70-метрова инсталация представляваща лодка с 258 човешки фигури в нея. За всички е ясно, че това произведение интерпретира травматичния въпрос с бежанците. Защо в Прага? „Не желая нито един бежанец в Чешката република, дори и временно“ – това са думи на вицепремиера Андрей Бабиш през август 2015. Е, очевидно Ай Вейвей има смелостта да бодне трън в петата на Бабиш и да възобнови дебата по темата, като инсталира в центъра на Европа, най-новото си произведение.

Свободният свят, разбира се, затова е свободен, защото може да си позволи лукса да покани концептуален артист от ранга на Вейвей, който да коментира позициите на чешката власт пред Би Би Си така: “Това е морално погрешно, късогледо, защото е отношение на страхливец“.

Пред Дойче Веле пък артистът разяснява, че целта на новата му работа е “Да подпали отново дискусията за съвестта ни”.

Ето, какво бихме искали да обсъдим с вас, помежду си, с приятели и със себе си:

  1. Защо произведението е направено в китайска фабрика, където се правят истинските надувами гумени лодки, с които мигрантите се предвиждат към територии на мира?
  2.  Защо произведението е черно, а не бяло?
  3. Защо произведението се казва “Законът на пътуването”?
  4. Кореспондира ли тази творба с други произведения на Ай Вей Вей?
  5. Какво може да промени подобен тип съвременно изкуство?

През последните години артистът посещава 20 бежански лагера по целия свят. През 2015 опакова колоните на Konzerthaus в Берлин с оранжевите спасителни жилетки от бежанските лодки. Във Виена пък направи инсталация от жилетките под формата на цветя. Организира и концерт в гръцкия лагер Идомени. В момента работи върху филм със заглавие Човешки поток.

Пред Би Би Си Ай Вейвей прави следното послание: „В днешните несигурни времена се нуждаем от повече толерантност, съчувствие и доверие между нас, защото сме едно цяло. В противен случай, човечеството ще се срещне с дори по-голяма криза“.

Ай Вей Вей е най-популярният съвременен китайски художник в света. Става известен с политическия си активизъм, социалното си и политически ангажирано изкуство и критиките си към китйската власт, заради която през 2011  е арестуван и държан 81 дни в тясна килия при постоянна светлина и непрестанно наблюдение от двама надзиратели дори в тоалетната.

На 23 място е в класацията на Art Facts на най-влиятелните художници в света и на 13-о място в класацията на сп. Time на 100-те най-влиятелни личности в света.