Когато стане дума за Omega бързо си спомняте за Speedmaster и Seamaster, но дори актуалната рекламна кампания с Джордж Клуни и лунното пътешествие на часовника няма да ви напомни за класиката Railmaster. А истинската сензация на тазгодишното изложение Baselworld,  което тече в момент, е точно възобновеният Railmaster.

Накратко стратегията на Omega преди да ви разкажем защо в главните квартири на егоист толкова харесваме Railmaster. Тази година Omega пуска лимитирана серия от трите модела Speedmaster, Seamaster и Railmaster в серия от 557 броя (ако ги купите заедно) и 3557 броя за всеки отделно. Първоначалното моделите излизат през 1957 година, а за новите са използвани оригиналните аналогови чертежи, както и прецизна дигитална технология за коректното им пресъздаване. Но защо точно Railmaster е онзи, който ни харесва?

Номерът с Railmaster е номерът с Майкъл Колинс. Сигурно не сте чували за Майкъл Колинс, нали? Но знаете за “една малка стъпка за човека, една голяма крачка за човечеството”?

Знаете за Нийл Армстронг, първият стъпил на Луната. Знаете и за Бъз Олдрин, вторият пилот на Аполо 11. Докато двамата са на Луната, изследват хитри начини за придвижване (подскачането като кенгуро им харесва особено много), снимат се, вършат разни научни дела, има един астронавт, който няма отпечатък на Луната, но управлява Аполо 11. Оставя ги на Луната, после ги взема оттам. Дето се казва – ако не беше той, тия двамата нямаше да са там.

Майкъл Колинс е пилот на командния модул и не слиза на Луната. По-късно признава, че месеци живее в непрекъснат страх – че ще бъде единствения оцелял от Аполо 11, че Нийл и Бъз няма да се появят, а той ще се върне в Щатите като “белязаният човек”.

Армстронг и Олдрин кацат на луната с модула Eagle, докато командният модул, управляван от Майкъл Колинс, остава на орбита. Eagle не е запалван на Луната и тримата знаели, че има реална възможност най-лошото да се случи, шансовете са 50 на 50. Ако това модулът не запали, Армстронг и Олдрин си остават на Луната завинаги, Колинс се връща на Земята. Разбира се,  лунните пътешественици веднага умират от недостиг на кислород. Звучи като ужасен сценарий, но абсолютно възможен.

Ричард Никсън, тогавашният президент, дори е приготвил реч в случай на трагедията. Колинс също. Той пише това в дневника си: “Ако не успеят да се отделят от повърхността или катастрофират пак в нея, няма да се самоубия; ще се завърна у дома, но ще бъда белязан до края на дните си и го зная.”

Случва се така, че Колинс е белязан, но от забравата. Никой не си спомня за него. Преди няколко години той каза: “Беше чест.” И това е. Ние не помним името му, но помним имената на останалите.

Подобна е съдбата и на един неодушевен предмет – часовникът Railmaster. Докато първите два модела – Speedmaster и Seamaster 300 – обират овациите и любовта на публиката, изключителният Railmaster остава в сянка. Малцина си го спомнят. За щастие, 60 години след първото появяване на пазара, Omega връща блясъка на модела в точните параметри, които почитателите помнят в култовия Railmaster с референтен номер CK2914.

Касата и външният вид са идентични, естествено, че има подобрения, съобразени с новите технологии – сертифициран като Master Chronometer, анти-магнитните свойства са значително подобрени. Последното е важно и всъщност Railmaster отваря нова страница в историята на Omega, тъй като именно анти-магнитните характеристики са част от тъй важната прецизност на модела.

Чисто визуално, триъгълните фосфоресциращи елементи на всеки час, както и елегантната ретро-интерпретация на конфигурацията лого/шрифт, сякаш подсказват, че току-що сте някъде сте намерили точно онзи модел, създаден през 1957. И сега с гордост го носите на китката си. Като допълнение, това което винаги ни харесва и заслужава адмирации – Omega държат на запазване на оригиналния размер от 38мм на касата. Тенденцията за нови версии на класически модели с идентичен размер не е нова, но някои производители се изкушават и пускат по-големи размери, което не е добре. Един от спорните елементи донякъде остава използването на SuperLuminova, което обаче е нещо, което винаги търсим – не сваляме часовника си нощем и искаме бързо да видим колко е часа, когато отворим очи. Този Railmaster струва около 6000 евро, доставя се с две допълнителни каишки – кожена и NATO (макар преекспонирана напоследък, засега няма по-удобна от NATO каишката). Часовникът на годината.