Забелязахме Addiction Advertising, защото е част от малките азиатски инди-агенции, които се опитват да правят нещата по интересен, индивидуален начин.  Като част от стратегията си за развитие агенцията на Лайнъл Лим стана част от световния конгломерат The Marketing Group – глобална мрежа от креативни агенции. Макар и малка, Addiction Advertising е работила в различни сектори, както за големи правителствени организации, така и за частни клиенти – Министерство на здравеопазването на Сингапур, Тошиба, Бош, Санофи Авентис…

Офисът на Addiction Advertising е в чаровна част на Сингапур – откривам офиса в класическа, колониална двуетажна постройка, някакъв контрапункт на високите сгради; вътре – стръмно стълбище, високи тавани и добра компания. „Добра компания“ – да, защото, където и да се обърнеш около Addiction Advertising има други подобни компании, занимаващи се с реклама, фотография, дизайн. Лайнъл Лим ни очаква.

Константин Вълков: В какво настроение трябва да сте, в какво състояние на духа, за да разработите наистина добра рекламна стратегия за клиентите си?

Лайнъл Лим: Най-важно е отвореното съзнание, освободеният начин на мислене. На някои пазари е различно, влиянието на клиентите е различно при взимане на решение, в Сингапур по-скоро се работи така – клиентите имат доста ясно изразено собствено мнение, а аз вярвам, че добрият криейтив може да бъде достатъчно гъвкав като в същото време умело съветва какво е добре за клиентите. Но освен да съветва какво е добре за клиента, добрият криейтив според мен може да си позволи да направи крачка назад, защото понякога мнението на клиента зависи и от бюрокрацията – вътрешни протоколи във фирмата, които ограничават взимането на решения. За да обобщя, важно е добрият криейтив да е гъвкав, приспособим, тогава по-лесно се получава win-win ситуация.

КВ: Работили сте с голям спектър клиенти от големи държавни клиенти, през банки, до по-малки компании. Опишете процесите на работа в Сингапур. 

ЛЛ: Процесът е различен при клиентите. Както споменах, понякога бюрокрацията е повече. Когато става дума за държавни клиенти, това е така. Самият избор на агенция е по-продължителен – знаете, трябва да има открито състезание между агенциите, след това е шортлистата и едва тогава, ако предложението ви е добро, преминавате към финалната фаза. Що се касае до  Сингапур, важно е да се отбележи, че нашата страна е мултинационална, трябва да се съобразяваме, не може да се направи нещо, което е таргетирано само към една раса, към една част от населението на страната. Когато работим за правителството, винаги взимаме предвид това. При частните клиенти е различно – ако те харесват работата ти, ако искат да работят с теб, вероятността това да се случи бързо е по-голяма, възможно е да няма пич, просто се прави договаряне и готово.

КВ: Какво се промени в рекламата за последните десет години?

ЛЛ: Нещата значително се промениха. Очевидно в момента има много голямо търсене на дигитални услуги, от реклама в Google до по-големи дигитални проекти, но основното, особено тук в Азия, основното, което се търси е прозрачност. Нашата компания наскоро създаде такава услуга, която всъщност гарантира пълна прозрачност на дигиталната реклама. Клиентите знаят по-добре какво купуват, какво получават и така.

КВ: Какво ви подтикна да се занимавате с реклама?

ЛЛ: Още от дете се вълнувах от креативните индустрии. Дори родителите ми се чудеха, защото където и да отидем, все харесвах неща, които са свързани с изкуството, все се заглеждах по естетически красиви неща. Модата също винаги ме е привличала. А рекламата помага изключително да развиеш креативните си качества.

В този смисъл занимаването с реклама е някакъв вид естествен прогрес при мен, естествено развитие. Като добавим към това, че и маркетинга е в кръвта ми, това допълва картинката.

КВ: Конкуренцията тук в Сингапур. Разкажете.

