Стаята е личното пространство, което имаме вкъщи. В нея таим най-съкровеното: мислите, тайните, решаваме проблеми, раждаме идеи, творим. Затова нейната неприкосновеност е важна. Обещаващият български артист Йонко Василев обаче решава да сподели най-съкровеното си – неговата обител. Стаята за художника е нещо повече, тя е негово ателие, лаборатория, изложбено пространство, обживeна реалност. Между 10 ноември и 4 декември в галерия Credo Bonum се вдигат високо стените ѝ като своеобразно пространство в пространството, за да представи сътворената от Йонко колекция от предмети и картини.

Идеята на куратора на изложбата Цветелина Анастасова е не да претвори и пресъздаде тази реалност, а да я пренесе точно в естествения ѝ вид в галерията. Именно там отключваме входа към стаята-ателие, истинската, неговата.

Прекрачвайки прага на Стаята на Йонко се сещаме за Андре Бретон, един от основоположниците на френския сюреализъм, и неговата Стена в ателието (Le Mur de l’Atelier), където той казва: „И между другото, истинското значение на едно произведение не е това, което ние му даваме, а онова, което то ще приеме спрямо заобикалящото го.” Така в реалните 16 кв. м. всеки ready-made предмет е в симбиоза със съседния.

В своята работа Йонко Василев се вълнува от трансформирането на вече съществуващи обекти и предмети в произведения на изкуството.

Както Бретон обяснява в своя Кратък речник на сюрреализма (1929), „предмет с практическо приложение е издигнат до предмет на изкуството по едничкото желание на артиста”. Думи, които са стреснали не един куратор, но и са дали начало на много качествени колекции.

Символи и недрюжелюбна естетика от комунизма влизат в пряк диалог със съвременни материали и обекти, подчертавайки двойствеността на нашето настояще – заключено между спомена и новото мислене.

Разпръснати из стаята в определен ред, всеки обект има собствено звучене, характер и живот, но в комбинация с останалите произведения участва в една цяла творба, една колекция. Предизвикателство е да се извади един от обектите. Тогава композицията, както и цялата стая биват пренаредени от Йонко, създавайки нова експозиция в стаята-ателие.

 

Любопитството да надникнеш в личното пространство на този колекционерски будуар напомня много на Кaбинета на любопитните обекти (Un cabinet de curiosités), използвани като енциклопедични стаи през ренесансова Европа, обединени от една колекционерска идея да покажат научна колекция с: история, геология, археология, антики, работи на изкуството или различни артефакти, грижливо аранжирани по-важност и хронология, създавайки един микро музей.

Любопитният кабинет на Йонко е продължение на неговото битие, той е жизнено важен орган от живота на художника, мястото, където авторът изследва и твори. Интимното пространство, споделено в колекционерския дух с публиката.

Стаята на Йонко е в Credo Bonum от 10 ноември до 4 декември.