През 1995 г. Йорген Адолфсон, Кристен Монсон и Клас Халквист се срещат за пръв път като служители в Europolitan, един от големите шведски телекомуникационни оператори, основан 1991 г. Три години по-късно (1998 г.) именно те основават Aspiro (предшественика на TIDAL), който продава различни услуги на мобилните оператори, като част от пакетните им приложения. В тези години те се състоят от интерактивни игри, мелодии, хороскопи и система за изпращане на факсове от мобилния си телефон.

Голямото предимство на Aspiro е партньорството им с ключовите по това време производители на мобилен хардуер в Европа като Ericsson и Nokia, благодарение на които услугите достигат до милиони потребители.

През 2010 г. Aspiro започва работа по създаването на WiMP – стрийминг музика, заедно с норвежката търговска верига Platekompaniet, които продават DVD и CD дискове. Подобни платформи към онзи момента вече не липсват, но отличителното от конкурентите (Spotify и Rdio) в случая е фокуса към високо качество на звука. Така пробиват сред hardcore меломаните.

Успехът на WiMP е последван от разширяване пределите на услугата из цяла Европа, посредством значителни сделки с телекомуникационни и хардуерни компании. В англоезичните страни е преименувана на „TIDAL“, защото значението на „wimp“ е слаб, страхлив, нерешителен. Определения, които определено не пасват на платформата.

През 2014 г., въпреки вярната маса от меломани и статус по-скоро на start up, отколкото ветеран в услугите, Aspiro/TIDAL се оказва на ръба на предизвикателство. Според финансовия доклад за годината са необходими допълнителни, алтернативни инвестиции за оцеляване.

През януари 2015 г. Jay Z обявява, че възнамерява да придобие Aspiro, вярвайки че e „иновативна компания с високо качество и голям потенциал за развитие“. Офертата на Jay Z  от 56 милиона щатски долара е приета веднага от норвежката медийна компания Schibsted.

Explore TIDAL – High Fidelity Music Streaming

Публикувахте от TIDAL в Петък, 23 януари 2015 г.

На тайна среща през февруари 2015-та новият собственик на TIDAL събира всички инвеститори, мениджъри на артисти и звукозаписни студиа. Мястото е The Fig House (Kъщата със смокините – известно място за събития в Лос Анджелис, Калифорния). Звездите, които застават начело заедно с Hova са били в града по това време за церемонията по раздаването на годишните награди Grammy, 8/02/2015.

Редакторът на Showbiz 411 Роджър Фридмън по-късно разказва за срещата, описвайки я като „оживена“, а Kanye West като „извън контрол“. Дори самият Jay Z се е шегувал с присъстващите, че е „преводачът“ на Kanye.

TIDAL направи официалното си представяне на 30-ти март същата година. Платформата се заяви като създадена от артисти и алтернатива на Spotify и Pandora. Видни имена от музикалния бранш застанаха рамо до рамо на сцената за да подкрепят публично революцията в музикалнaта индустрия. Творци, които сами контролират средата и начина за разпространение, които споделят ексклузивно за творчеството си, държат на високото качество и връщат фокуса върху изкуството, като водещо. В имена: Alicia Keys, Win Butler и Regine Chassagne от Arcade Fire, Beyoncé, Calvin Harris (на видео връзка), Chris Martin from Coldplay (на видео връзка), Daft Punk, Jack White, Jason Aldean, J. Cole, Jay Z, Kanye West, Deadmau5, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna и Usher.

Защо обаче се говори за това по-добро качество на звука? С други думи: Standrd Sound Quality или TIDAL HIFI?

HiFi качеството на звука е много добро достижение, но ограничено до резолюцията 44.1 kHz /16 bit. TIDAL в партньорство с MQA успяват да предоставят на потребителите на платформата нещо далеч по-чисто – 96 kHz / 24 bit, с най-високата възможна резолюция. Звук сравним само с този в самото звукозаписно студио.

