Срещам се с Артур Туремка, генерален мениджър на Mastercard за Балканите и региона, всърцето на Будапеща. Току-що слязохме от такси, което платихме с карта, а предитова пихме кафе и вода в уютна малка кафетeрия, където също използвахме карта.Нищо необичайно, ще кажете. Така е и не чак толкова. Иновациите при работата спарите ни се случват непрекъснато, някои от тях дори подминаваме, улисани вежедневието, но те превръщат всяко наше разплащане в по-бърза и по-сигурнаоперация.

Говорим си за резултатите от изследване сред консуматорите, което поставяБългария в изключително благоприятна среда. Безконтактните разплащания серазвиват бързо; 69 процента от българите предпочитат използването на мобилентелефон вместо пластична карта за осъществяване на разплащане; повечето саготови да преминат към биометрични начини на разпознаване и забравят за PIN кода; България “разполага” с най-иновативните консуматори в региона – повече от20 процента от хората са винаги готови да опитат и работят първи с нова услуга.Данните, които излизат от проучване сред 23 хиляди респондента в региона, саповече от положителни за страната. Това е само един от поводите да поговоримповече с г-н Туремка за бъдещето на парите.

Спомняте ли си последната покупка, която направихте скарта и какво си купихте?

– Последната ли? Спомням си, че платих за такси.

Мислите ли, че с дигиталните възможности за разплащане ще бъде още по-лесно?
– Категорично. Например аз съм много впечатлен от работата на Uber. И не ставадума само за спестяване на пари и време, но това е удобство. Аз лично пътувамдоста. Фактът, че само казвам “благодаря” на шофьора и слизам, е изключителноудобен за мен. И не се грижа за абсолютно нищо повече. Данните от картата ми сазаписана, всичко се случва по дигитален път. Нивото на сигурност е също толковависоко, добавете към това и удобството. Така че всичко вече се случва вдигитална среда. За да отговоря точно на въпроса ви, когато веднъж поставитеданните от картата си в дигитална платформа, нещата се случват просто по-бързо.

Какви са услугите и предимствата, които Mastercard предоставя набизнес-пътници като вас?
– Бих казал, че винаги проучваме внимателно отделните сегменти, когато работимс партньорите ни в банките. За бизнесмените най-важна е международната работана съответната карта. Когато имам такава карта, мога да платя практическинавсякъде, където бранда Mastercard оперира. Това е доказателство за мен, чезнам за какво плащам и освен това съм уверен в сигурността на картата. Не трябвада мисля за чекове, за носене на пари в брой, а всъщност имам възможност заразплащания навсякъде по света.

На второ място бих поставил факта, че за онези, които пътуват често в чужбина,ние предлагаме набор от услуги, свързани с пътуването. Става дума зазастраховките, които покриват събития по време на пътуването. Няма нужда даправите отделна застраховка, защото тя вече е част от картата ви.

Фокусираме се много върху хората, които пътуват в чужбина, чрез работа слетищата. Така предлагаме някои предимства като достъп до бизнес салоните, бързбординг. Опитваме се в услугите да включим всичко, което ще направи пътуванетопо-бързо, по-лесно, по-удобно.

Мога да дам пример и от мое пътуване, когато миналия уикенд полетът ми бешезабавен. След втория полет багажът ми не беше доставен навреме. Но към моятакарта имам на разположение асистент и когато се обадих, нещата бяха уреденимного бързо. Това показва, че освен възможността за разплащане по света, ниеимаме и набор от услуги, върху които сме се фокусирали и работим, за данаправим всички международни пътувания по-бързи и по-удобни.

Опишете в едно изречение кое е най-иновативното в развитието на Mastercard следпредставянето на пластичната карта?
– Първото нещо, върху което работим с фокус върху България, е безконтактнотоплащане. Знаете, че само с едно докосване на терминала, плащането е извършено.Това е първото най-видимо нещо.

В същото време хората бяха притеснени за сигурността си вначалото. Точно заради това плащане само с докосване на терминала.
– Разбираемо е, да. Това е класическа дефиниция на случващото се привъвеждане на нова услуга. В началото има малък процент на онези, които веднагаприпознават услугата. Едва след това по-голяма част от хората ги следва. Винагисе случва така, когато се представят нови услуги. Хората трябва да бъдатобучени, да се чувстват сигурни в това, което правят. Все пак става дума затехните пари.

