Замисляли ли сте се какво влагаме в израза “добро качество”? Защо сме склонни да отделим повече средства за един продукт? Какво очакваме от него? Постоянство. Сигурност в това качеството винаги да е на очакваното за бранда ниво. Когато става въпрос за дрехи – шев, кройка и материя… Трябва ли обаче цената непременно да е висока, за да гарантира доброто качество? И ако не стои етика зад бизнеса, можем ли да говорим за добро качество?

Добре дошли на територията на радикалната прозрачност на Everlane – компания, която следим от години; компания, която заявяваше, че никога няма да продава дрехите си във физически магазини, но ето, че и това се случи; и не на последно място – компания, която все по-осезаемо определя какво носим този сезон, следващия, че и този след него.

Според Майкъл Прейзмън, основател на Everlane, етиката е основоположна част от бизнеса му и неговите клиенти се идентифицират именно с нея. Да си наясно от къде идва, как е създаден продукта и на каква цена. Той основава Everlane през 2011-та, едва на 25 годишна възраст, като започва с тениски и продава изцяло онлайн до декември миналата година, когато отваря първия си фирмен магазин в Ню Йорк с вече пълна гама от облекла и аксесоари.

Според думите му компанията удвоява печалбата си през последните 3 години и за 2017-а приходите им надхвърлят 100 милиона долара. Но какво стои зад идеята на вид семплите дрехи и аксесоари, и какво точно влага в определението “етичен бизнес”? Или какво е “радикална прозрачност” (radical transparency) – новият начин да се правят нещата според Everlane?

В интервютата си, той говори за бизнеса си, наричайки го “мисия”.

„Ние споделяме открито цената на всеки продукт, който предлагаме, какво плащате и разказваме историите на фабриките, където се произвеждат дрехите…“

„Продаваме изцяло базови модели и идеята е да предлагаме най-доброто качество на базови дрехи, по етичен и прозрачен начин.“

„Представете си например, нашите продукти от кашмир. Клиентите ни знаят в коя фабрика са произведени, числеността на персонала там и че сме направили точния одит за всеки продукт, който като всеки може да се запознае с конкретните цифри при ценообразуването. Но най-важното е, че цените са достъпни… Имаме деним от 68 долара, ризи от 50 долара, копринени продукти под 100 долара, кашмирени пуловери от 100 долара и пр. на най-доброто възможно качество.“

В Лос Анджелис дори организират турове във фабриката, но тя не е единствената. Всеки продукт се произвежда в страна известна с високото качество на определен артикул. Например, всички обувки в Everlane са произведени в Италия, кашмирът е от Монголия, тениските от Лос Анджелис и в момента много от продуктите се произвеждат във Виетнам.

От скоро бранда предлага деним именно от Хо Ши Мин, където са намерили, според думите на Прейзмън, една от най-чистите фабрики в света. След отварянето на първия си магазин, като познат метод за маркетинг Everlane също правят събития, но различното е, че те преминават под формата на диалог, като въпроси могат да задават и лично на основателя. Интересен факт е, че в магазина има слушалки, с които клиентите могат да чуят звука на шевните машини от фабриките им или на 13-те различни шева, с които шие една тениска.

Зад идеята стои именно онова състояние на ума, при което искаш стойност, искаш да знаеш с какво се олицетворяваш и изискваш качество, което не непременно е на вулгарно висока цена. Продукти, които издържат теста на времето с години и дори десетилетия. Новият начин да продаваш, според Прейзмън.

Още с влизането в централния им офис, в Сан Франциско, прави впечатление семплата естетика на интериора на отвореното пространство. Подобно на дрехите, които предлагат. Не напразно, базови модели, не повлияни от тренди принтове и модни цветове. Напротив. Шарката, която можете да видите достига максимума от моряшките райета, а цветовете са класическите са съответните артикули като бели тениски, военно зелени панталони, сиви раници и чанти, черни качулки и пр. Според Прейзмън, клиентите им са на възраст от 18 до 65 годишни, което до голяма степен обяснява успеха на компанията и нуждата от базови модели, на отлично качество и приемливи цени.

Журналистът Елизабет Холмс сравнява успеха на Evelane с движението “oт фермата-на масата”, “Хората искат да знаят от къде идва храната им”, в този случай етичният модел на компанията дава възможност на хората да знаят от къде идват дрехите, които носят.

Ако Everlane са намерили правилната посока, тяхната прозрачност при ценообразуването може да е следващата мания по органичното.

***
Материалът е част от поредицата „Следващите 25“ 

„Следващите 25“ е проект на Дарик радио и VIVACOM. Слушайте интервютата по Дарик, като подкаст на darikradio.bg. Четете на egoist.bg

25 години Дарик радио. 25 идеи и разговори за годините напред. СЛЕДВАЩИТЕ 25 ХОРА и ИДЕИ идват скоростно при вас благодарение на 4G мрежата на VIVACOM, наградена от speedtest на OOKLA. за повече информация посетете www.vivacom.bg