“Няма подходящо време, в което да си тръгнеш,” подхвърли Джулия Пейтън-Джоунс и си тръгна. Ко-директор на Serpentine Gallery в Лондон, Пейтън-Джоунс прекара четвърт век в престижната арт институция, докара стотици хиляди посетители, направи силни сезони и един ден обяви, че си тръгва.

И си тръгна. Остави другия ко-директор Ханс Улрих Обрист (който интервюирахме за рубриката Иноваторите тук) да продължава да “измисля немислимото”, както двамата се шегуваха.

Ако Ханс Улрих беше кураторът, то Джулия Пейтън-Джоунс се занимаваше с всичко останало, но и обратното. Границите на задълженията им се пресичаха, двамата бяха екип, който измисли безброй провокации. Веднъж Тилда Суинтън спеше в стъклена кутия, друг път Деймън Хърст излагаше работите си, после Йоко Оно, Джеф Кунс, безкраен списък впрочем.

От 2000 година Джулия Пейтън-Джоунс въведе и темата на летните павилиони – структури пред галерията, които превръщаха Serpentine Gallery в още по-популярна дестинация. Хиляди посетители минаваха през парка, само за да зърнат павилиона пред галерията (първият е по проект на Заха Хадид). 

Тази седмица тръстът, който управлява Serpentine Gallery, начело с бившия кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг (едни от благодателите на галерията са и българите Спас и Диляна Русеви), избраха Яна Пийл за нов ко-директор. Блумбърг каза: “Яна съчетава невероятен опит в областта на изкуството с внушителни бизнес познания.” Изключително интересни са именно въпросните “бизнес познания”. Яна Пийл е родена в Санкт Петербург, завършила е London School of Economics, работила е в Goldman Sachs и – с основание бихте казали – е чудесна номинация, за която и да е висока позиция в голяма финансова институция. Само че Яна специализира в областта на изкуството, което прави образованието й рядък, но изключително интересен микс от финанси и изкуство. Очевидният й бизнес нюх, подправен с арт познания, подтиква да създаде Outset Contemporary Art Fund – организация, която свързва артисти и собственици на галерии с ключови фигури и институции от света изкуството. Привлечените пари помагат на галериите да инвестират в млади таланти. Като добавим към това, че дори е автор на детски книжки, посветени на изкуството, които пък са бестселъри, сигурно вече ви прави впечатление, че дамата поназнайва нещо от бизнес и изкуство или обратното. Както предпочитате.

Сигурно е, че това лято Хайд Парк ще бъде едно още по-интересно място за вълнуващи арт открития. Повече за програмата на галерията, разположена именно в сърцето на парка, тук.