На второ място е Masterpass. Това е дигитална платформа – най-добре се описвапо този начин. Всичко се случва в дигитална, в мобилна среда. Става дума задигитален портфейл, който позволява извършването на разплащания.

И на трето място бих поставил новите методи за удостоверяване на автентичносттакато пръстови отпечатъци, селфи фотография, биометрия. Това са методи, коитооще повече повишават нивото на сигурност и са удобни.

Мислите, че т.нар. PIN код ще изчезне?
– Знаете ли, не бих казал, че ще изчезне бързо, но така или иначе все повечеплащания отиват в дигитална среда, а очакванията са, че до 2020 година еднатрета от всички плащания ще се извършват в именно там. Това показва, че щеима все по-малко хора, които използват PIN код. Просто другите методи ще бъдатдалеч по-удобни за тях.

Преди два-три дни видях уличен телефон, но не на улицата, а в музея. Сякашскоро беше онова време, когато се обаждахме от улицата. Кога и банкоматът щевлезе в музея?
– Интересен въпрос, защото зависи и от това как самите оператори на банкомати ибанките гледат на този бизнес. От една страна може да се каже, че банкоматът енай-големият търговец в света. От друга страна вече виждаме, че определенибанки изобщо не влизат в този бизнес, защото за тях не е доходоносно. Използват бизнеса на други, вече изградената мрежа, защото вярват в сентенцията, че не енужно да притежаваш самолет, за да летиш, трябва просто да си купиш билет.

Друго нещо, което наблюдаваме е, че притежателите на мрежа от банкомати, сеопитват да направят този бизнес още по-привлекателен за консуматорите. Тедобавят нови услуги към банкоматите, за да не се ограничават само да тегленетона пари. Става дума за плащания на услуги. Така че не бих прогнозирализчезването на банкоматите, по-скоро ще се развие и в нова посока, а броят набанкоматите по-скоро ще бъде оптимизиран.

При малките покупки, имам предвид едно кафе, един вестник, не сме свикналида ползваме карта. Това ще се промени ли с дигиталните разплащания и вече дориедно пакетче дъвки ли ще купуваме чрез мобилния си телефон?
– Мисля, че не става дума само за преминаването към дигитална среда, защото ниевинаги сме казвали, че сумата няма никакво значение. Плащането с карта просто епо-лесно, приема се навсякъде. Затова и промотираме безконтактните карти, тъйкато при тях не трябва да чакате за осъществяване на плащането, да сепритеснявате, че зад вас има опашка от хора, които чакат. Удобството е многоважно в такива случаи.

ПроучванетоMastercard Impact of Innovation изследваотношението към  дигитализацията инейното въздействие върху обществото, личните предпочитания при използването надигиталните технологии за плащане, както и за автентификация при плащане.Проучването също така показа колко склонни са респондентите да възприемат иактивно да използват дигиталните технологии. Според данните, 74% от българите са доволниот нивото на дигитализация в страната, а над 60% определят влиянието наиновациите като позитивно за обществото. Най-високи очаквания местнитепотребители имат към внедряването на иновативни услуги в бъдеще. 91% смятат, чевсе повече сфери от живота следва да бъдат дигитализирани, като най-честопосочвани са здравеопазването (53%), обществения транспорт (51%) и образованието (49%).

***

Проект Иноваторите на egoist.bg и Дарик радио е вдъхновен от Innovation Starter. Заедно вярваме, чедобрите идеи и иновативния подход помагат да се развиваме. Всяка седмицаКонстантин Вълков представя хора с различни професии, които вдъхновяват.Проектът стартира в началото на 2011 година с интервюта с Ричард Куест (водещ вCNN), Йорген Виг Кнудсторп (шеф наLego), Хидетоши Наката (футболист и предприемач), Енрике Пенялоса (кмет на Богота), Елиф Шафак и ИсабелАлиенде (писателки), Магнус Карлсен (световен шампион по шах) и много други. Интервю номер 75 в проектИноваторите: Артур Туремка, генерален мениджър на MasterCard за Балканите

Повече за Innovation Starter тук.