Винаги когато става въпрос за градовете на бъдещето тонът е някак пожелателен, времето с неясни очертания рисува по-скоро силуети, а средната стойност на нагласите се движи по ръба на антиутопичното. Какво е ясно? Нуждата е факт, цифровите изражение, на които в няколко примера звучат така: според ООН до 2050 г. 68% от световното население ще е съсредоточено в градовете; според McKinsey & Company до 2025 г. 60% от световния БВП ще е измерим в 600 градски единици; в момента населението на 29 града в света е с над 10 милиона жители (към 2020 г. световното население наброява 7.8 милиарда души); градовете вече оползотворяват между 60-80% от енергията (само електроенергията консумирана за осветление е над 19%). Днешната индустрията, най-общо казано, на умните градове възлиза на над 400 милиарда долара. Технологичните компании предлагат все повече решения за осъвременяване или по-точно адаптиране на градските пространства към новата, многочислена реалност. Направленията, в които са съсредоточени взаимодействащите си технологии са наблюдение и управление, а секторите: трафик, транспортни системи, енергийна ефективност, електричество и водоснабдяване, системи за контролиране на отпадъците, информационни технологии, образование, здравеопазване.

И не в подобен контекст, но от “Глобализацията” ще спомена цитат, който смея да твърдя днес е приложим в обхват, надминаващ дори нейните граници: “обезпокояващото в съвременната ситуация на нашата модерна цивилизация е това, че тя е престанала да си задава въпроси за самата себе си.”, съгласява се Зигмунт Бауман с Корнелиус Касториадис. Не липсата на отговори, на вече зададени въпроси е всъщност проблем, колкото “скиталчеството” или инертността в липсата на интерес. Тъй като развитието на технологиите изпревари приложението им с десетки години е редно това търсене, след установената нужда от тях, да стартира с въпроса “С какво започваме?”. Без претенции за категоричност се спираме на световни примери – инициативи за поумняването на различни урбанистични единици по света, проблемите, които решават, възможностите на местно ниво и пр. Въпросите след това ще продължат да търсят както своето формиране, така и платформа за обсъждане и решения.

В осъществяването на решения водещи до “поумняване” на градовете челни позиции заемат Европа и Азия. EС има своята Digital Agenda for Europe, чийто фокус са именно иновация и инвестиции в Информационните и Комуникационни Технологии Information and Communication Technology (ICT).

Амстердам

Инициативата Amsterdam Smart City стартира през 2009 г. Тя е съвместна между правителство, жители и бизнес, като към момента включва над 170 проекта, подобряващи градските условия на живот в реално време. Така например, техните цели включват намаляване трафика, спестяване на енергия и подобряване публичната сигурност. Информационни системи оповестяват за условията на пътя, новото улично осветление дава възможност за димиране в зависимост от пътникопотока в пешеходните зони и пр.

Новите технологии навлизат и в домакинствата, като все повече контролират консумацията си на енергия.

Барселона

В тази част на Испания много добре вече функционира управлението на трафика. Новата система на автобусните линии от градския транспорт също работи на тази основа. Умните светофари спомагат пътя на превозните средства от обществения транспорт, както и на тези със специален режим, които се радват на “зелена светлина” в случай на нужда.

Копенхаген

Градът е призьор с наградата си от 2014-та година World Smart City Award за стратегията си Connecting Copenhagen, фокусираща се на качеството на въздуха и контрол на трафика.

Дубай

Инициативите по създаване на по-умен град в Дубай започват от 2013-та година. Развитието им е съсредоточено в създаване на превозни средства без шофьор, напълно дигитализирано правителство, информация за бизнес и потребителски среди, транзакции, над 5000 интернет локации, със свободен достъп на гражданите до правителствени приложения. Две мобилни приложения (mPay и DubaiNow) позволяват на жителите на града за заплащат комунални услуги, глоби, образование, здравеопазване, транспорт и бизнес услуги. Картата Smart Nol Card e унифициран начин, който позволява заплащане на услуги в обществения транспорт, а инициативата Digital City работи посредством уникален QR код, който има всяка сграда и предоставя информация относно локация, детайли за самата сграда, парцел и пр.

