Но ние сме първи
Произход (Origin) е най-новият роман на Дан Браун. Той излезе на англоезичния пазар през октомври и беше един от акцентите на Франкфуртския панаир на книгата. Българското му издание е на пазара по-малко от месец и вече потвърждава световната тенденция, като се превръща в поредния бестселър на Браун, макар продажбите му да не надвишават продажбите от първия месец на предходния му роман Ад (Inferno).
Хейтърите бързат да потърсят причината за това в липсващите литературни качества на Произход. Но определено са в грешка. Новата книга на американеца е далеч по-добра от предишната му, а това, че не може да я надскочи, се дължи по-скоро на износване на марката Дан Браун. Замисли се. Колкото и да е успешен бизнес моделът му, прекалената му експлоатация води до рутина и автоматизация на процеса. А тя неизменно включва и износване на ключови елементи.
Към това добавяме и кроткото, но сигурно, увеличаване на предразсъдъците към Дан Браун. Независимо какво и как пише, той ще си остане масов автор в очите на мнозина. В комерса няма нищо лошо. Човек решава да прави пари от нещо интересно, което освен всичко има реалния шанс да събужда чуждата любознателност. Романите на Дан Браун са криминални мистерии, които обикновено се концентрират около реални събития или факти от сферата на изкуството, археологията, религията, историята. И най-апатичния тип да си, пак ще ти се прииска да се заровиш и да прочетеш нещо я за Гауди, я за Италианския ренесанс, я за нещо друго. Браун умее да вкарва адски разнообразни елементи в книгите си. Това ги прави добра филмова мишена и три от тях са филмирани. Излишно е да казвам, че това добавя интерес към книгите и им дава втори живот след първоначалната истерия при излизането им.
Литературните критици и критикари се присмиват на Дан Браун и с лекота правят всеки негов нов роман на пух и прах. Обвиняват 53-годишния писател в бездарност, алчност и повтаряемост. Сериозно? Копирай и пейстни това за всеки автор на криминални романи и може би няма да сбъркаш. Проблемът в случая е, че Дан Браун наистина е успешен и има милиони читатели по цял свят. Никога няма да схвана защо има толкова скандални нападки срещу автор, чиито книги насърчават четенето и който е далеч от гръмки самооценки. Никой не очаква Браун да сложи под мишница Пулицър или Нобелова награда. Човечецът не се бори за това. Просто желае лидерство на пазара и на този етап го получава. Все по-трудно, но все пак го получава. А и когато книга се очаква толкова много и хората се редят на опашки за нея с ясната идея, че излизането ѝ е малък празник, как да сметнеш това за нещо лошо? Разбира се, това има изключения, но сега няма да говоря за Криско.
(Понеже никой от екипа не е нито роднина, нито издател на Дан Браун все пак намираме за забавно да споделим една весела статия, свързана с недотам развитите му езикови качества.)
Най-лошите 20 изречения от Шифърът на Леонардо и Изгубеният символ
Макар засега да не е толкова успешна, колкото Ад, Произход е бестселър. В първата седмица от излизането продажбите ѝ надхвърлят 100 000 екземпляра само на пазара във Великобритания. Това я превръща в най-бързо продаваната книга от 2015 насам, когато излезе продължението на Да убиеш присмехуник от Харпър Ли (168,455 за първите пет дни във Великобритания). Тези цифри са внушителни, но не и на фона на Ад, който продава близо 229 000 екземпляра за същото време.
В България нещата също се случват по сходен начин, макар и в по-скромни мащаби. Още през първата седмица от излизането си Произход плътно се настанява на първото място по продажби и все още държи челни позиции. Това със сигурност ще се задържи и през целия декември, тъй като романът влиза в едно от най-печелившите търсения за коледен книжен подарък – нова, увлекателна книга от популярен автор, подходяща за широк кръг читатели. Романът ще е един от безспорните бестселъри за годината.
Произход всъщност е добра книга. За жанра си.
Среден пръст за претенциозните разбирачи, които ще се оплачат, че Дан Браун отново е произвел пуканки. Пичове, това му е работата. Хиляди самиздати по цял свят заслужават адекватна критика за графоманските си набези, а някой някъде седи и пикае срещу вятъра и търси кусури на интелигентен, добре облечен и образован мъж, който прави няколкогодишни проучвания преди написването на всяка от книгите си.
Държавата на фокус в Произход е Испания. Там живее младият учен и футурист Едмънд Кърш. Той е ученик на Лангдън и е човек с прогресивни възгледи, който винаги се е увличал от съвременното изкуство, технологиите и разрушаването на мита за съществуването на божествена сила. Кърш прави откритие, което би трябвало да е шокиращо за целия свят. Той твърди, че открива отговор на два от най-често задаваните въпроси на света: Откъде идваме? и Накъде отиваме? Сюжетът е насочен към рационализиране на идеята за Бог и доказването на неговото несъществуване. Едмънд Кърш доста напомня на Илън Мъск и няма да се изненадам, ако героят на Дан Браун е вдъхновен от бизнесмена (в романа двамата са приятели).
Препратките към Дарвин са напълно очаквани, но Дан Браун не спира само с тях. Намесено е съвременното изкуство, създаването на най-съвършения и мощен изкуствен интелект, който човечеството е виждало досега,и испанското кралско семейство. Произход съдържа класическите съставки на роман от поредицата – приятна динамика, смесване на научни факти с фикция, преследване, исторически дестинации и разкриване на важна мистерия.
Нормално е след като действието се развива в Испания, и в по-голямата си част в Барселона, Браун да вкара и Гауди в играта. Едни от най-популярните сгради на архитекта са ключови локации в романа, а описанията им и информацията за създаването им са прилично елегантно вплетени в текста. Произход е много по-модернистичен и в идеите си. Този път авторът не се рови в мистерии от миналото, а дръзва да погледне в бъдещето на човешкото съществуване и перспективите му. Има ли Бог в тази картинка? Имало ли е някога?
Да намеси атеизма в новата си книга е хитър ход от страна на Дан Браун. Обръщането към съвременни теми и изваждането на Лангдън от прашните страници на древни тайни, закодирани в символи от преди Х-стотин години, би трябвало да внесе свежест в книгата. И го прави. Произход е роман, който подхваща една от модерните теми в момента – бъдещето, технологиите и къде е човекът в тази схема.
Връщам се на въпроса защо Дан Браун дразни толкова много хора толкова много? Защото не е гениален в изказа си? Защото печели пари? Защото информира читателя си за исторически места и забележителности, открития и научни теории? Какво долно копеленце само!
Популярната литература (поп, комерс, наричай го, както ти е кеф) в голяма степен е плява. Но плява, която те развлича и забавлява. Сред тази плява има и пълни глупости, но онези, които ти дават някаква добавена стойност под формата на информация или повдигане на въпрос, за който не си се замислял наскоро, са истински ценните.
Пък и декември работата ти най-вероятно те пръска по шевовете, така че може да си починеш с един Произход. Няма да съжалиш.
Произход е на пазара от изд. Бард и струва 19.96