Lunetterie Générale е възможно най-интересната марка за очила, на която попадаме напоследък в редакцията на егоист, а ние често обсъждаме, наблюдаваме, контактуваме с производители на очила. Този бизнес ни харесва по някаква причина и се опитваме да следим какво се случва в него.
Сигурно, защото е някак традиционен, автентичен, пък и всички носим очила – касае ни пряко, да го кажем директно. Хареса ни и историята на компанията, защото точно такива истории представяме в поредицата “Следващите 25” – двама приятели от малко канадско градче създават компанията през 2014 година. Лека-полека набират средства и сега се появява дебютната им колекция – лимитирани луксозни очила, които се правят изцяло в Япония. Свързахме се с Джулиен Котюр.
Константин Вълков: Помните ли първия път, когато видяхте очила, които наистина ви впечатлиха?
Джулиен Котюр: Страхотен въпрос. Не бях чак толкова наясно преди да навлезна в тази индустрия кои очила са наистина хубави, но помня една конкретна рамка на Thom Browne. Пътувах преди 4-5 години до Турция и там ги видях. Мисля, че точно това е първият път, в който видях наистина много качествени рамки. Отличаваха се, изглеждаха солидно с един особен, уникален външен вид. Креативната посока в дизайна ясно показваше, че това са рамки на Thom Browne.
КВ: Иновацията възможна ли е в света на очилата – независимо дали оптични или слънчеви. Сякаш вече всичко е измислено, направено.
ДК: Иновацията за мен не идва непременно от продукта. Тя идва от един особен микс между продукта и бранда, но основно от бранда.
Защото днес много хора могат да направят красиво изглеждащи рамки за очила – разполагаме с възможности за виртуална реалност или пък някакви забавни, фънки рамки а ла Snapchat, всевъзможни неща. Когато говорим за иновация в този пазарен сегмент, става дума за брандове, които правят нещо ново от креативна гледна точка. Нещо, което е вдъхновяващо. Това е истинската иновация за мен.
КВ: Как точно се идентифицират тенденциите в рамките за очила днес?
ДК: Тенденциите в момента се фокусират върху металните рамки. Но в същото време винаги става дума за една цикличност. В момента се наблюдава пик на интереса към такива рамки, но след 5-7 години нещата със сигурност ще се променят. Разбира се, vintage-тенденциите продължават и тази година. Този “vintage” стил е нещо, което всъщност е класическо, но в същото време има един особен нюанс на модерност. Всъщност това се опитваме да правим и ние. Ние сме вдъхновени от миналото, самото ни име е такова – Lunetterie Générale. Звучи като утвърдена марка. Особено френскоговорящите ще кажат, че тази марка съществува от поне 50 години само като гледат името.
Има още една тенденция – това са достъпните в ценово отношение очила, които се предлагат на т.нар. абонаментен принцип. Типичен пример в това отношение е компанията Polette.
КВ: Кои са – да речем топ 3 – най-важните неща, които клиентите на вашата марка очила търсят?
ДК: Цената, кой носи очилата и дизайна. Клиентите се питат първо дали им харесва дизайна, после дали цената ги устройва. И накрая защо трябва да купя точно тези очила.
Вярвам, че за повечето хора е важен въпроса защо да купят точно тези очила, а не други. Затова казах в началото, че цялата иновация трябва да бъде съсредоточена в развитието на марката. Да се получи бранд, който казва малко повече от това просто да имате страхотен продукт, който е направен в Япония. Трябва да имате нещо допълнително, по-интересно, което да споделите с клиентите си. Да имате възможност да обучите клиентите си, да им покажете нещо ново. Да ги накарате да направят някакво откритие.
Интересно е, когато един бранд промотира нови творци например. Хубаво е да откриете нишата си, да имате конкретно послание, което да комуникирате с марката. Поради тази причина някой си купува очила от Dita, друг избира Thom Browne, трети Gentle Monster. Това наистина е важно – да убедите клиента защо точно да избере вашите очила вместо последните модели на Tom Ford или на Gucci.
КВ: Първият голям проблем, с който се сблъскахте, когато започвахте бизнеса?
ДК: Най-големият проблем винаги е да си дадеш точна и ясна дефиниция защо си в бизнеса. Какво искаш да направиш, което да е различно.
В началото признавам, че имах известни затруднения в дефинирането на това какво точно е Lunetterie Générale. Защо трябва да навлезем в този пазар. Още повече – защо трябва да сме точно в този конкретен нишов сегмент като независима марка за очила. Креативната посока беше най-трудната част за мен. Когато работите в малка сфера каквато е нашата – ние правим рамки за очила – тогава е много трудно да откриете ясната си идентичност.
Не е достатъчно просто да имаш бранд и едно лого. Ние създадохме лого, което значеше нещо за нас и го използвахме, за да изразим марката. Това беше част от задачата ни да имаме много ясна и отличаваща се естетика. Хората да могат да разпознаят рамката очила веднага. Ние сме нова компания, но е важно за нас първата ни колекция да постави началото на това отличаване, това е запазената ни марка, да ни разпознават. Това беше най-трудната част, когато стартирахме.
КВ: Разкажете ми за рекламата, маркетинга, посланието ви…
ДК: Когато погледнете в този бизнес, почти винаги производителите на очила действат по един и същи начин. В общи линии това се случва с помощта на холивудски звезди, а сега и инфлуенсъри в социалните мрежи.
Получава се един класически пи ар микс. Като нова малка компания ние получаваме първото споменаване в медиите, но по-трудната част е да получиш второ, трето, четвърто. Да покажем марката си и хората да се научат да ни разпознават.
Не сме стартъп, вече сме две години в бизнеса, но трябва да бъдем много креативни в използването на средствата ни за реклама. Когато правим пи ар винаги се опитваме да разказваме нашата история преди всичко. Ние сме две млади момчета от Канада, не сме били в тази индустрия, в някакъв смисъл сме аутсайдери на този бизнес. Просто вярваме, че има място за канадска луксозна марка очила. Опитваме се да вдъхновяваме с историята ни, защото именно историята ни е най-добрия начин да промотираме марката си.
***
„Следващите 25“ е поредица на Дарик радио и VIVACOM. Слушайте интервютата по Дарик, като подкаст на darikradio.bg. Четете на egoist.bg
25 години Дарик радио. 25 идеи и разговори за годините напред. СЛЕДВАЩИТЕ 25 ХОРА и ИДЕИ идват скоростно при вас благодарение на 4G мрежата на VIVACOM, наградена от speedtest на OOKLA. за повече информация посетете www.vivacom.bg