ЛЛ: Знаете ли, интересно в Сингапур е да съотнесете рекламните агенции тук спрямо тези на големите пазари. Когато става дума за пич, в Щатите примерно винаги се плаща една твърда такса за участниците, които са поканени в това съревнование, в този конкурс между агенциите. В Сингапур картинката е доста по-различна. Все още сме на етап, когато този пич се очаква да е безплатен. Дебатът продължава по темата. Но когато една агенция се състезава, участва в такъв пич, очевидно часове работа отиват в подготовка, в създаване на идея, презентация и т.н. Няма как това да бъде безплатно. Наблюдава се тенденция клиентите да разбират това и все повече това се заплаща. Другото е, че продължава да има доста малки агенции и дизайн студия, които правят сериозен дъмпинг на цените. Все още има клиенти, които въпреки всичко избират тези по-ниски цени. Независимо, че качеството, което получават, е различно.

Знаете ли, печатната индустрия е много развита в Сингапур, поради което има доста печатници. Тези компании много често се опитват също да участват като малко рекламни агенции – просто наемат каквито и да е дизайнери и предлагат услуги на клиентите си. В повечето случаи те предлагат „дизайн“ безплатно, макар и това да не може да се нарече дизайн, но всичко това съществува все още.

КВ: Как се справяте все пак с изискванията на клиента, до каква степен защитавате креативната свобода на екипа си?

ЛЛ: В Сингапур има добър баланс. В повечето случаи клиентите избират агенциите, защото наистина харесват работата им, стила им. В този смисъл се доверяват на решенията на агенциите. Единствената разлика е в правителствените поръчки, там нещата са малко по-консервативни, но наблюдаваме и там една тенденция на повече експерименти, повече откритост и желание за нови неща. Но това важи за всяка страна, добре знаете как стоят нещата при работа с държавни агенции, с правителството.

КВ: Как би трябвало да изглежда перфектният креативен екип на една агенция, ако такъв изобщо е възможен?

ЛЛ: Екипът трябва да е сплотен. Знаете ли, аз идвам от работа в големи агенции. Вътрешните отношения не винаги ми харесват там. Случва се така, че понякога и клиентите страдат от това. Затова и стартирах собствена агенция, в която е важно, че няма йерархия. Всички са равни, всички работим като екип, няма ги тези специални вътрешни отношения като в големите агенции. Работим като приятели. Струва ми се, че така се получават по-добри креативни работа. Клиентите оценяват това. В допълнение към това се справяме и с по-бързи срокове.

КВ: Дневният ви режим?

ЛЛ: Модата винаги е част от дневният ми режим, разглеждам, търся, купувам много дрехи, чанти (смее се). Ужасно е, но това е положението. Също така харесвам много и животни, около тях също се върти дневният ми режим. Трябва да ви кажа, че у нас е като малка зоологическа градина – куче, птици, риби.

КВ: Какво друго ви вдъхновява в работата, откъде черпите идеите си?

ЛЛ: Следя изкуството много. Тъкмо се връщам от Арт Базел в Хонг Конг. Винаги ходя на такива места, за да търся вдъхновение, там можеш да видиш много интересни, естетично красива неща. Трябва да ви призная, че освен традиционните социални медии, често отварям и Pinterest, за да видя какво ново се случва. Но най-важното са младите хора – не пропускам случай да бъда сред млади, защото те задават тенденциите, те най-добре знаят какво е актуално, модерно. Говоря за 16-годишни и нагоре, те наистина знаят много, вдъхновяващи са.

КВ: Какво мислите за наградите, колко важни са за работата на агенцията ви?

ЛЛ: От бизнес-гледна точка не мисля, че са кой знае колко важни. Няма как да отидеш при клиент и той да те попита какви награди си печелил (смее се). Но креативната общност се подкрепя, когато има такива награди. Участвам, защото това по някакъв начин ни обединява, създава общност между хората, които се занимават с реклама. Освен това е важно и за екипа ми. На такива награди имам възможност да подкрепя останалите агенции, да поощря работата им, както и те моята. В този смисъл наградите са важни.

***

„Следващите 25“ е поредица на Дарик радио и VIVACOM. Слушайте интервютата по Дарик, като подкаст на darikradio.bg. Четете на egoist.bg

25 години Дарик радио. 25 идеи и разговори за годините напред. СЛЕДВАЩИТЕ 25 ХОРА и ИДЕИ идват скоростно при вас благодарение на 4G мрежата на VIVACOM, наградена от speedtest на OOKLA. за повече информация посетете www.vivacom.bg