От религиозен символ до моден аксесоар
Традиционната кърпа за глава на мюсюлманските жени – хиджаб обикновено не се счита за синоним на висша мода, особено в западния свят. Но изглежда времената се променят.
По време на нюйоркската Седмица на модата, с котешка походка на подиума се разхождаха модели, покрили главата си с хиджаб. Събитието е и първото по рода си, в който всеки тоалет беше допълнен с този религиозен и вече моден аксесоар. Индонезийската дизайнерка от мюсюлмански произход – Аниейза Хасабюан представи своята колекция, вдъхновена от родния ѝ град Джакарта- феерия от цветна коприна и кадифени туники, кимона и рокли. Публиката обсипа с овации Хасабюан след финала на шоуто.
Последва и друго признание за хаджиба. Vogue го включи в списъка си на най-добрите улични стилове забелязан на NYFW. А почти всички модни влогъри побързаха да публикуват вълненията си в социалните мрежи.
“Мнозина вярват, че модата е несериозна и лишена от смисъл… Аз вярвам, че модата е един от изходите, с които можем да започнем промяната в културата на днешното общество, за да се приеме нормално използването на хиджаб в Америка, да се съборят стереотипите и заблудите около предназначението му.”, описа емоционално дебюта на Хасабюан Мелани Елтюрк, главен изпълнителен директор на модната линия Haute Hijab.
Оказа се, че мюсюлманите са изразходвали 266 милиарда долара за облекло и обувки през 2013 г., цифра, която се очаква да се удвои през 2019 г. Модни агенции със своите “скромнимодели” помагат в битката срещу традиционните представи за феминизъм истил.