През 2018-та Дубай анонсира създаването на  Dubai Blockchain Business Registry или регистър за дигитализиране на цялата информация, която към момента е само на хартиен носител. До 2021 година в столицата на едноименното емирство няма да използват документи на хартиен носител под никаква форма.

Мадрид

В Мадрид платформата MiNT Madrid Inteligente/Smarter Madrid e съсредоточена в сметоизвозване, сметосъбиране, публични и зелени площи. Там подходът е започване с идентифициране на социалните нужди, след което се създават съответните технологии за решаване на проблемите. В това число и подкрепа на старт-ап компании като част от Madrid Digital Start-Up program.

Стокхолм

В шведската столица разработват начин за строителство на енергийно-ефективни сгради, редом с мониторинг на трафика и електронни услуги, които да включват политически изявления, запазване на паркоместа и снегопочистване. GPS анализи помагат на гражданите и посетители на града да планират маршрута си по време на пътуване.

Скънектъди, Ню Йорк

4400 улични осветителни тела са базирани вече на LED технология, която позволява димиране. Стълбовете за тези тела ще бъдат използвани за монтаж и на 5G антени.

Градската безжична мрежа и софтуерна програма Municity5 ще позволяват на строителните инспектори да се отчитат и документират на място. Органите на реда също ще използва платформата, като например патрулиращите полицаи ще могат да качват видеа в реално време без необходимост да преминават през съответните участъци.

Друга част от плана е видимост на местата, където работят снегорини в реално време и включване на жителите, които ще могат да съобщават за нередности своевременно.

Колъмбъс, Охайо

Там фокусът е в масовата употреба на електрически автомобили. През 2017-та година съвместно с American Electric Power Ohio започват създаването на станции за зареждане на електромобили, като част от разработване инфраструктурата, обслужваща всички нужди на новия вид превозни средства. Целите им включват също и преминаване изцяло към електрически превозни средства в градския транспорт и създаване условия за стимулиране на жителите към споделени пътувания.

България

Макар и с по-бавни темпове, българските общини също започват да използват потенциала на новите „умни“ разработки, за да облекчат и подобрят живота на своите граждани. Чисто технологични пречки за реализирането им няма – още през 2018 г. Виваком стартира мрежата LoRa, която позволява комуникация между много наброй свързани сензори и устройства. Чрез нея могат да се внедряват различни “smart city” проекти. Добре развитата оптична мрежа с високоскоростен интернет също е основа за напредък в умните градове. Комбинирайки различни технологии от телекома, няколко български общини вече опитаха няколко пилотни решения в различни области. В Пловдив и София например се проведоха тестове на иновативно решение за сметосъбиране и сметоизвозване. При него върху контейнерите за смет на избрани улици бяха монтирани датчици, които да следят нивото на отпадъци и да предават данните към мобилно приложение. Чрез него в реално време сметосъбиращата фирма може да следи доколко са пълни кофите и да оптимизира маршрута си за изхвърлянето им.

Освен чисто тестовите проекти, в няколко общини вече работят различни модули от Smart city платформата на Виваком:

Търговище

Местната власт в Тъговище взе решение да изгради интелигентна система за контрол на въздуха. Системата следи параметри като ниво на въглероден окис, фини прахови частици, влажност на въздуха, атмосферно налягане, радиационен фон (естествен и добавен) и множество други, които могат да бъдат надградени в последствие. Всеки има достъп до показателите в реално време, както и историческите стойности посредством мобилно приложение.

Благоевград

През изминалата година Виваком изгради система за видеонаблюдение в града, която включва 179 камери, поставени на 68 възлови локации – входно-изходни точки, училища, детски градини, паркове. Част от устройствата за видеонаблюдение имат функции за разпознаване на регистрационни номера, аналитични функции, откриване на лица, изоставени предмети и др. Очакванията са битовата престъпност да намалее между 30% и 50%. Системата ще подобри сигурността по време на масови прояви и в случай на бедствия или аварии.

Възможностите на технологиите са необятни и се надяваме да ги виждаме все по-често използвани в полза на гражданите, по пример на големите европейски градове и световни мегаполиси.