Андре Агаси разказвал, че тенисът включва езика на живота; да го цитираме: “Advantage, service, fault, break, love… основните елементи на играта са тези от ежедневието ни, защото всеки тенис мач и мини-версия на живота.”
Нещо като онези малки, умалени лунапаркове, където има мини-версия на Айфеловата кула, мини-версия на това и онова. Досущ като тениса. Повеждаш, грешиш, учиш се от грешките си. Агаси продължава: “Дори структурата на тениса, начинът, по който отделните части на играта си пасват като руска матрьошка, всичко това преповтаря структурата на живота. Точките става геймове, които стават сетове, които се превръщат в турните и всичко е така умело свързано, че може да се превърне в решаващ, крайъгълен камък. Точно както секундите стават минути, а те се превръщат в часове. И всеки час може да бъде най-хубавият или най-лошият. Това е нашият избор.”
Самотата в тениса е интересна тема. Много тенисисти описват чувствата си, разсъждават за дните, когато – още като деца – са принудени да се сблъскват с очакванията на родителите, да пътуват сами, да се справят сами, да играят сами, да губят сами, да печелят сами. От едната страна на мрежата попада красотата на играта, елегантността, джентъменското поведение, радостта от победата, отдадеността. От друга е самотата, изолацията и вглъбението; въпросите към себе си.
Така постепенно се случват фотографиите от поредицата, авторът Константин Вълков вижда меланхолията, но и щастието в очите на малчуганите, по-големите им братя и сестри, които играят тенис.
Резултат е поредицата “Мрежата” – изложба с фотографии, която беше представена в Concept Store галерия на BNP Paribas в центъра на София на 12 юни. Серията от фотографии в изложбата със заглавие “Мрежата” е кураторствана от Мариета Ценова. Това е втори фотографски проект, който осъществяват Константин Вълков и Мариета Ценова след реализацията на “гоСТОЛюбив: портрети на гостите на Дарик”, представена в галерия и зала “Оборище 5”.
Заглавието на изложбата с тенис-вдъхновени фотографии води отвъд символа на този спорт. “Мрежата” се появява във всеки кадър, тя е ключова дума за самата игра.
Извън тениса “мрежата” е универсална метафора на новото време, редифинираща начина, по който общуваме, работим, творим. Човек и технология, радикално и концептуално свързани по нов начин, разделящ стари представи, методи и похвати. И нещо повече – нови възможности за колаборация, които “мрежата” дава, я поставят на по-високо йерархично ниво с всяка следваща година.
Мрежата способства създаването и изграждането на нови модели, в същото време е в ролята на разделителна линия, както тенис-мрежата разделя един корт.
Мрежата е колкото ограничител в реалността, толкова и символ на система, която свързва милиони хора – “мрежата” е новото общуване. Мрежата е тази, която пази животните от колите по магистралите. Мрежата е хамак – символ на релакса. Мрежата е сила. Мрежата е новата силна метафора, световно позната, световно призната.
Фотографиите, които са част от изложбата “Мрежата” създават и донякъде меланхолична картина за присъствието на мрежата – тя свързва хората, но и ги обгръща в самотата им. Никой не може да спре “мрежата”, всеки може да се научи да надгради собствените си похвати за използването й. И докато метафората не се е настанила трайно в съзнанието на хората с определена дефиниция, сега е времето да използваме нейната флуидност, за да създаваме различни вузиални и мисловни трактовки.
Всички фотографии са заснети с дигитална фотокамера Leica M без използване на допълнителна осветителна техника. Период на заснемане от май до юни 2019 година.
Фотографиите на Константин Вълков (@konstantinvulkov) към поредица “Мрежата” ще бъдат изложени в галерия Concept Store на БНБ Париба, срещу Национална художествена галерия, до 29 юни 2019 година.