Като във всяка революция и тук не закъсняват ответните реакции, на които Jay Z отвръща в рими:
I don’t take no check. I take my respect

Pharrell even told me go with the safest bet

Jimmy Iovine on for the safety net

Google dig around a crazy check

I feel like YouTube is the biggest culprit

Them n–– pay you a 10th of what you supposed to get

You know I came in this game independent right?

TIDAL, my own label, same difference

Oh, n–– is skeptical when it’s their own s–

You bought nine iPhones, and Steve Jobs is rich

Phil Knight is worth millions. You still bought them kicks

Spotify is nine billion; they ain’t say s–

Бизнес планът е ясен. Ексклузивно видео и аудио съдържание от големите в бранша и множество привилегии. Например – едноседмичен безплатен период за албума на Rihanna „Anti“. Стратегията е доста успешна. В downloads. TIDAL зае 16-то място в app store благодарение на този ход. Приложението предоставя възможност и за ексклузивно закупуване на концертни билети, като част от множеството само-в-TIDAL услуги.

Февруари 2016 г. донесе дори още слава на платформата с обявяването на ексклузивитет за новия албум на Kanye West „The Life of Pablo“.

Както и преди сме писали, с Kanye нещата никога не са еднозначни. Независимо дали това се дължи на биполярното му, констатирано състояние или не. Едва ли ще разберем някога…

Артистът първоначално обяви албума си за продажба само на неговия сайт и съответно стрийминга. Но… бързо промени мнението си, премахвайки възможността за сваляне от TIDAL, след като обаче вече мнозина бяха платили за това. TIDAL предложи на потърпевшите безплатен достъп до парчетата докато пуснат за сваляне албума месеци по-късно. Но се оказа, че „The Life of Pablo“ е бил свален 500 000 пъти на първия ден според  TorrentFreak, което би го направил „златен“, ако се действаше по познатия за отчитане ред.

Въпреки това Kanyе беше категоричен: „Моят албум никога няма да бъде в Apple. И никога няма да се продава… Можете да го имате единствено чрез TIDAL.“

Kогато в крайна сметка беше пуснат в продажба във всички конкурентни платформи през април, фен го заплаши със съд, заради измамните маркетингови ходове. Всичко свърши с извънсъдебно споразумение.

Последва пореден главозамайващ успех за TIDAL през април 2016-та с ексклузивното представяне на видео-албума „Lemonade“, на самата Queen B. Beyoncé in da hauz!

За краткия период на 3-те рилийза – Rihanna, Kanye и Beyoncé, платформата се възвърна на 16-та позиция за най-сваляни приложения в US iOS. Цифрите сочат, че официалния брой платени потребители през март същата година надвишава 3 милиона.

Следва непрекъснат подем, разширяване на пазари и най-важното, дълго очакваното достигне до нас. В България! През изминалата седмица със запомнящо се парти в Water Tank Studio Boyanа „Бояна“ беше обявено официално партньорството между VIVACOM и TIDAL.

Vivacom x Тidal, 19.09.19 г.

По време на представянето главният оперативен директор на платформата Лиор Тибон, заяви:

„Българските фенове ще получат едно напълно различно изживяване чрез TIDAL. Клиентите на телекома, които избират тарифи с TIDAL или купуват приложението като самостоятелен продукт, ще имат ексклузивна възможност да се доближат до международни и български артисти. Имаме специални промоции на билети за концерти в цяла Европа, включително и в България, които можете да спечелите, докато слушате музика в приложението. Използвайте TIDAL всеки ден, за да сте в час с най-горещите новини.“

Лиор Тибон, Главен оперативен директор на Tidal по време на церемонията по представянето на платформата и официално партньорството с VIVACOM

За клиентите на  VIVACOM платформата вече е достъпна при подписване на нов договор или преподписване на съществуващ за планове Smart L/L+/XL/XL+/U и i-Traffic XL+/XXL+ без увеличение на цената им. До края на годината всички потребители на оператора ще могат да слушат и гледат своите любими албуми, видеа и концерти в TIDAL, без да черпят от включените в плана мегабайти на висока скорост. Потребителите с Android могат да се регистрират през приложението, а тези с iOS могат да го направят през този линк.