Тя е на 21 години, тъкмо се е преместила от Милано в Лос Анджелис. Иначе е англичанка. Като него.

Таня. Така се казва. Снимала се е в разни клипове, но нито един от мащаба на “Father Figure”.

Като него. И той е записвал други песни до 1988 година, но нито една от мащабана “Father Figure”. “Father Figure” е толкова извънвсички други песни, бляскава, мамеща със своята съвършеност, огромна всъщност,не е равна на другите, музикална бездна.

В един момент от кастинга за видеото, финалният момент, остават две момичета.Таня, тъмнокоса и висока, по-висока от Джордж Майкъл, и другото момиче – руса,по-ниска. Напълно различни една от друга.

Когато избират Таня, тя се среща с Джордж Майкъл (“Той беше сладък”), започватизтощителна работа (“Едва намирах време за сън”). Бялото палто, което Таня носина снимките, както и останалите дрехи, са нейни, лични. В началото Таня смята,че основната част от видеото ще показва Майкъл, не нея. После, когато работи3-4 дни без прекъсване, разбира, че нейна е главната роля.

Разбира, че не само главната роля е нейната, разбира, че силната роля се падана нея. Когато идва ред на любовните сцени, блажени, от ласки изтощителни(снимат целувката дубъл след дубъл), потръпващи от страст, неспокойни, горчиви,Таня усеща каквото Джордж Майкъл усеща – вече има друг трепет, доскоро скрит(“Беше чувствително време за него. Той тъкмо откриваше, че е гей. Трябваше дасе репетираме сцената с целувката 37 пъти. В един момент му казах, че простотрябва да ме целуне както трябва, за да свършим най-после с това.”).

И после, ударът по лицето (толкова силен, че Джордж е истински изненадан как евъзможно момиче да удря така), заради който първоначално дори забраняватизлъчването на клипа през светлата част на деня. Мигновената слава, коятоспохожда Таня (“Разпознаха ме дори във Венецуела”). И онази фраза “Greet me with the eyes of a child”,и всички останали фрази.

Таня има три деца. Джоржд Майкъл нито едно.

Greet me with the eyes of achild.

“Father Figure” излизакато сингъл през 1988 година и енай-хубавата песен на Джордж Майкъл, който почина тази нощ.

Песента е трети сингъл от албума Faith. В Щатите стига до номер 1, в родната Великобритания – едвадо 11-то място и на практика е първата песен, която не успява да влезе в Топ10. В една от версиите на сингъла, на Б-страна, е записана версия на “Love’s In Need of Love Today”,кавър на Стиви Уондър. Много музика в един малък сингъл.

Човек остава с впечатлението, със сигурност не погрешно, чеДжордж Майкъл обожава Стиви Уондър, а не лустросаните тийнейджърски хитове.Последните го правят звезда, първи по-скоро намаляват влиянието му намузикалната сцена. Кавърверсиите на песни на Стиви Уондър са прекрасни, но еднаот тях – някак внезапно хубава, мистична и тиха. Майкъл пее на живо, записва встудиото нeмалко песнина Стиви – “As”, “Love’s In Needof Love Today”, “I Believe With I Fall in Love It Will be Forever”, “Living For theCity”, “Knocks Me Off My Feet”, както и “They Won’t Go When I Go”, която те кара да се мяташ от крайност вкрайност. Бездънна е. Тъжна е до плач, толкова силна, че чак нагарча. Опитайтеда я слушате сами, силно, на слушалки, с текста пред вас. Пианото започва да селюлее класически, ретроградно дори, угнетено. После влиза гласът на Майкъл, ноне още като бурно море, каквото ще последва след първата строфа. Спрете даслушате за малко, преди да песента да се е развила, преди пианото да се еповдигнало. Всеки път, ала не ненадейно, докато я слушам се сещам за оназистатия, в някакво списание, която напомня, че “They Won’t Go When I Go”, с печалното сипиано, трябва да се слуша заедно с немската мелодия “O mein Jesu, ich muss sterben”, написанапрез 1850 година. Други казват, че песента е реквием, написан от Стиви, готовза момента, в който ще отиде при приятелите си там, горе. Аз си мисля, чепесента шепне силно.

