Неговата цел е да направи света по-добро място, отколкото го е намерил. Работи с писатели, редактори и дизайнери, които искат да помогнат на предприемачите да вземат по-добри решения за техния бизнес. И подобно на повечето журналисти харесва дългите текстове и изненадващите истории. 

Ерик Шуренберг е главен редактор на списание Inc. – медия, посветена на предприемачеството и стартиращите компании. Преди това Ерик е редактор на сайта на телевизия CBS „MoneyWatch“ и главен редактор на списание Money. През неговия мандат сайтовете печелят дузина награди. Като писател, Шуренберг е носител на наградите Loeb и Nation Magazine Awards. Редовен коментатор на Nightly Business Report по PBS и водещ на CNBC, CNN, Public Radio International, The Today Show и Good Morning America.

Хипотеза – точно сега имате възможност да промените едно нещо в inc.com. Кое ще бъде то?
–     Хм. Като всеки журналист навярно бих желал дапроменя финансовата динамика, така че inc.com, както и всеки друг уебсайт, даима възможност да поддържа добрата журналистика, дългите материали и анализи. Вмомента това не е възможно. Има разлики в това как рекламодателите плащат зареклама в онлайн издания и за реклама в списания. Поради това дългите статиинамират своето място по-често в списания, отколкото онлайн.

Наскоро се появиха резултатите от огромно проучване на Guardian закоментарите под статии. Анализирали са 15 години и 70 милиона коментара. Ставаясно, че ако пишеш за джаз и крикет вероятността да бъдеш нападнат от хейтъри е минимална. Образно казано – да започнем да пишем за крикет или даспрем коментарите под статии?
–     Мисля, че коментарите не ни помагат, но от бизнес гледна точка разбирамнеобходимостта от повече трафик. Това, което правим в inc.comесвързано с внимателно преглеждане на коментари, които нарушават добрия тон итяхното премахване.

Това не е ли свързано с излишни разходи? Наемате хора, за да преглеждат ипремахват коментари.
–     Тъй като ние рядко пишем за Ким Кардашиан или Доналд Тръмп, негативнитекоментари са нищожен брой (смее се).

Коя е най-добрата работа в онлайн-журналистиката днес в Америка? Да пишеш заполитика, за спорт, за култура, за бизнес?
–     Мисля, че най-добрата работа е да бъдеш автор в сферата на културата, културен есеист. Има няколко души в тази сфера, които много уважавам. Макар дане ги познавам лично – Дейвид Брукс, който пише за New York Times, който е сконсервативни убеждения, което го прави уникален за вестник като New York Times.Идеите му винаги предизвикват дискусия. Писането му те хваща за гушата, много едобър. И като автор в New York Times той е четен от голяма аудитория.

Списание Inc излиза повече от 35 години, сайтът inc.com серадва на много добър брой посещения, не ви ли омръзва понякога тазинепрекъсната канонада от новини, които трябва да отразите. Може да се откъснетеи напишете книга например?
–     Вижте, аз съм главен редактор и не съм зает до такава степен с ежедневнатаработа, за която говорите (смее се). Така сме организирали работата си, чеработим с много външни автори, които дори не са професионални журналисти. Някоиот тях се занимават с човешки ресурси, на други темата за предприемачеството еинтересна. Трети са ментори. Или пък специалисти в определена сфера – примерноправо, технологии. Журналистите, които работят в inc.com по-скороправят материали, които са им интересни. Опитвам се да не ги изпращам съсзадачата да отразят събитие или напишат скучен материал.

Извън inc.com,как вие намирате интересна информация, която ви е интересна?
–     Чета вестниците New York Times, Wall Street Journal, Washington Post. Преглеждамсъщо така сайтовете www.cnn.com, www.mashable.com и www.techcrunch.com.

Що се отнася до съдържанието в inc.com, какви грешки в подбора степравили?
–     Понякога се случва така, че някои от външните ни автори пишат материали,които – ако мога така да се изразя – обслужват по-добре техните интереси,отколкото тези на сайта. Правили сме грешки като всяка една организация,съжаляваме за тях, но не сме имали случай на грешки с тежки финансовипоследствия. По-скоро сме попадали в ситуация на наранена професионалнагордост.

Една от големите теми в издание като вашето е стартъп сцената. Често се пишеза това, че малка част от стартъпите са финансово неуспешни, че се занимаватсамо с разработки в една определена сфера и т.н. Накъде отиват стартъпите?
–     Мисля, че стартъпите създадоха една ситуация, която ще се самокоригира. Катоглавен редактор на inc.com, аз защитавам предприемачествотопод всяка форма. Няма как да кажа, че ако някой иска да създаде компания, нетрябва да го прави. Вярно е, че в един момент се създаде определен блясък околостартъпите и бяха създадени компании, които нямат шанс за успех. Част отсъздателите на тези компании биха били по-полезни на обществото под другаформа, като служители в други компании. Предприемачеството е една благороднакауза, то е свързано с лишения, понякога провали. Хората, които успяват,работят здраво за това. Не ми се иска определението за предприемачество да сеобезцени с това, че всеки 18-годишен може да стартира мултимилионна компания вгаража си. Иначе, вижте, няма как да дойде време, в което всички стартъпиуспяват. Това не е природата на свободните пазари. Естествено, че самоопределени компании ще продължават напред.

Ако средствата не са проблем и имате възможност да създадете нов сайт,напълно различен от inc.com, какво бихте направили?

–     Труден въпрос. Не е честно, Константин, да ме питате това (смее се). Аз съм вinc.com отпет години и се чувствам добре. Работата много ми харесва. Далеч по-интересно еот предишната ми работа.

Проект Иноваторите на егоист и Дарик радио е вдъхновен от Innovation Starter. Заедно вярваме, чедобрите идеи и иновативния подход помагат да се развиваме. Всяка седмицаКонстантин Вълков представя хора с различни професии, които вдъхновяват.Проектът стартира в началото на 2011 година с интервюта с Ричард Куест (водещ вCNN),ЙоргенВиг Кнудсторп (шеф на Lego), Хидетоши Наката (футболист и предприемач), Енрике Пенялоса (кмет на Богота), Елиф Шафак и ИсабелАлиенде (писателки), Магнус Карлсен (световен шампион по шах) и много други. Интервю номер 72 в проектИноваторите: Ерик Шуренберг, главен редактор на Inc.com

Повече за Innovation Starter тук