), Дневниците на Липсет (2010), Славеи през декември (2011), Третата страница от слънцето (2014) и други, които имат световен успех.
Ушев има опит в това състезание. През 2013 филмът Глория Виктория беше в Топ 10 на Оскарите като опонент на филм за Мики Маус в годишнината от създаването на героя и рождението на самия Уолт Дисни. Но тази година на Тео наистина му пука и той ще се бори!
Според специализирани прогнозни класации на AwardsWatch или IndieWire, критици поставят в състезанието на първо място филмът Piper, на Pixar, който обаче отстъпва на Сляпата Вайша по всички изброени по-горе показатели. Pixar не са печелили Оскар от 15 години. Но би било жалко да им го дадат заради технически добре изпълнена анимация, която е по-слаба от Вайша по внушение, въздействие и като цялостен филм.
За разлика от другите филми в Топ 5, (избрани от рекордните 70 филма участници в надпреварата, които по условие са победители в различни световни фестивали) – Сляпата Вайша е авторски филм на един артист, на един художник. Артист, който има 16 филма с над 120 престижни награди. Художник, който работи по 8-10 часа на ден. Понякога и със собствената си кръв. Филмът Кървав манифест Тео създава с 25 милилитра от кръвта си.
Още от предимствата на Тео:
- Дейвид Гилмор от Пинк Флойд кани Тео Ушев да направи анимацията и обложката на албума му, DVD-то и мултимедията за концертите от турнето му On Аn Island през 2006 г.
- Завършил е гимназията за сценични и екранни изкуства в Пловдив и Плакат в НХА, където негови учители са Иван Газдов и Людмил Чехларов.
- Над 300 000 гледания има късометражният анимационен филм на Тео – Сомнамбул, по поемата Сомнамбулен романс на Федерико Гарсия Лорка, след като е качен онлайн само преди месец.
- През 2013 година най-големият форум за късометражно кино в света Клермон Феран направи ретроспекция на творби на Тео, а той самият беше поканен като почетен член на международното жури на фестивала.
- През май 2014 в Канада излиза книгата Тъмното огледало: филмите на Теодор Ушев, от Том Максорли.
- Тео е роден е в къщата, на чието място днес е построена галерията Владимир Димитров-Майстора в Кюстендил.
- През 2013 Тео участва в мащабен проект за 3D мапинг върху Националната библиотека на Канада, с работа вдъхновена от Норман Макларън.
- Новият анимационен филм на Ушев е по романа Физика на тъгата на Георги Господинов. В него отново ще експериментира – с техника използвана от египтяните – горещ восък, в който са разтворени пигменти.
- През 2016 Международното триенале на сценичния плакат в София показа негови плакати в изложбата Повече от плакат.
Сляпата Вайша тръгна от Берлинале, мина през Анеси, грабна злато в Чикаго. Но филмът успява да вземе и една твърде специална награда – тази на публиката в психиатрична клиника в Женева. Защото този филм е способен да работи с душата на зрителя във фин режим. Докато поставя проблем в глобален контекст. И то с ярък талант, оригинален художествен език и чрез новаторска за киното технология. Ето защо филмът ще спечели Оскар. В противен случай, тази награда не заслужава този филм на този артист.