Под всички се има предвид, от най-големите имена в модата до последния човек видял ревюто ѝ преди два дни. Марин Сер – 26-годишна, моден дизайнер, носител на наградата LVMH за миналата година, стажант на Dior, Balenciaga, Maison Margiela и Alexander McQueen, която прави дрехи за бъдещето с фокус към настоящето. А, отговорът – следва.
Наричана “най-същественият млад дизайнер” преди два дни Марин Сер представи колекцията си пролет/лято 2019 по време на седмицата, на модата в Париж и събра заслужени овации. Шоуто беше представено на мост в близост до мястото, където живее от модели, повечето без предишен опит в дефилирането. Определението на модната библия Vogue e изключителна. Колекция, последвала дебюта ѝ, което често е неизгодна позиция, но не и в случая.
Нейното лого е Луната, в ранна нарастваща фаза или късна намаляваща. Луната малко след новолуние или малко преди него, подобно на начина, по който се изобразява в арабския свят. Сер казва, че когато се е спряла на това изображение е попитала приятелите си от близкия изток, до колко политически коректно би било според разбиранията им и дали би се тълкувало като провокация, но е била окуражена да го използва. В същото време това освен естествен спътник на всички ни е и универсален символ от “do not disturb mode” на всеки iPhone, през астрологична обсебеност, а защо не и израз на толерантност в модната дипломация.
Съчетанията в нейните творения балансират бъдещите виждания погледнати през призмата на настоящите проблеми. Готови продукти (upcycled) комбинира с футуристичен дизайн и аксесоари. Рокля съчетава еластично спортно боди с копринена официална пола. Ботуши в телесен цвят и повтарящ се принт на Луната от логото, са комбинирани с пищна пола от стари шалове. Синтетичните материи от настоящето, подчертават ефирния текстил от миналото, футуристичните силуети на запада са комбинирани с дишащата ферия на изтока. Без снобизъм, без натрапчива референция и стремеж към нечие конкретно удовлетворение. Около 40% от материалите са такива с вдъхнат нов живот като шаловете, стари тениски, чаршафи и тапицерии, предимно застояли по складове.
И докато пренаситените с пост-апокалиптични визии модни подиуми са интересни за наблюдение, но в крайна сметка остават чувство на нетърпение този период да свърши, то Сер не променя фокуса си от днешния ден. Настоящето, предопределящо бъдеще на мултикултурни общества, символи и знаци възприемани по различен начин, в различните краища на света, връзката, дистанцията и културния синтез.
За да бъде продавана, модата не трябва само да обещава “подобрение на света”: трябва да подобрява вътрешния дух на човека, който я носи. Изпитвам удоволствие да видя тишърти като тези точно – преправени като поли или усукани в асиметрични форми около врата на бяла рокля. Никога не ми се е налагало да се кривя в опит да разбера за коя странна банда се отнася надписа или каква политическа кауза е подкрепял. Тези тишърти имат много по-голямо значение от лукса на Hanes в принт с неразбираем слоган. Марин Сер
Духът и мисълта зад визиите на Марин Сер подчертават загрижеността ѝ, защото нейната креативност не допринася за пренасищането. Зад модната индустрия или втората най-замърсяваща света такава (предхождана единствено от нефтодобива), стоят потребители на луксозни стоки, които трябва да похарчат парите си с мисъл и поглед към бъдещето, в адекватен отговор на настоящите проблеми.