Северозападният регион е най-бедният не само в България, а и в целия Европейски съюз, тъй като икономиката му е много слабо развита. Брутният вътрешен продукт на глава от населението там е около ¼ от средното ниво за ЕС.

В областите Видин, Монтана и Враца днес живеят общо около 435 000 души, по данни на НСИ от последното преброяване на населението през 2011 г. В трите области заедно има 23 града и 369 села.

Най-малко е населението на Област Видин, където живеят едва 101 018 души, по данни от 2011 г .То на практика е с няколко хиляди по-малко, отколкото това на столичния район Младост. През последните 70 години броят на населението на областта намалява постоянно, като днес то е близо два пъти по-малко, отколкото през 1946 г. Непосредствено след края на Втората световна война там живеят 194 000 души, а 4 десетилетия по-късно, през 1985 г., броят на населението е около 162 000 души. През последните 32 години населението на Област Видин е намаляло с близо 60 000 души или с около 1/3.

Бедни, но райски земи

Туризмът е приоритетно перо в брутния вътрешен продукт за всички правителства през последните двайсетина години. Много български региони се развиха силно благодарение на усилията в тази посока, особено Югозападна България и Черноморието. Но Северозападна България сякаш е лишена дори и от възможностите за прогрес, които изглеждат най-надеждни за страната. И то не защото няма какво да се види там – тъкмо напротив. А защото усилията, които се влагат за развитието на туризма в региона, не са достатъчни.

Макар и Видин, Враца и Монтана да са най-бедните области в Европейския съюз, регионът им може да се окаже един от най-перспективните в България. Той таи много богата палитра от природни и исторически забележителности, които са разположени на площ от едва 10 288 квадратни километра (колкото е общата площ на трите области Видин, Враца и Монтана). Някои от тях са уникални и не може да се видят другаде на Земята.

Какво може да се види там?

Белоградчишките скали без съмнение са най-впечатляващата забележителност в Северозападна България. Те са същински природен феномен, създаваш усещането, че това място сякаш е докоснато от Бога. Причудливите им форми, в които сякаш са изваяни лица на вкаменени хора, са се образували в продължение на стотици милиони години в резултат на различни природни фактори. Те образуват 3-километра широка ивица с дължина от цели 30 км. Започват от село Белотинци на юг и продължават до село Рабиша на север.

Врачанският Балкан сам по себе си е една от забележителностите на региона, които може да привличат туристи със своята неповторима красота. Погледнати от Враца, високите скали на Балкана внушават своите красота и величие. А когато човек отиде на разходка там, няма как да не остане още по-впечатлен от природното изящество. Около природния парк пък има естествени ски писти, които само очакват да бъдат облагородени.

В Северозападна България има и няколко уникални и добре облагородени за туристите пещери. Пещерата Леденика е само една от забележителностите във Врачанския балкан, които пленяват със своята красота. Една от тях е Магурата, която е сред най-големите пещери в България и в която може да се видят рисунки от пещерни хора на 14 000 години. В Северозападна България има и много пещери, които тепърва може да бъдат облагородени за туристи.

Само на около километър от пещерата Магурата се намира най-голямото вътрешно езеро у нас, а именно Рабишкото езеро. То предлага прекрасни условия за плуване, тъй като водата му е чиста, както и за практикуване на почти всички видове водни спортове.

Планинският спа курорт Вършец пък е разположен насред вечните борови гори на Балкана. В самия курорт е разположен и вторият по големина изкуствен парк в България след Борисовата градина в София.

Замъкът Баба Вида край брега на Видин е една от най-интересните и привличащи вниманието забележителности в България. Построен е в началото на 18-и век. Крепостта никога не е била превземана със сила. Последната нейна атака е през 1913 г., като и тогава обсадата на сръбската армия е неуспешна. Край Монтана пък може да се види красива римска крепост.

В Северозападна България има и прекрасни възможности за развитие на религиозен туризъм, като Черепишкият манастир е само един от много. Той е доста голям и красив, разположен в подножието на величествени и живописни скали в северната част на Искърското дефиле. Построен е още по времето на Второто българско царство.

Торлашкият фолклор е не по-малко загадъчен и любопитен от красотите, които може да се видят в Северозападна България. В Чипровци и Берковица, които са запазили част от своята възрожденска архитектура, може да се види магията на местния фолклор.

Слабата инфраструктура пречи на туризма в Северозападна България

За да се развие туризмът в региона на областите Видин, Враца и Монтана е нужна реклама на забележителностите. Нужни са обаче и някои инфраструктурни подобрения, тъй като в трите области няма нито магистрала, нито летище. А броят на румънските туристи, които идват на екскурзии в района през уикендите, е твърде оскъден, за да може да се подобри цялостният тамошен икономична региона. На този етап Северозападна България е лесно достъпна само за тях, благодарение на отварянето на вторият мост над Дунав край Видин преди години.

Най-близкото летище до региона е това в София. Пътят с автомобил до Враца – най-развитият и най-близък до летището град в трите области – отнема около час и 40 минути. От автомагистрала Хемус има разклонение край Ботевград. От там до Враца се пътува около 30-40 минути. Другият начин да се стигне до Северозападна България е през прохода Петрохан. Там обаче пътят е изпълнен със завои, като от София до Монтана се стига за около 2 часа. До Видин пък се пътува с час и 15 минути повече. Достъпът до трите области не е много комфортен, особено през зимните месеци. А за да се привличат туристи от чужбина, не само румънски такива, без съмнение е нужно изграждането на летище в региона или поне подобряване на железопътната инфраструктура към него.

Впрочем, докато в Южна България има три международни летища, то в Северна България има само едно – това във Варна. Летището в Горна Оряховица също понякога се използва за чартърни полети, но не обслужва нито една редовна линия. То обаче е на цели 3 часа пъти от Враца и на практика е още по-неудобно от софийското.

Инвестирането в инфраструктура в Северозападна България със сигурност би коствало големи разходки. Но приходите, които те биха донесли, вероятно може да се възвърнат за по-малко от десетилетие при добра рекламна политика на региона. Освен това подобряването на инфраструткурата там няма да струва кой знае колко много, предвид малката площ на Северозапада, възлизаща на около едва 10 288 квадратрни километра.

Забележителностите в Северозападна България просто чакат своите туристи. Би било тъжно, ако този потенциал не бъде употребен.