За изненадващо личните ти плейлисти в Spotify и какво ново там
Имаше навремето една яка реклама на някаква марка за мебели, която завършваше с време е даразкараме шведите от вкъщи. Само по себе си посланието е доста готино, с тазиразлика, че шведите не само не са си тръгнали от нас, но се настаняват всепо-удобно и надявам се завинаги. Ставаме и лягаме с тях. Правим коремни пресина пода, почиваме си на дивана, слагаме масата за вечеря, организираме терасапарти и после чистим след гостите. Да са живи и здрави шведите, толковапо-лесно се чисти с тях. А децата колко лесно заспиват. А понеделник сутрин сколко здраво настроение ме събуждат…
И не, не е зарадиикеата. Заради спотифая е. Заради кое? Сега значи, ако не знаеш какво е Spotify,моля затвори прозореца, напусни и севърни обратно, когато си подготвен. Ако знаеш за какво говоря, но не си чактакъв фен, чети надолу, за да разбереш защо, за разлика от теб, поне 40 милионадуши нямат търпение да стане понеделник сутрин. Ако пък и ти си суперзарибен Spotify- юзър, дай по-надолу да си гипремерим. Защото, смея да твърдя, че почти съм го превъртяла тоя спотифай.
Но да почнемотначало. Най-якото нещо на Spotify не е, че e най-голямата платформа за стрийминг на музика в света. Защотонали, ако си го поставиш за цел и имаш достатъчно мега-гига-терабайти и тиможеш с помощта на торентите да събереш на едно място цялата музика на света.Най-якото нещо на Spotify не е в събирането на музиката, а вподреждането ѝ. Както казваше списание егоист – “лично. за теб”. Голяматареволюция, която направи Spotify малкобез да иска, или по-точно без да очаква да стане чак революция, е пусканетопреди година и нещо на Discover Weekly. Персонализирана плейлиста за всеки един от потребителите, която впонеделник сутрин ти поднася топли-топли 30 парчета, които ти не си чувал, но самного подобни на които се кефиш. Без да навлизаме вдетайлите на алгоритъма, по който се получава това, най-опростеното обяснение еследното – Spotify вижда, че си добавил парчета на Kurt Vile и Wolf Alice към някоя от твоитеплейлисти. Вижда също, че има многохора, които заедно с тези две парчета са харесали и едно на EL VY и е много вероятно и на теб да ти хареса.И така за 100 милиона юзъри или над 5 милиарда парчета. Уау. Уау.
Всъщностистинското уау е, че алгоритъмът не само работи, ами и познава. Много добрепознава. И ти дава 30 причини да станеш в понеделник сутринта без да ти екриво, даже напротив. Сред тези 30 парчета от ежеседмичното DiscoverWeekly, със сигурност ще има поне2-3, за които ще си кажеш “тия колко са яки, как може да не съм ги чувал.” Иха, то станало време за кафе вече, ей колко бързо мина тоя понеделник.
Но от понеделникдо понеделник живее ли се? От средата на лятото петъкът рязко започна да секонкурира с понеделник по спотифай любимост на всеки, който не може седи натишина и 5 минути. Появи се Release Radar – пак персонализирана плейлиста по твой собственобраз и подобие, в която всеки петък влизат новоизлезлите песни на любимите тиизпълнители. Преди Release Radar това се случваше в една обща листа, наречена New Music Friday. Но там наред с новото на Kings OfLeon има и последното от TyDolla $ign и някак си не беше много удобно да отсяваш едно поедно семето от плявата.
Самият екип зад DiscoverWeekly признава, че не са очакваличак такъв интерес. Разбират, че са предизвикали истинско пристрастяване, когатопрез май тази година за кратко има срив в платформата и потребителите изпадат вистинска абстиненция от едноседмичната липса на нова музика за откриване.Туитове като “никой не ме познава така добре, както Discover Weekly” и “ако получа предложение за брак от DiscoverWeekly, ще кажа ДА, това е моятаистинска сродна душа” са колкото забавни, толкова и истински.
За пристрастенитекато мен – моля те, признай си, че и ти ровиш в Discover Weekly-то на другарчето, за да видиш колко общипарчета имате.
Всичко щеше дачудесно, дори да свършваше само с тези две гениално алгоритмуванипонеделнишко-петъчни Spotify празника за душата и ухото. Но това не е всичко. Още по-голямата революция,която Spotify е на път данаправи, се появи тази седмица в менюто на мобилната версия на платформата.Парадоксалното е, че според мен Spotify сега ще надскочат това, което направиха с Discover Weekly, пускайки точно обратното. Нарича се Daily Mix. Прилича малко на това, което правеха Pandora и Last.fm, ное в пъти по-добро и с повече опции. Всеки ден, всеки потребител на Spotifyполучава де факто безкрайно дългорадио с най-любимите му групи и песни. В зависимост от това, колко широки самузикалните ти вкусове, получаваш между един и шест Daily Mix-a. Така вече не ми се налага да си групираммузиките според случая и да редя отделни тематични плейлисти. Слушат ми севсички инди банди, които харесвам – имам си Daily Mix с тях. Днес съм на олд скул рок – пускам втория DailyMix. Политически пристрастно ми е –айде малко Кание, Кендрик и ChanceThe Rapper от Daily Mix 3. Гениална история.
Какво друго остана?
Да, за плейлистите, които самите музиканти си редят. Досега това беше информация, която можешда разбереш единствено от редовната рубрика на лайфстайл медиите, които от стогодини насам питат богатите и известните Какво слушате в момента на вашия айпод?”(или каквото е там актуалното за времето си средство за слушане на музика).
В Spotify си на двеменюта разстояние да разбереш какво е вдъхновявало Алекс Търнър Alex Turner и Майлс Кейн, докато за записвали Everything You’ve Come To Expect (със сигурност в топ 20 албумите на 2016, но това е друга тема).
Your Running Mix – слагаш слушалките в парка, тръгваш да тичаш, Spotify ти мери темпото ипочва да ти пуска песни на твоите групи, които са подходящи за тренировката тиза софийския маратон другата седмица. Да бе, честно.
Spotify Kids – децатаискат да пеят “Twinkle Twinkle Little Star” в колата? Ох, айде стига вече с този Frozen… има даже такова нещо като Pop forkids, сещаш се какво те очаквавътре. Слава Богу, не е трябвало сам да подреждаш Кейти Пери след Джъстин Тимбърлейк.
Има още какви лине малки, големи и още по-големи скъпоценни камъни в това шведско бижу, но тиги оставям сам да си ги откриваш. Не го уточних в началото, но преживяването енай-истинско, когато ползваш платената версия. На мен, понеже съм многосимпатична и отдадена на каузата, още в началото на годината ми предложихаоферта за Spotify Family – за мен и петима приятели и сега всички слушаме денонощно на цената на еднабира от скъпите на човек. За безкрайното щастие, което предлагат обаче, Spotifyнапълно заслужават и по 5 евро намесец, колкото е индивидуалният план. Това е по-евтино от онези улични бургери,по които всички се прехласват. Срещу всичката нова, стара и средна, бърза,бавна, всякаква музика на света. Ти си знаеш.
Надя работи от вкъщи, тича в парка, носи секънд хенд дрехи, за да гледа всичките си любими инди рок банди наживо, обича мексиканска храна, немски вайс бири, плажове с вятърпрез лятото и планини с паудър през зимата. Следи я в Spotify, ако искаш.