Автор: Мариан Залцман e старши вицепрезидент за глобални комуникации във Филип Морис Интернешънъл. Специално за egoist.bg Мариан Залцман споделя визията и смисълa на усилията за постигане на свят без дим. 


Мариан Залцман е американка, която се превърна в един от петте най-влиятелни трендспотъри в света (лансирайки думата „метросексуален“ – обявена за дума на 2003 година от American Dialect Society), един от най-награждаваните експерти в областта на пиара в Северна Америка; заемала е различни позиции в сферата на връзките с обществеността, включително Главен изпълнителен директор на глобалната агенция Havas PR North America.

Свидетели сме на една важна тенденция в обществото ни – стремежа за разчистване на всичко излишно.  Желанието за ново начало и разтоварване на сърцата и умовете е очевидно. И се разпространява бързо.

Разчистването на таванското помещение или на пълния с вехтории шкаф носи голямо удовлетворение. Уравнението е просто – разчистването на дома е равно на разчистването на ума. А да сложиш край на една лишена от емоции връзка е още по-въздействащо. То освобождава мозъчната кора и умът може да се фокусира върху новото начало.

Този дух на разтоварване се кристализира ясно в едно съвременно движение- движението за малкия дом (то е моя страст и аз го следя от години), което се застъпва за удоволствието от простичкия начин на живот в малкото жилище. Това движение се бори за финансова сигурност без тежка задлъжнялост, изразява все по-активния бунт срещу консуматорството и показва, че все повече хора избират скромното удобство пред бляскавото притеснение.

„Ефектът Мари Кондо“ е друг закон на манията по разчистване на излишното. Той насърчава хората да изхвърлят всичко в своето домакинство, което вече не им носи радост, и доведе до огромен ръст на даренията за благотворителност (Да не говорим за освободеното пространство в гардероби, чекмеджета и шкафове по целия свят.)

Често съветваме свои познати да „разприятелят“ (“unfriend”) дразнители във Facebook. Малко хора биха се поколебали, когато трябва да прекъснат нежелана връзка. В този бързо движещ се свят ние нямаме време, място или търпение да трупаме излишен товар, който ни забавя.

„Разприятеляването“ („ънфрендването“) е само един пример за все по-използваните в нашия език думи, които започват с представката „раз“ (“Un”). Изключването (“unplug”) ,например, е явление, което завладя големи групи от милениали, които търсят начин да се върнат в реалния свят като изключат телефоните си (или поне ограничат употребата им).
Думите, започващи с „раз“ (“Un”) са измислени, за да въплътят темата за положителната промяна. За разчистване на излишното. А как един пушач може да се разтовари от излишното в живота си, ако не като се откаже от дима и цигарите?

Затова ФМИ застава зад идеята за разсейване на дима (“Unsmoke”)—това е и смелата ни визия за изграждане на бъдеще без дим. Създаването на тази дума изразява нашето намерение да освободим света от цигарения дим. Надяваме се, че като се разпространява от уста на уста, Unsmoke ще прерасне в движение, което да превърне нашата визия в реалност.

Под надслов #unsmokeyourworld ние предприемаме действия на няколко фронта, за да помогнем на над 1 милиард пушачи по света или напълно да се откажат от цигарите, или да направят промяна и да преминат на по-добра алтернатива, ако не могат да спрат.

Ние, от Филип Морис Интернешънъл, издадохме „Бяла книга“ , в която става ясно, че пушачите по света нямат достатъчно информация за наличните бездимни алтернативи. Наше проучване сред близо 17 000 пълнолетни пушачи на възраст между 21-74 години в 13 държави установи, че четирима от всеки пет респонденти са съгласни, че е необходимо да се направи промяна, но само малко повече от половината (55%) споделят, че имат необходимата информация, за да направят информиран избор във връзка с бездимните алтернативи на цигарите.

В различните държави се отчитат съществени различия. Например 67% от австралийците са съгласни с твърдението, че пушачите са по-непривлекателни от непушачите, докато само 34% от италианците споделят същото мнение. Има и много други вариации в различните държави по теми, свързани с пушенето у дома, гостуването в дома на пушачи, дали пушачите се чувстват неловко сред други хора и в отношенията и връзките между пушачи и непушачи. Въпреки тези големи културни разлики в нагласите и мненията, респондентите във всички 13 държави са единодушни в желанието си за премахване на цигарите и цигарения дим – независимо дали става дума за самите тях, за член на тяхното семейство или за приятел.

Обществото отправя призив за по-конструктивен и прагматичен разговор за това как можем да обединим усилията си и да оставим пушенето в миналото. Именно затова, за да поведем движението за промяна и да започнем глобален разговор по темата, ние трябваше да създадем дума, около която хората могат да се обединят в общата кауза за премахване на дима.

Вижте колко сила излъчват фразите от движенията #MeToo и „Time’s Up“ и колко всеобхватно въздействие имат върху разговора за сексуалния тормоз на работното място и равенството между половете.

Да си пуснеш мустаци нямаше да се превърне в световно явление, например, ако не беше измислен терминът „Movember“ покрай движението за повишаване на информираността за проблемите, свързани с мъжкото здраве.

Къмпингите с луксозни палатки нямаше да станат печеливш туристически продукт без популярността на думата „glamping“.

За мен се знае, че популяризирах думата метросексуален. Преди това много хора не знаеха как да наричат хетеросексуалните мъже, които имат вкус към модата и се грижат за външния си вид и за кожата си.

Тези думи се появяват, за да изразят определено значение и разбиране. За да опишат дадена визия, кауза и цел.

Затова ние се обединихме около каузата #unsmoke — израз на движението за обединение на общност от хора, които искат да ускорят промяната към свят без цигарен дим. Вярваме, че правителствата, регулаторните органи и здравните власти също трябва да се присъединят към тази идея. За да могат да помогнат на хората да разсеят дима (unsmoke),тези институции трябва ,първо, да познават мотивите на пушачите да започнат да пушат.

Поддръжниците на идеята #unsmoke могат да изиграят ключова роля като станат посланици на следното послание: пълният отказ от пушене е най-добрият избор за всеки пушач, но за тези пушачи, които иначе биха продължили да пушат, вече има по-добри бездимни алтернативи на пушенето.

Искаме #unsmoke да е думата, която всички използват в движението за революционна промяна за премахване на дима и подобряване на общественото здраве.

 #unsmokeyourworld
Материалът е изготвен с подкрепата на Филип Морис България