“They Won’t GoWhen I Go” е драматична за тогавашните стандарти на Стиви, отива в еднапиано конвулсия, която се обяснява с автомобилната катастрофа, която тойпреживява през 1973 година. В живото изпълнение на Джоржд Майкъл, по-късновключено в албума му ListenWithout Prejudice, мрачната нишка е още по-силна. Дори само присъпоставяне на някои от веселяшките песни от Wham – периода, че дори “I Want Your Sex”, “Faith”, “Monkey”, точно този глас и точно товапиано звучат някак жално и зловещо. Мрачни картини, но всъщност не – “They Won’t Go When I Go” евзор в музикалния талант на Майкъл – иначе мултиинструменталист, тук само единглас и едно пиано.

Снимка: Pascal Le Segretain/Getty Images

Песента се развива като някаква земя без кръгозор, далеч оттук, студени дни (People sinning just for fun, Theywill never see the sun). Кошмарен черен танц, но не усоен, авеличествено красив. В един момент Джордж Майкъл пее толкова добре, че няманикаква нужда точно този албум да продължава с други песни (тази е поставенавтора), може да спре и замълчи, очакваш, че другите ще бъдат излишен вой.Контекстът на останалите обаче е тъй силен, че като се върнеш към щракането с пръстиот “The Edge of Heaven” наWham, не можеш даповярваш, че онзи и този са един и същи Джордж Майкъл.

Йе, йе, йе, you take me to theedge of heaven и подобните от онзи златен Wham период, късите якета, навититеръкави, тридневната брада, пищящите фенки. Ами после? Има една песен, в коятосе пее “And listen to theradio, I love you, I love you, it says”, лее се по вълните, израствалятна наслада, човек остава с впечатлението, че в ония години за Джордж Майкълняма никаква болка, сладка болка няма дори. Положението е “Club Tropicana” – жежки нощи, времето ена негова страна, всички козове са в дънковото/кожено яке на Джордж Майкъл, басейни,бикини, чадърчета на коктейли, нито намек за зъл шепот, че краят идва.

Listen Without Prejudice излиза,когато Джордж Майкъл е едва на 27. И ако това е първият албум, който слушате,няма и да помислите, че същия този Джордж е въртял ханша на “Wake Me Up Before You Go-Go” като тийнидол. Млад красавец и тогава, на 27, но мрачен, посинял, обрулен, изоставен.Започва процесът “Джордж Майкъл срещу славата”. “Praying For Time”, без да е провокиранаот конкретни събития, е протест срещу времето. Майкъл иска повече време и себори за него. Самият Майкъл отказва да се снима във видеото към титулнатапесен, а пък тя излиза с клип, който представя само текста – бели букви начерен фон. Само това. Мрачен и студен, клипът се върти усилено по MTV. Започват прекаленитенапомняния, че Майкъл не понася бремето на славата, някои си спомнятемоционалния срив, който той изживява по време на първите концерти към турнето Faith. Накъде се е запътил?Към повече време или забвение?

Do you think we have time?

Снимка: Kevin Winter/Getty Images

Нататък нещата се объркаха и аз спрях да следя какво записва. Застинах до Listen Without Prejudice. Разбирасе, имаше “Spinning The Wheel”, “Amazing”, останалите, но строфите, куплетите, музикалните линии там бяхадруги, не събуждаха, не бяха дръзки. Красиви, но не красиво изтръгнати от онияместа на музикалния талант на Джордж Майкъл, които създадоха “Father Figure”. Има още една песен, която трябва да чуете днес, това е “A Different Corner”. Тя е едвазабележим преход от захаросания тийн период на Wham към другите музикални потребностина Джордж Майкъл – живи, не полуживи; силни, не безсилни; изправени, неклюмнали.

“A Different Corner” елюбовна песен, написана от момче с разбито сърце. Да бе свил на ъгъла, да не биотивал там, той нямаше да я срещне, тя нямаше да разбие сърцето му – ей такиванеща. Нямаше да има и следа от любовта (Take me back in time maybe I can forget, Turn a different corner and wenever would have met, Would you care). Но всъщност “A Different Corner” е повече от любовнапесен. Макар включена в албум на Wham, тя е категоричен знак за раздялата на Джордж Майкъл с музикалнияму партньор Андрю Риджли, но и знак за музикалната посока, към която отиваМайкъл. Отива към един огромен музикален талант, който тия дни ще преоткривамепак.

Има и още една песен, която те хваща с безбрежната си самота, в която изпадаМайкъл. Пустинна музикална самота, само някаква счупена машина за кафе сепоявява в текста. Като в каменен музикален затвор. Нарича се “Calling You”. Прашасалата пустиняприсъства там, така както пустинята присъства във “Father Figure” (If you are the desert, I’ll be thesea).

“Father Figure” емузика за слушане. Такава, каквато Джордж Майкъл правеше.

Джордж Майкъл почина на 53 години.